10.5.2022 Ajoneuvot Koeistuttu: Uusi Range Rover Sport – kuljettajakeskeisemmin samasta muotista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Roverin kolmannen sukupolven Range Rover Sport rakentuu kuljettajan ympärille. Pääsimme tutustumaan uutuuteen ennakkoon. Kolmannen sukupolven täysin uusi Land Rover Range Rover Sport on ehkä rakennettu pitkälti samoista peruspalikoista kuin kalliimpi ja kypsempi isoveli Range Rover, mutta aivan toiseen suuntaan. Kyseessä on silti maastoauto ja siten uskollinen merkin edustaja. Perinteinen lippulaiva Range Rover haluaa pitää kuljettajansa mahdollisimman etäällä tiestä. Se tapahtuu ohjauksella, jousituksella ja äänieristyksellä, mutta asiasta vihjataan myös ulospäin esimerkiksi suurilla ajovaloilla sekä auton sisällä kauas viedyillä pinnoilla. Tämän peilikuva täysin uusi kolmannen sukupolven kapinahenkinen Land Rover Range Rover Sport yrittää olla. Ajovalot ovat viirut, sisällä keskikonsoli on tuotu ylös lähelle kuljettajaa, ohjauspyörä on pienempi ja ehkä tämä kaikki tulee heijastumaan myös ajettavuudessa päästessämme auton rattiin. Näiden mallien välillä on myös paljon yhteistä. Tärkeimpänä ne rakentuvat samalle MLA-flex-perusrakenteelle ja jakavat osin siksi myös saman akselivälin (2 997 mm). Sportin ylitykset ovat hieman pienemmät, joten 67 millimetriä edeltäjästä kasvanutta kokonaismittaa (4 946 mm) on luonnollisesti yhä isompaa sisarusta vähemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmannen sukupolven Range Rover Sport Kokonaisuus on kovin siloteltu ja kaikista ylimääräisistä ulokkeista on pyritty pääsemään eroon – samoin kuljettajaa avustavien järjestelmien vaatimat anturit on yritetty piilottaa. Suuret, tasaiset, puhtaat pinnat jämäköittävät auton muotoja ja tältä osin sukunäköä isoveljeen löytyy. Keulasta huomaa heti kolme leveää vaakasuuntaista maskia. Edeltäjää 20 prosenttia pienemmät ajovalot ovat saatavilla merkille uudella led-teknologialla, jolla on mahdollista saavuttaa jopa 500 metrin päähän kantava valokeila sekä toisaalta erottaa samanaikaisesti jopa 16 kohdetta, jotka jätetään häikäisemättä matriisiajovalojen tapaan. Kyljessä silmä kiinnittyy korkeisiin ja muutenkin laajoihin varsin tasaisiin pystypintoihin. Samoin ikkunoiden luomassa tasossa on pyritty piilottamaan kaikki palkit A-pilarista aina D-pilariin visuaalisesti yhden mahdollisimman yhtenäisen pinnan luomiseksi. Dynamic-varustelun mukana on saatavilla korinvärisen sijaan sporttisen teeman musta kontrastikatto – sama varustelu tarkoittaa myös hieman alemmas ulottuvaa puskuria ja siten heikompia maasto-ominaisuuksia. Perän valot eroavat nekin ylellisemmästä Range Roverista, jonka muotoilu taisi jakaa tuolta osin mielipiteitä. Sportin takavalot levittyvät vaakasuuntaan ja niidenkin takaa kerrotaan löytyvän aiempaa ohuempaa led-teknologiaa. Autosta on myös huomattava, kuinka esimerkiksi kumitiivisteet ja pyyhkijät on piilotettu lähes kuin konseptiautossa konsanaan. Ulkokuoressa on haluttu kaikkien yksityiskohtien toistavan samaa kiiltävänmustaa teemaa ja tämä ulottuu sivupeilien kuoriinkin. Valmistaja myös huomauttaa, että pakoputken ulostulot ovat juuri sitä miltä ne näyttävät – asia, joka oli aikanaan itsestäänselvyys, mutta nykyään jopa harvinaista. Kuljettajakeskeinen ohjaamo Ohjauspyörän takana tuntee kyllä olevansa Range Roverissa – oli se sitten Sport tai ei. Kojelauta on suunniteltu niin, että konepelti näkyy kuljettajalle. Kattoverhoilu on katkaistu pilareissa, jotta katto tuntuisi ikään kuin leijuvan. Keskikonsoli on tuotu korkeammalle ja kuljettajaa lähemmäksi. Sen sisältä löytyy liikkuvien mukitelineiden alta lisää säilytystilaa isoveljen tapaan. Uudet materiaalit näyttelevät isoa roolia. Valmistajan uusi Materiality Interiors -konsepti yhdistelee kankaita ja synteettisiä materiaaleja ohjaamoon, josta eläinperäiset tuotteet on jätetty kokonaan pois. Polyuretaanipohjainen, vaaleana tai tummansinisenä saatava, Ultrafabrics tarjoaa uuden vaihtoehdon eläinperäisen nahan korvaamiseksi ja vaikuttaa ensikosketuksella hyvin laadukkaalta. Toki Rangen ostaja voi jatkossakin valita halutessaan nahkaverhoilun – peräti kolmesta eri laadusta. Näistä kaikkein hienoin vaihtoehto on semianiliininahka. Oviin, tyylikkään akustisesti läpäisevän kangasverhoilun alle, on piilotettu kaiuttimet. Kestävä kehitys näkyy muun muassa matoissa, jotka koostuvat 78-prosenttisesti kierrätysmateriaaleista. Matkustamon koristelistat ovat vakiovarusteena alumiinia. Lisähinnasta on saatavilla kahta erilaista avohuokoista puuta sekä todellisena uutuutena niin sanottu forged carbon, joka luo aina uniikin ilmeen. Käytännössä kyseessä on hiilikuitumatosta leikattua silppua, joka on prässätty kasaan yhdessä sideaineena toimivan hartsin kanssa. Lisää akseliväliä, lisää tilaa Isoveljen akseliväli tarkoittaa aikaisempaa parempia takatiloja. Polvitilaa on edeltäjään nähden 15 ja jalkatilaa 20 millimetriä enemmän. Kaksi lähes kaksimetristä mahtuu istumaan autossa peräkkäin. Mielenkiintoisena yksityiskohtana niskatuet ovat aiempaa sirommat, jotta sisätilat tuntuisivat avarammilta. Temppu on onnistunut varsin hyvin, sillä takaluukun avaava saa näkymän miltei koko auton läpi. Takaluukku on yksiosainen eikä lastauskynnystä jää, mutta toisaalta taso on kovin korkealla. Välipohjan alla on osassa malleista varapyörä ja lataushybridin voinee arvailla kaappaavan tätä tilaa tullessaan. Kontti vetää takapenkkien taakse kattoon lastattuna 780 litraa. Istuimet ovat kaadettavissa suhteessa 40/20/40 ja tällöin tavaratilaa (1 686 litraa) on jopa 174 litraa toisen sukupolven Range Rover Sportia enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kykyä varusteilla Varustelun puolella on valtavasti lokakuussa julkaistusta Range Roverista tuttuja piirteitä. Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmän näyttö on 13,1-tuumainen ja sen kyvykkyyteen kuuluu muun muassa langattomat päivitykset, Amazon Alexa puhekomentoineen sekä puhelimen langaton yhdistettävyys. Samoin on ilmaa suodattavan Cabin Air Purification Pro -järjestelmän laita. Eräs mielenkiintoinen asia ovat jokaiseen niskatukeen integroidut stereokaiuttimet. Näitä hyödynnetään pyöränkaariin sijoitettujen mikrofonien avulla vastamelutoiminnon tarjoamiseen ja itse asiassa kaiuttimista toistetaan myös moottoriääniä. Ensin mainitulla tekniikalla voisi olla paljonkin potentiaalia kotimaamme karkealla tiestöllä. Melutasosta kiinnostuneille kerrottakoon samalla, että ovista löytyy kolminkertainen tiivistys. Tämä pitää poteroissa veden varsin pitkään poissa ohjaamosta, mutta myös kurakeleillä ovenvälit puhtaampina ja saattaapa tuo auttaa mainittuun rengasmeluunkin. Toisaalta kuvien autoissa alla pyörivät 285/40 R23 -koon renkaat tuskin ovat hiljaisimmat tai mukavimmat vaihtoehdot, vaikka vaikuttavilta näyttävätkin. Vakiovannekoko on Range Rover Sportin kohdalla jatkossa 20-tuumaa ja saatavilla on kaikkea mainittujen kokojen väliltä. Kuljettajakeskeinen ajettavuus Land Rover haluaa painottaa auton olevan tarkoitettu ajamiseen. Uusi perusrakenne tarjoaa 35 prosenttia jäykemmän korin, joka ei voi olla huono lähtökohta. Taka-akselille on saatavilla aktiivinen tasauspyörästö ja auto pyrkii auttamaan ohjautuvuutta myös sisäpyörää jarruttamalla. Ilmajousitus koostuu jokaisella pyörällä kahdesta ilmapussista ja yhdestä Bilsteinin iskunvaimentimesta. Ilmapusseista voidaan hyödyntää vain toista tai molempia yhtä aikaan laajan säätövaran mahdollistamiseksi. Autoa voidaan tarvittaessa vielä korottaa ylimääräiset 135 millimetriä nappia painamalla tieltä metsään suunnattaessa. Integrated Chassis Control pyrkii arvioimaan tietä ja säätämään jatkuvasti alustan toimintaa. Ajotilavalinnan alusta-asetuksella voidaan vaikuttaa parametreihin, joiden sisällä liikutaan. Myös varusteiden puolelta löytyy vaihtoehtoja. Digitaalisempaa suuntaa edustaa uusi Dynamic-ajotila, jossa auto säätää alustaa, ohjausta ja äänimaailmaa ikään kuin sporttiseempaan suuntaan. Kuljettaja voi jatkossa myös yhdistellä juuri haluamansa ajotilan eri vaihtoehdoista. Lisähinnasta on saatavilla sekä aktiivinen kallistuksenvakaus (Dynamic Response Pro) sekä nelipyöräohjaus. Näistä jälkimmäinen kaventaa kääntöympyrän halkaisijan alle 11 metriin, joka on kookkaalle autolle vaikuttava suoritus. Eikä kyseessä olisi Range Rover ilman maastokykyjä, joten myös Sport lupaa olevansa katumaasturin sijaan oikea maastoauto. Kahluusyvyyttä siedetään 0,9 metriä. Lähestymis-, ramppi- ja jättökulmatkin ovat varustelusta ja voimalinjasta riippuen jopa 33, 26,9 ja 29,8 astetta. Voimalinjoista Kotimaamme verotuskäytäntöjen johdosta lataushybridi on tähän autoon täysin ylivertainen valinta rahalle saatavaa vastinetta mietittäessä. Siinä, isoveljen tapaan, kuusisylinterinen bensiinimoottori ja 105 kilowattia tarjoileva sähkömoottori työskentelevät yhdessä. Tehoversiot ovat hevosvoimissa mallimerkintöjen mukaiset P440e ja P510e. Näistä tehokkaampi raskas akkumalli kerää ensimmäiset 100 kilometriä tunnissa nopeutta 5,4 sekunnissa. Peräti 38,2 kilowattitunnin akusto, josta käytettävissä 31,8 kWh, riittää WLTP-mittauksessa 113 kilometrin täyssähköiseen toimintamatkaan. Akusto on pikaladattavissa 80 prosentin varaukseen tunnissa ja kotilatausasemasta on hyödynnettävissä korkeintaan 7,2 kilowatin teho. Range Rover Sport S P440e on samalla koko malliston hinnat alkaen -versio 110 789 euron tahtiin. Tehokkaampi P510e on käytössä First Edition ja Autobiography -varustetasojen yhteydessä ja sen hinta on reilussa 150 000 eurossa. Eikä mallisto tähän jää, vaan halukas voi saada esimerkiksi perinteisen bensiinikäyttöisen V8-moottorin, mikäli lompakko sen kestää. Kaksoisahdettu 4,4-litrainen tuottaa 523 hevosvoiman huipputehon, jotta kukaan ei varmasti pääse ilkkumaan moottorivaihtoehdoille. First Edition -varusteltuna tämän Range Rover Sport P530:n hinnat alkavat 248 741 eurosta. Muut voimalinjavaihtoehdot järjestävät kuusi sylinteriä riviin ja ne kirjoiteaan bensiinimoottorisina kevythybrideinä P360 ja P400 sekä dieselmalleina D250, D300 ja D350. Porukan edulliisin on mustasta pistoolista tankattava D250 SE-varustelun yhteydessä (138 427 euroa) ja bensiinipuolella aloituskynnys on P400 Dynamic SE -varusteilla 164 674 eurosta. Täyssähköinen Range Rover Sport on odotettavissa vuodelle 2024. Sitä emme vielä tiedä, mitä tämä tarkalleen tarkoittaa, mutta se aloittaa omalta osaltaan mielenkiintoisen aikakauden. Ennakkohinnastosta löytyy eri moottoriversioiden lisäksi viisi eri varustetasoa. Esittelymalli First Editionin lisäksi tarjolla ovat S, SE, Dynamic SE, Dynamic HSE sekä Autobiography. Suomessa uusi Range Rover Sport näkyy katukuvassa loppuvuodesta alkaen. Sitä ennen autosta kuitenkin kuullaan vielä lisää. Teksti: Henri Posa, hintatiedot: Aake Kinnunen Lähde ja kuvat: Land Rover Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Saimme napattua tulevan Land Roverin – salakuvissa on Range Rover Sport Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?