29.5.2020

Kohteena käytetty auto: koeajo ratkaisee ostopäätöksen, joten tutki ja koe auto tarkasti

Vuoden Auto Suomessa 2017

Ostopäätöksen tärkein määrittäjä on auton koeajo, jossa auton oikean kunnon pääsee itse kokeilemaan. Koeajossa on tarkoituksena ulkopuolisen kunnon silmäilyn lisäksi tuntea millainen kokonaisuus autoyksilö on.

Viimeinen tehtävä listalla ennen auton ostopäätöstä on koeajo. Vaikka auto vaikuttaisi myynti-ilmoituksen ja myyjän vakuutteluiden mukaan erinomaiselle, ja historiakin olisi kunnossa, älä lähde ostamaan autoa asenteella, että haluat sen ehdottomasti omaksesi: auton todellisen kunnon näkee vasta paikan päällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muista ajokortti – ja rahat

Koeajoonkin täytyy valmistautua jo kotona. Muista ottaa mukaasi ajokortti todistaaksesi voimassaoleva ajo-oikeus auton omistajalle – etenkin liikkeet haluavat monesti tarkistaa tämän. Riippuen maksutavasta myös käteistä rahaa, tai ainakin verkkopankkitunnukset tulee muistaa.

Koeajoon on suotavaa myös ottaa kaveri mukaan, etenkin jos itseltä puuttuu teknistä osaamista autojen parissa. Toisen ihmisen mukanaolo tuo varmuutta koeajon aikana tehtyihin havaintoihin.

Pyydä auton myyjältä, ettei autoa ole valmiiksi käytetty ainakaan lämpimäksi saakka. Osa vioista saattaa ilmentyä vain kylmällä moottorilla. Talvella tämä helpottaa myös lämmityslaitteiden toiminnan testaamista.

Ennen ajoon lähtöä kannattaa autolle tehdä normaali ajoonlähtötarkastus, eli tarkistaa auton ajokuntoisuus. Esimerkiksi alhaiset öljytasot voivat kieliä mahdollisesta öljyvuodosta tai -kulutuksesta, josta myyjäkään ei ole välttämättä tietoinen.

Luonnollisesti auton ulkokuorikin kannattaa tarkistaa, maalipinnan rikkoonnuttua pelti lähtee herkästi ruostumaan.

Koe auto kokonaisuutena

Käytä koeajossa aistejasi. Kuulostele ääniä erilaisissa tilanteissa kuten kovissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, tiukoissa käännöksissä ja töyssyihin ajaessa. Autoa ei ole tietysti tarkoitus lähteä ehdoin tahdoin särkemään – onhan se jonkun omaisuutta – mutta hieman rajummassa ajossa mahdolliset viat tulevat selvemmin esille. Äänentoisto kannattaa sammuttaa koeajon ajaksi äänien tarkkailemisen helpottamiseksi. Vaihteiston kaikki alueet on syytä käydä läpi ja kuunnella ettei vaihtotapahtumassa synny ääniä.

Äänien lisäksi puutteita voi tuntea ajamisessa – esimerkiksi epämukavina tärinöinä, vetelyinä tai väljänä ohjauksena. Erikoiset hajutkin voivat kertoa hälyttävistä ongelmista. Manuaalivaihteisissa autoissa tulee myös tunnustella menevätkö vaihteet sisään normaalisti, ja pysyvätkö ne siellä. Tarkempaan auton oireiden paikallistamiseen ja vikojen hintojen arviointiin palaamme juttusarjassa hieman myöhemmin.

Painikkeiden hypistely

Autoissa on tänä päivänä paljon nappuloita eri toiminnoille, niiden epäkuntoisuus voi tehdä esimerkiksi ajotietokoneen käyttämisestä työlästä.

Kaikkien kytkinten toiminta kannattaa testata, esimerkkinä mainittakoon sähköikkunoiden ja lämmönsäädön painikkeet. Yhden sähköikkunan toimimattomuus tuskin kenenkään maailmaa kantaa, mutta tällaiset puutteet ovat ikäviä havaita vasta kaupanteon jälkeen, etenkin jos vian korjaaminen kustantaa paljon. Jos havaitset vikoja joista myyjä ei ole kertonut, voi niillä koittaa tinkiä hintaa alaspäin.

Mikäli auto vaikuttaa toimivalle eikä ostohalut ole jääneet koeajomatkan varrelle, on enää tehtävänä itse kaupat. Kaupantekoon ja tinkimiskäytäntöihin perehdymme juttusarjan seuraavassa osassa.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat