8.5.2020

Kohteena käytetty auto: sopivan automallin valitsemisessa on monta muuttujaa

autot

Sopivan automallin valitseminen saattaa tuottaa päänvaivaa. Usein automallin valinta on kompromissi muun muassa hinnan, tilojen, kulutuksen, päästöjen, huoltokulujen ja ajonautinnon kesken. Miten valtavasta tarjonnasta voi löytää sen oikean omaan käyttötarkoitukseen?

Itselleen sopivia automalleja kartuttaessa ensimmäiseksi on syytä miettiä budjetti tarkkaan. Kaikkia säästöjä autoon ei kannata laittaa, sillä yllättäviä kuluja voi ilmentyä pienistä kilometreistä ja täydellisestä huoltokirjasta huolimatta.

Suuria eroja voi olla myös huolto-, vakuutus- ja verokuluissa. Verojen ja vakuutusten määrää voi arvioida malleittain niihin tarkoitetuilla laskureilla Traficomin ja vakuutusyhtiöiden sivulla.

Olennaisena osana auton käyttökustannuksiin kuuluu myös sen käyttövoima, mutta käsittelemme sen omana asiana jutun lopussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asiat tärkeysjärjestykseen

Budjettipuolen selvittelyn jälkeen listaa mitä ominaisuuksia autolta ehdottomasti tarvitset. Viisihenkinen perhe tarvitsee tilaa matkustajien lisäksi tavaroille, mutta riittäisikö kakkosautossa pienempi tavaratila? Olisiko mahdollisesti tarvetta liikuteltaville takaistuimille, joilla voi itse kikkailla litroja tilanteen vaatimiin paikkoihin, vai eikö tilalle ole juurikaan tarvetta ja pääkriteeri autolle on erinomainen ajettavuus?

Auton ulkoiset ominaisuudet voivat hämätä. Kaikki katumaasturit eivät ole korkeammasta maavarastaan huolimatta hyviä vaihtoehtoja huonoille teille, vaan nekin voivat olla ajoltaan pintakovia maasturimaisesta ulkonäöstä huolimatta. Sama myös toisinpäin, kaikki urheilullisen näköiset autot eivät sovellu nopeasta ajamisesta nauttimiseen.

Oli painotus autossa sitten ekologisuudessa, hauskuudessa, koossa tai käyttökustannuksissa, autojen ominaisuuksia voi vertailla esimerkiksi Moottorin maksuttomasta koeajoarkistosta, josta kirjoitushetkellä löytyy yli 1 500 artikkelia.

Kilometrit tuntuvat autoissa eri tavoin

Käytetyssä autossa on otettava huomioon luotettavuustekijät: jos sopivalta tuntuva automalli paljastuu useiden käyttökokemuksien perusteella vikapesäkkeeksi on epätodennäköistä että nämä viat kiertäisivät juuri sinun ostaman yksilön. Mallierojen lisäksi yksilöiden välillä on jättimäisiä eroja, mutta tämä on sarjassamme seuraavan jutun aihe.

Uudemman ja ominaisuuksiltaan paremman auton voi saada, jos on valmis tinkimään auton kilometreistä tai kunnosta. Enemmän ajetun auton ostaminen on kuitenkin monesti riskialttiimpaa, etenkin jos itseltä ei löydy osaamista pikkuvikojen korjaamiseksi. Osa automalleista saattaa kuitenkin olla poikkeuksellisen luotettavia, eikä Suomessa ole harvinaista nähdä liikenteessä reilusti yli 500 000 kilometriä kulkeneita autoja.

Tyyppivikoja ja muita malleissa usein ilmeneviä ongelmia on hyvä kartoittaa: kaikki autot eivät ole yhtä vähävikaisia, ei edes saman merkin alla. Laadukkaan valmistajan imagolla ratsastavienkin autoista voi löytyä todellisia vikapommeja.

Yksi tapa kartuttaa vikoja on merkkifoorumit, joissa etenkin yleisimmistä malleista on usein valmiiksi keskustelua tyyppivioista ja niiden korjaamisen kustannuksista. Näillä sivuilla on tärkeää muistaa kriittisyys, sillä kaikkien muiden foorumien tapaan osa kirjoituksista voi olla täysin valheellista. Kuitenkin toistuvasti keskusteluissa ilmenevät viat on hyvä ottaa tosissaan.

Erilaisia katsastus- ja vikatilastoja yhdistelemällä voi myös saada realistista kuvaa mallin yleisistä vioista. Moottorin vikatietolista käyttää useaa eri lähdettä ja Suomen lisäksi tietoa on myös Saksasta ja Iso-Britanniasta.

Käyttövoiman valitseminen vaikeampaa kuin koskaan

Vielä joitain vuosia taaksepäin karkea jako käyttövoimissa oli, että vähän ajava valitsee bensiinin ja paljon ajava dieselin. Nyt perinteisten polttoaineiden rinnalle autojen käyttövoimiksi Suomessa on valittavissa GNC-kaasuautot, täyssähköautot ja runsaasti erilaisia hybridejä.

Myös perusteet käyttövoiman valitsemiselle on muuttuneet: enää taloudellisuus ei ole ainoa tekijä. Ympäristötietoiselle täyssähköauto ja kaasuauto tarjoavat hyvän vaihtoehdon etenkin uusiutuvalla sähköllä ja biokaasulla. Kuitenkin niin lataus- kuin kaasuverkostokin ovat huonolla tasolla isossa osassa Suomea, joten harvinaisemman käyttövoiman valitsevan tulee kartuttaa lähialueensa tankkaus- ja latausasemat ennen ostopäätöstä.

Käyttövoimia voi vertailla esimerkiksi Suomen ilmastopaneelin käyttövoimalaskurilla, joka laskee hankinta- ja käyttökulujen perusteella edullisimman ja ekologisimman vaihtoehdon. Sitä käyttäessä on kuitenkin hyvä täyttää mahdollisimman moni kohta laskuriin auton tietojen mukaiseksi manuaalisesti realistisen arvion saavuttamiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kohteena käytetty auto

Moottorin juttusarjassa keskitytään uusien autojen sijaan suomalaisten tyypillisemmin ostamiin käytettyihin autoihin.

Lue kaikki sarjan julkaisut täältä.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat