23.3.2020 Ajoneuvot Herätys autoilija: tiedätkö kesärenkaidesi kunnon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni autoilija ei tiedä, ovatko hänen autonsa kesärenkaat ajoturvallisessa kunnossa, paljastaa tuore kyselytutkimus. On ikävä ajatus, että usea vastaantuleva autoilija on hyväksynyt sen riskin, että hänen autonsa jarrutusmatka pitenee ja renkaiden vesiliirtoherkkyys on kasvanut. Tuoreen tutkimuksen mukaan läheskään kaikki suomalaisautoilijat eivät tarkista omien kesärenkaidensa urasyvyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjattavuus vaarassaAuton ohjattavuus ja pito on neljän kämmenen kokoisen kumitassun varassa. Varsinkin sadekeleillä kesärenkaan pito-ominaisuuksien merkitys korostuu. Jos auton renkaat eivät ole kunnolliset, auton ohjattavuus, ääritilannekäytös ja jarrutusmatkat voivat aiheuttavaa ikävän yllätyksen: ajajasta tulee matkustaja.Kuluneilla kesärenkailla jarrutusmatka pitenee ja rengas nousee vesiliirtoon herkemmin, muistuttaa Nokian Renkaat. Rengasvalmistajan teettämän tuoreen kyselyn mukaan 63 prosenttia suomalaisista tarkastaa kesärenkaidensa urasyvyyden. Kyselyn toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi–maaliskuussa 2020, ja siihen vastasi 1 000 suomalaista. Uusi renkaat ajoissa Autoilijoiden käyttäytyminen omaa ja kanssaliikkujien turvallisuutta kohtaan on luvattoman leväperäistä, riippuuhan ajoneuvon hallinta renkaan ja tienpinnan välisestä pitävyydestä. Laki edellyttää, että kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 1,6 milliä. – Käytännössä rengas on kuitenkin syytä uusia jo paljon aiemmin. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät nimittäin olennaisesti, kun kulutuspintaa on vähemmän kuin neljä millimetriä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Riskinä vesiliirtoKesällä etenkin sadekelillä vesiliirron riski kasvaa, ja renkaiden kuluneisuudesta tulee turvallisuusriski.– Urasyvyys vaikuttaa suoraan renkaan vesiliirto-ominaisuuksiin. Mitä kuluneemmat renkaat ovat, sitä herkemmin ne menettävät otteensa tienpinnasta. Siksi nopeutta on alennettava huomattavasti sadekeleillä vesiliirron välttämiseksi, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkasta kunto kesän mittaanRenkaiden kuluminen on nopeampaa heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen alkukeväästä, sillä silloin tiet ovat karkeampia talven jäljiltä. Ja kesällä helteet lisäävät renkaiden kulumista jonkin verran. Näistä syistä huolellinen autoilija tarkastaa kesärenkaidensa kunnon paitsi ennen allelaittoa myös vielä uudelleen kesän mittaan.Nokian Renkaat ei suosittele turvallisuussyistä kuluneiden kitkarenkaiden käyttöä kesällä, sillä kitkarenkaiden kulutuspinnan kumisekoitus on liian pehmeää kesäkeleille, ja erityisesti märillä teillä kitkarenkaiden ominaisuudet eivät ole turvallisella tasolla.Kolikkotesti toimiiRenkaiden urasyvyyden selvittäminen onnistuu kätevästi kahden euron kolikolla. Se käy näin: Paina kahden euron kolikko renkaan uraan, jos hopeoitua ulkoreunaa jää näkyviin renkaan kuviopalan yläpuolelle, renkaat on syytä uusia. Hopeoitu osuus on 4 millimetrin levyinen.Renkaiden suorituskyky esimerkiksi märällä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain vähimmäisvaatimus (kesärenkailla 1,6 millimetriä) urasyvyydessä on saavutettu.Renkaissa voi myös olla kulumisvaroitin. Se on renkaan pinnalla oleva numerorivistö, joka hiipuu renkaan kuluessa. Korkein näkyvissä oleva numero kertoo renkaan urasyvyyden.Älä käytä ikäloppujaEnnen renkaiden allelaittoa on syytä tarkastaa niiden ikä. Vanhojen renkaiden ominaisuudet heikkenevät kumiseoksen kovettuessa ajan myötä. Renkaiden käyttöiäksi suositellaan enintään kuutta vuotta, ja renkaan kokonaisiän on hyvä olla alle 10 vuotta. Valmistusaika on merkitty renkaan kylkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkista ilmanpaine säännöllisestiNokian Renkaat suosittelee, että autoilijat tarkastavat renkaidensa ilmanpaineen noin kolmen viikon välein. Samalla kannattaa silmäillä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti. Epätasainen kuluminen on merkki vääristä ohjauskulmista tai liian alhaisesta rengaspaineesta.Renkaiden käyttöikä pitenee ja kuluminen on tasaisempaa, jos ne vaihdetaan akselilta toiselle noin 8 000–10 000 ajokilometrin välein. Pidoltaan paremmat renkaat kannattaa laittaa taka-akselille, sillä tämä vähentää riskiä auton joutumisesta sivuluisuun.Ajotyyli säästää renkaita – ja rahaaRengassarja ei ole ihan halpa investointi. Autoilija voi toimillaan vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka nopeasti renkaat kuluvat. Renkaat tulee säilyttää siten, ettei renkaisiin kohdistu varasto-olosuhteissa puristusta tai jännitystä, eivätkä renkaat saa olla kosketuksissa esimerkiksi öljyyn tai liuottimiin. UV-valolle altistuminen heikentää renkaiden kestävyyttä, joten renkaat kannattaa säilyttää sisätiloissa tai rengashotellissa.Renkaan käyttöikä vaihtelee, mutta siihen voi vaikuttaa myös omalla ajotyylillä, repivä ajotapa kaarteissa ja käännöksissä sekä voimakkaat kiihdytyksen kuluttavat renkaita ja etenkin niiden olka-alueita. Lue lisää: Älä maksa liikaa – renkaanvaihdossa hurjat hintaerot Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Nokian Renkaat, AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous