23.3.2020 Ajoneuvot Herätys autoilija: tiedätkö kesärenkaidesi kunnon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni autoilija ei tiedä, ovatko hänen autonsa kesärenkaat ajoturvallisessa kunnossa, paljastaa tuore kyselytutkimus. On ikävä ajatus, että usea vastaantuleva autoilija on hyväksynyt sen riskin, että hänen autonsa jarrutusmatka pitenee ja renkaiden vesiliirtoherkkyys on kasvanut. Tuoreen tutkimuksen mukaan läheskään kaikki suomalaisautoilijat eivät tarkista omien kesärenkaidensa urasyvyyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjattavuus vaarassa Auton ohjattavuus ja pito on neljän kämmenen kokoisen kumitassun varassa. Varsinkin sadekeleillä kesärenkaan pito-ominaisuuksien merkitys korostuu. Jos auton renkaat eivät ole kunnolliset, auton ohjattavuus, ääritilannekäytös ja jarrutusmatkat voivat aiheuttavaa ikävän yllätyksen: ajajasta tulee matkustaja. Kuluneilla kesärenkailla jarrutusmatka pitenee ja rengas nousee vesiliirtoon herkemmin, muistuttaa Nokian Renkaat. Rengasvalmistajan teettämän tuoreen kyselyn mukaan 63 prosenttia suomalaisista tarkastaa kesärenkaidensa urasyvyyden. Kyselyn toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi–maaliskuussa 2020, ja siihen vastasi 1 000 suomalaista. Uusi renkaat ajoissa Autoilijoiden käyttäytyminen omaa ja kanssaliikkujien turvallisuutta kohtaan on luvattoman leväperäistä, riippuuhan ajoneuvon hallinta renkaan ja tienpinnan välisestä pitävyydestä. Laki edellyttää, että kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 1,6 milliä. – Käytännössä rengas on kuitenkin syytä uusia jo paljon aiemmin. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät nimittäin olennaisesti, kun kulutuspintaa on vähemmän kuin neljä millimetriä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Riskinä vesiliirto Kesällä etenkin sadekelillä vesiliirron riski kasvaa, ja renkaiden kuluneisuudesta tulee turvallisuusriski. – Urasyvyys vaikuttaa suoraan renkaan vesiliirto-ominaisuuksiin. Mitä kuluneemmat renkaat ovat, sitä herkemmin ne menettävät otteensa tienpinnasta. Siksi nopeutta on alennettava huomattavasti sadekeleillä vesiliirron välttämiseksi, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kiteyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkasta kunto kesän mittaan Renkaiden kuluminen on nopeampaa heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen alkukeväästä, sillä silloin tiet ovat karkeampia talven jäljiltä. Ja kesällä helteet lisäävät renkaiden kulumista jonkin verran. Näistä syistä huolellinen autoilija tarkastaa kesärenkaidensa kunnon paitsi ennen allelaittoa myös vielä uudelleen kesän mittaan. Nokian Renkaat ei suosittele turvallisuussyistä kuluneiden kitkarenkaiden käyttöä kesällä, sillä kitkarenkaiden kulutuspinnan kumisekoitus on liian pehmeää kesäkeleille, ja erityisesti märillä teillä kitkarenkaiden ominaisuudet eivät ole turvallisella tasolla. Kolikkotesti toimii Renkaiden urasyvyyden selvittäminen onnistuu kätevästi kahden euron kolikolla. Se käy näin: Paina kahden euron kolikko renkaan uraan, jos hopeoitua ulkoreunaa jää näkyviin renkaan kuviopalan yläpuolelle, renkaat on syytä uusia. Hopeoitu osuus on 4 millimetrin levyinen. Renkaiden suorituskyky esimerkiksi märällä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain vähimmäisvaatimus (kesärenkailla 1,6 millimetriä) urasyvyydessä on saavutettu. Renkaissa voi myös olla kulumisvaroitin. Se on renkaan pinnalla oleva numerorivistö, joka hiipuu renkaan kuluessa. Korkein näkyvissä oleva numero kertoo renkaan urasyvyyden. Älä käytä ikäloppuja Ennen renkaiden allelaittoa on syytä tarkastaa niiden ikä. Vanhojen renkaiden ominaisuudet heikkenevät kumiseoksen kovettuessa ajan myötä. Renkaiden käyttöiäksi suositellaan enintään kuutta vuotta, ja renkaan kokonaisiän on hyvä olla alle 10 vuotta. Valmistusaika on merkitty renkaan kylkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkista ilmanpaine säännöllisesti Nokian Renkaat suosittelee, että autoilijat tarkastavat renkaidensa ilmanpaineen noin kolmen viikon välein. Samalla kannattaa silmäillä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti. Epätasainen kuluminen on merkki vääristä ohjauskulmista tai liian alhaisesta rengaspaineesta. Renkaiden käyttöikä pitenee ja kuluminen on tasaisempaa, jos ne vaihdetaan akselilta toiselle noin 8 000–10 000 ajokilometrin välein. Pidoltaan paremmat renkaat kannattaa laittaa taka-akselille, sillä tämä vähentää riskiä auton joutumisesta sivuluisuun. Ajotyyli säästää renkaita – ja rahaa Rengassarja ei ole ihan halpa investointi. Autoilija voi toimillaan vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka nopeasti renkaat kuluvat. Renkaat tulee säilyttää siten, ettei renkaisiin kohdistu varasto-olosuhteissa puristusta tai jännitystä, eivätkä renkaat saa olla kosketuksissa esimerkiksi öljyyn tai liuottimiin. UV-valolle altistuminen heikentää renkaiden kestävyyttä, joten renkaat kannattaa säilyttää sisätiloissa tai rengashotellissa. Renkaan käyttöikä vaihtelee, mutta siihen voi vaikuttaa myös omalla ajotyylillä, repivä ajotapa kaarteissa ja käännöksissä sekä voimakkaat kiihdytyksen kuluttavat renkaita ja etenkin niiden olka-alueita. Lue lisää: Älä maksa liikaa – renkaanvaihdossa hurjat hintaerot Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Nokian Renkaat, Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta