8.5.2020 Ajoneuvot Kohteena käytetty auto: sopivan automallin valitsemisessa on monta muuttujaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sopivan automallin valitseminen saattaa tuottaa päänvaivaa. Usein automallin valinta on kompromissi muun muassa hinnan, tilojen, kulutuksen, päästöjen, huoltokulujen ja ajonautinnon kesken. Miten valtavasta tarjonnasta voi löytää sen oikean omaan käyttötarkoitukseen? Itselleen sopivia automalleja kartuttaessa ensimmäiseksi on syytä miettiä budjetti tarkkaan. Kaikkia säästöjä autoon ei kannata laittaa, sillä yllättäviä kuluja voi ilmentyä pienistä kilometreistä ja täydellisestä huoltokirjasta huolimatta. Suuria eroja voi olla myös huolto-, vakuutus- ja verokuluissa. Verojen ja vakuutusten määrää voi arvioida malleittain niihin tarkoitetuilla laskureilla Traficomin ja vakuutusyhtiöiden sivulla. Olennaisena osana auton käyttökustannuksiin kuuluu myös sen käyttövoima, mutta käsittelemme sen omana asiana jutun lopussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Asiat tärkeysjärjestykseen Budjettipuolen selvittelyn jälkeen listaa mitä ominaisuuksia autolta ehdottomasti tarvitset. Viisihenkinen perhe tarvitsee tilaa matkustajien lisäksi tavaroille, mutta riittäisikö kakkosautossa pienempi tavaratila? Olisiko mahdollisesti tarvetta liikuteltaville takaistuimille, joilla voi itse kikkailla litroja tilanteen vaatimiin paikkoihin, vai eikö tilalle ole juurikaan tarvetta ja pääkriteeri autolle on erinomainen ajettavuus? Auton ulkoiset ominaisuudet voivat hämätä. Kaikki katumaasturit eivät ole korkeammasta maavarastaan huolimatta hyviä vaihtoehtoja huonoille teille, vaan nekin voivat olla ajoltaan pintakovia maasturimaisesta ulkonäöstä huolimatta. Sama myös toisinpäin, kaikki urheilullisen näköiset autot eivät sovellu nopeasta ajamisesta nauttimiseen. Oli painotus autossa sitten ekologisuudessa, hauskuudessa, koossa tai käyttökustannuksissa, autojen ominaisuuksia voi vertailla esimerkiksi Moottorin maksuttomasta koeajoarkistosta, josta kirjoitushetkellä löytyy yli 1 500 artikkelia. Kilometrit tuntuvat autoissa eri tavoin Käytetyssä autossa on otettava huomioon luotettavuustekijät: jos sopivalta tuntuva automalli paljastuu useiden käyttökokemuksien perusteella vikapesäkkeeksi on epätodennäköistä että nämä viat kiertäisivät juuri sinun ostaman yksilön. Mallierojen lisäksi yksilöiden välillä on jättimäisiä eroja, mutta tämä on sarjassamme seuraavan jutun aihe. Uudemman ja ominaisuuksiltaan paremman auton voi saada, jos on valmis tinkimään auton kilometreistä tai kunnosta. Enemmän ajetun auton ostaminen on kuitenkin monesti riskialttiimpaa, etenkin jos itseltä ei löydy osaamista pikkuvikojen korjaamiseksi. Osa automalleista saattaa kuitenkin olla poikkeuksellisen luotettavia, eikä Suomessa ole harvinaista nähdä liikenteessä reilusti yli 500 000 kilometriä kulkeneita autoja. Tyyppivikoja ja muita malleissa usein ilmeneviä ongelmia on hyvä kartoittaa: kaikki autot eivät ole yhtä vähävikaisia, ei edes saman merkin alla. Laadukkaan valmistajan imagolla ratsastavienkin autoista voi löytyä todellisia vikapommeja. Yksi tapa kartuttaa vikoja on merkkifoorumit, joissa etenkin yleisimmistä malleista on usein valmiiksi keskustelua tyyppivioista ja niiden korjaamisen kustannuksista. Näillä sivuilla on tärkeää muistaa kriittisyys, sillä kaikkien muiden foorumien tapaan osa kirjoituksista voi olla täysin valheellista. Kuitenkin toistuvasti keskusteluissa ilmenevät viat on hyvä ottaa tosissaan. Erilaisia katsastus- ja vikatilastoja yhdistelemällä voi myös saada realistista kuvaa mallin yleisistä vioista. Moottorin vikatietolista käyttää useaa eri lähdettä ja Suomen lisäksi tietoa on myös Saksasta ja Iso-Britanniasta. Käyttövoiman valitseminen vaikeampaa kuin koskaan Vielä joitain vuosia taaksepäin karkea jako käyttövoimissa oli, että vähän ajava valitsee bensiinin ja paljon ajava dieselin. Nyt perinteisten polttoaineiden rinnalle autojen käyttövoimiksi Suomessa on valittavissa GNC-kaasuautot, täyssähköautot ja runsaasti erilaisia hybridejä. Myös perusteet käyttövoiman valitsemiselle on muuttuneet: enää taloudellisuus ei ole ainoa tekijä. Ympäristötietoiselle täyssähköauto ja kaasuauto tarjoavat hyvän vaihtoehdon etenkin uusiutuvalla sähköllä ja biokaasulla. Kuitenkin niin lataus- kuin kaasuverkostokin ovat huonolla tasolla isossa osassa Suomea, joten harvinaisemman käyttövoiman valitsevan tulee kartuttaa lähialueensa tankkaus- ja latausasemat ennen ostopäätöstä. Käyttövoimia voi vertailla esimerkiksi Suomen ilmastopaneelin käyttövoimalaskurilla, joka laskee hankinta- ja käyttökulujen perusteella edullisimman ja ekologisimman vaihtoehdon. Sitä käyttäessä on kuitenkin hyvä täyttää mahdollisimman moni kohta laskuriin auton tietojen mukaiseksi manuaalisesti realistisen arvion saavuttamiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohteena käytetty auto Moottorin juttusarjassa keskitytään uusien autojen sijaan suomalaisten tyypillisemmin ostamiin käytettyihin autoihin. Lue kaikki sarjan julkaisut täältä. Kohteena käytetty auto: käytetyn ostaminen voi olla edullinen ekoteko, mutta ennen kaikkea arjen mahdollistaja Kohteena käytetty auto: yksityisen myyjän perävalotakuu (lähes) legendaa – eikä autoliikkeelle kuulu vastuu kaikista vioista Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku