15.5.2020 Ajoneuvot Kohteena käytetty auto: älä kiirehdi kaupoilla ja luota markkinointijargonin sijaan faktoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ostamisessa tulee välttää kiirettä, autokuumeen nostama hurmos ajaa usein pikaisiin kauppoihin, jotka saattavat harmittaa jälkikäteen. Auton oikeanlaisen hinnan arvioimiseksi kokosimme listan asioita joita ottaa huomioon autokaupoilla. Kun omien tarpeiden mukaiset automallit on saatu seulottua hurjasta tarjonnasta, on aika siirtyä tarkastelemaan autoyksilöitä. Ensisijaisen tärkeää autokaupoilla on kiireen välttäminen. Mikäli uutta autoa ei tarvitse heti käyttöön, olisi suositeltavaa seurata automallien hintoja vähintään kuukauden ajan, sillä edullisimmat yksilöt saattavat mennä kaupaksi sukkelaan, jolloin ne eivät näy aina kauppatarjonnassa. Mitä harvinaisempi auto on, sitä enemmän sen hintataso voi elää. Hintoja seuraamalla voi tehdä hienoja löytöjä, mutta täytyy muistaa varovaisuus. Liian hyvä ollakseen totta usein myös on sitä – kauppa on tunnetusti onnistunut kun molemmat osapuolet kokevat huijanneensa toista. Luota lähtökohtaisesti luota omiin havaintoihisi yli myyjän puheiden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ’’Käytön jälkiä siellä täällä’’ Verkkosivuja, joilla tehdään käytettyjen autojen kauppaa on monia. Autoja ja niiden hintoja voi seurata muun muassa Nettiautossa, Torissa, Autotallissa ja autoliikkeiden omilla sivuilla. Kallis hinta ei tarkoita automaattisesti parasta autoa, eikä halvin huonointa. Auton hintaan vaikuttavat mm. kunto, ajomäärä, katsastuksen voimassaolo, renkaat, lähiaikoina ajankohtaiseksi tulevat isot huollot ja auton historia. Auton yleisen kunnon voi tarkistaa usein vasta koeajon yhteydessä, mutta hyvistä kuvista voi nähdä usein ulkoisia virheitä ja rehellinen myyjä mainitsee niistä jo ilmoituksessa. Termi ’’käytön jälkiä’’ voi tarkoittaa kaikkea pintanaarmun ja puuttuvien puskureiden väliltä. Rujon näköinen auto on monesti myös muuten huonosti pidetty. Vaikka auto toimisi ja sen huoltohistoria olisi kunnossa, ulkonäkö vaikuttaa yhä auton jälleenmyyntiarvoon. ’’Näillähän ajetaan miljoonia’’ Nyrkkisääntönä matkamittarilukemalle, eli ajomäärälle on pieni lukema on parempi, ajomäärälle ei kuitenkaan voi asettaa tarkkaa rajaa: eri automallit kestävät eri tavoin, ja yksilön huoltohistoria vaikuttaa paljon. Vaikka automalli olisi miten tunnettu taksikäytöstä ja suurista ajomääristä, kilometrien tulee näkyä hinnassa. Jos esimerkiksi huoltokirja saa epäilemään mittarilukeman oikeellisuutta, voi mittariväärennöksien tutkimiseen perehtyä allaolevien juttujen pohjalta. Ase taistelussa autojen mittariväärennöksiä vastaan – kansainvälinen tiedonvaihto Matkamittariväärennökset yleisiä käytetyissä autoissa – riskinä ylihinta ja turvallisuus Ostamassa käytettyä autoa? Näin varmistat oikeat ajokilometrit ’’Ei ole leimalle kuin…’’ Tuore hyväksytty katsastuspäätös tuo varmuutta auton kuntoonJos ajoaika on loppumassa aivan lähiaikoina, kannattaa myyjän kanssa sopia esimerkiksi auton käyttämisestä Autotohtorin tapaisessa palvelussa, jossa auton puutteita selvitetään ja tulevan katsastuksen vaatimien remonttien hinnasta saa arvion. Usein ilmoituksissa esiintyviin vähätteleviin ’’tarvitsee leimalle vain uuden käsijarruvaijerin’’ tai ’’vain pari reikää’’ kommentteihin kannattaa suhtautua varauksella: miksei myyjä itse ole korjannut ja katsastanut autoa, ja myynyt paremmalla hinnalla? Uudemmissa autoissa katsastusaikavälit ovat vanhempia pidemmät. Auto määräaikaiskatsastetaan ensimmäisen kerran neljä vuotta ensirekisteröinnistä, ja kymmeneen ikävuoteen saakka katsastus vaaditaan joka toinen vuosi. Tästä eteenpäin autot täytyy katsastaa vuosittain. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ’’Kyllä näillä kumeilla vielä kaksi kesää ajaa’’ Renkaat tuovat omat mausteensa auton hintaan. Käyttöautolla on usein tarkoitus ajaa ympärivuotisesti, jolloin kaksi rengassarjaa on välttämättömyys. Halvankaan auton turvallisuudesta ei tule tinkiä, vaan hyviin renkaisiin kannattaa panostaa. Toisen rengassarjan hankkiminen voi kustantaa kymmenistä satoihin, tai jopa tuhansiin euroihin, eli edullisen auton kohdalla vaikka auton ostohinnan verran. Kaikkien renkaiden urasyvyys ja yleinen kunto tulee tarkistaa, vaikka myyjä vakuuttelisi niiden kelpaavan vielä vuodeksi tai pariksi. Täältä löydät ohjeet renkaiden kunnon tarkistamiseksi. Kulutuspinnan lisäksi kannattaa tarkastaa renkaiden ikä DOT-merkinnästä, sillä ikääntyneet renkaat pitävät kovettumisen vuoksi uusia huonommin. Renkaan valmistusajankohta merkitään nelinumeroisella tunnuksella. Esimerkiksi 0420 tarkoittaa viikkoa 4 vuonna 2020. ’’Jakopäällä ajelee vielä 50 tkm’’ Halpaan ostohintaan voi tulla huomattavia lisäkuluja huolloista, etenkin jos huoltoja ei tee itse. Varsinkin suuritöiset huollot, kuten jakohihnan vaihdot voivat maksaa liikkeessä useita satoja euroja. Etenkin Jakohihnan vaihtotarvetta kartoittaessa on hyvä huomioida huoltovälin riippuvan ajomäärän lisäksi myös ajasta – varmista siis milloin työ on tehty. Huoltojen hinnat kannattaa selvittää etukäteen, jotta niiden vaikutusta auton hintaan on helpompi peilata. ’’No, kun kerran näin kauas tultiin…’’ Auton sijainnin roolia ei sovi kaupanteossa ohittaa. Usean sadan kilometrin matkaaminen auton vuoksi voi madaltaa ostokynnystä ihan vain ajamisesta muodostuneen vaivan vuoksi. Myyjätkin ymmärtävät kauempaa tulevan ostajan olevan varmempia ostopäätöksessä joka voi vaikeuttaa tinkimistä, joten ilman syytä kotipaikkakuntaa ei kannata paljastaa. Auton historialla on vaikutus auton arvoon. Kolarihistoriaa omaavat autot ovat usein muita edullisempia, ja jos auton historiasta löytyvät kahdet rekisteritunnukset tai muuta kolariin viittaavaa, kannattaa taustasyyt tutkia tarkasti. Myös mahdollisesti maksamatta jääneet verot tulee tarkistaa etukäteen kalliiden yllätysten välttämiseksi. Autoyksilön historian selvittämiseen perehdymme tarkemmin seuraavassa osassa. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohteena käytetty auto Moottorin juttusarjassa keskitytään uusien autojen sijaan suomalaisten tyypillisemmin ostamiin käytettyihin autoihin. Lue kaikki sarjan julkaisut täältä. Kohteena käytetty auto: käytetyn ostaminen voi olla edullinen ekoteko, mutta ennen kaikkea arjen mahdollistaja Kohteena käytetty auto: yksityisen myyjän perävalotakuu (lähes) legendaa – eikä autoliikkeelle kuulu vastuu kaikista vioista Kohteena käytetty auto: sopivan automallin valitsemisessa on monta muuttujaa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?