8.5.2020 Ajoneuvot Kohteena käytetty auto: sopivan automallin valitsemisessa on monta muuttujaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sopivan automallin valitseminen saattaa tuottaa päänvaivaa. Usein automallin valinta on kompromissi muun muassa hinnan, tilojen, kulutuksen, päästöjen, huoltokulujen ja ajonautinnon kesken. Miten valtavasta tarjonnasta voi löytää sen oikean omaan käyttötarkoitukseen? Itselleen sopivia automalleja kartuttaessa ensimmäiseksi on syytä miettiä budjetti tarkkaan. Kaikkia säästöjä autoon ei kannata laittaa, sillä yllättäviä kuluja voi ilmentyä pienistä kilometreistä ja täydellisestä huoltokirjasta huolimatta.Suuria eroja voi olla myös huolto-, vakuutus- ja verokuluissa. Verojen ja vakuutusten määrää voi arvioida malleittain niihin tarkoitetuilla laskureilla Traficomin ja vakuutusyhtiöiden sivulla.Olennaisena osana auton käyttökustannuksiin kuuluu myös sen käyttövoima, mutta käsittelemme sen omana asiana jutun lopussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsiat tärkeysjärjestykseenBudjettipuolen selvittelyn jälkeen listaa mitä ominaisuuksia autolta ehdottomasti tarvitset. Viisihenkinen perhe tarvitsee tilaa matkustajien lisäksi tavaroille, mutta riittäisikö kakkosautossa pienempi tavaratila? Olisiko mahdollisesti tarvetta liikuteltaville takaistuimille, joilla voi itse kikkailla litroja tilanteen vaatimiin paikkoihin, vai eikö tilalle ole juurikaan tarvetta ja pääkriteeri autolle on erinomainen ajettavuus?Auton ulkoiset ominaisuudet voivat hämätä. Kaikki katumaasturit eivät ole korkeammasta maavarastaan huolimatta hyviä vaihtoehtoja huonoille teille, vaan nekin voivat olla ajoltaan pintakovia maasturimaisesta ulkonäöstä huolimatta. Sama myös toisinpäin, kaikki urheilullisen näköiset autot eivät sovellu nopeasta ajamisesta nauttimiseen.Oli painotus autossa sitten ekologisuudessa, hauskuudessa, koossa tai käyttökustannuksissa, autojen ominaisuuksia voi vertailla esimerkiksi Moottorin maksuttomasta koeajoarkistosta, josta kirjoitushetkellä löytyy yli 1 500 artikkelia.Kilometrit tuntuvat autoissa eri tavoinKäytetyssä autossa on otettava huomioon luotettavuustekijät: jos sopivalta tuntuva automalli paljastuu useiden käyttökokemuksien perusteella vikapesäkkeeksi on epätodennäköistä että nämä viat kiertäisivät juuri sinun ostaman yksilön. Mallierojen lisäksi yksilöiden välillä on jättimäisiä eroja, mutta tämä on sarjassamme seuraavan jutun aihe.Uudemman ja ominaisuuksiltaan paremman auton voi saada, jos on valmis tinkimään auton kilometreistä tai kunnosta. Enemmän ajetun auton ostaminen on kuitenkin monesti riskialttiimpaa, etenkin jos itseltä ei löydy osaamista pikkuvikojen korjaamiseksi. Osa automalleista saattaa kuitenkin olla poikkeuksellisen luotettavia, eikä Suomessa ole harvinaista nähdä liikenteessä reilusti yli 500 000 kilometriä kulkeneita autoja.Tyyppivikoja ja muita malleissa usein ilmeneviä ongelmia on hyvä kartoittaa: kaikki autot eivät ole yhtä vähävikaisia, ei edes saman merkin alla. Laadukkaan valmistajan imagolla ratsastavienkin autoista voi löytyä todellisia vikapommeja.Yksi tapa kartuttaa vikoja on merkkifoorumit, joissa etenkin yleisimmistä malleista on usein valmiiksi keskustelua tyyppivioista ja niiden korjaamisen kustannuksista. Näillä sivuilla on tärkeää muistaa kriittisyys, sillä kaikkien muiden foorumien tapaan osa kirjoituksista voi olla täysin valheellista. Kuitenkin toistuvasti keskusteluissa ilmenevät viat on hyvä ottaa tosissaan.Erilaisia katsastus- ja vikatilastoja yhdistelemällä voi myös saada realistista kuvaa mallin yleisistä vioista. Moottorin vikatietolista käyttää useaa eri lähdettä ja Suomen lisäksi tietoa on myös Saksasta ja Iso-Britanniasta.Käyttövoiman valitseminen vaikeampaa kuin koskaanVielä joitain vuosia taaksepäin karkea jako käyttövoimissa oli, että vähän ajava valitsee bensiinin ja paljon ajava dieselin. Nyt perinteisten polttoaineiden rinnalle autojen käyttövoimiksi Suomessa on valittavissa GNC-kaasuautot, täyssähköautot ja runsaasti erilaisia hybridejä.Myös perusteet käyttövoiman valitsemiselle on muuttuneet: enää taloudellisuus ei ole ainoa tekijä. Ympäristötietoiselle täyssähköauto ja kaasuauto tarjoavat hyvän vaihtoehdon etenkin uusiutuvalla sähköllä ja biokaasulla. Kuitenkin niin lataus- kuin kaasuverkostokin ovat huonolla tasolla isossa osassa Suomea, joten harvinaisemman käyttövoiman valitsevan tulee kartuttaa lähialueensa tankkaus- ja latausasemat ennen ostopäätöstä.Käyttövoimia voi vertailla esimerkiksi Suomen ilmastopaneelin käyttövoimalaskurilla, joka laskee hankinta- ja käyttökulujen perusteella edullisimman ja ekologisimman vaihtoehdon. Sitä käyttäessä on kuitenkin hyvä täyttää mahdollisimman moni kohta laskuriin auton tietojen mukaiseksi manuaalisesti realistisen arvion saavuttamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohteena käytetty auto Moottorin juttusarjassa keskitytään uusien autojen sijaan suomalaisten tyypillisemmin ostamiin käytettyihin autoihin. Lue kaikki sarjan julkaisut täältä. Kohteena käytetty auto: käytetyn ostaminen voi olla edullinen ekoteko, mutta ennen kaikkea arjen mahdollistaja Kohteena käytetty auto: yksityisen myyjän perävalotakuu (lähes) legendaa – eikä autoliikkeelle kuulu vastuu kaikista vioista Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti