23.3.2020 Ajoneuvot Herätys autoilija: tiedätkö kesärenkaidesi kunnon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni autoilija ei tiedä, ovatko hänen autonsa kesärenkaat ajoturvallisessa kunnossa, paljastaa tuore kyselytutkimus. On ikävä ajatus, että usea vastaantuleva autoilija on hyväksynyt sen riskin, että hänen autonsa jarrutusmatka pitenee ja renkaiden vesiliirtoherkkyys on kasvanut. Tuoreen tutkimuksen mukaan läheskään kaikki suomalaisautoilijat eivät tarkista omien kesärenkaidensa urasyvyyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjattavuus vaarassa Auton ohjattavuus ja pito on neljän kämmenen kokoisen kumitassun varassa. Varsinkin sadekeleillä kesärenkaan pito-ominaisuuksien merkitys korostuu. Jos auton renkaat eivät ole kunnolliset, auton ohjattavuus, ääritilannekäytös ja jarrutusmatkat voivat aiheuttavaa ikävän yllätyksen: ajajasta tulee matkustaja. Kuluneilla kesärenkailla jarrutusmatka pitenee ja rengas nousee vesiliirtoon herkemmin, muistuttaa Nokian Renkaat. Rengasvalmistajan teettämän tuoreen kyselyn mukaan 63 prosenttia suomalaisista tarkastaa kesärenkaidensa urasyvyyden. Kyselyn toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi–maaliskuussa 2020, ja siihen vastasi 1 000 suomalaista. Uusi renkaat ajoissa Autoilijoiden käyttäytyminen omaa ja kanssaliikkujien turvallisuutta kohtaan on luvattoman leväperäistä, riippuuhan ajoneuvon hallinta renkaan ja tienpinnan välisestä pitävyydestä. Laki edellyttää, että kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 1,6 milliä. – Käytännössä rengas on kuitenkin syytä uusia jo paljon aiemmin. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät nimittäin olennaisesti, kun kulutuspintaa on vähemmän kuin neljä millimetriä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Riskinä vesiliirto Kesällä etenkin sadekelillä vesiliirron riski kasvaa, ja renkaiden kuluneisuudesta tulee turvallisuusriski. – Urasyvyys vaikuttaa suoraan renkaan vesiliirto-ominaisuuksiin. Mitä kuluneemmat renkaat ovat, sitä herkemmin ne menettävät otteensa tienpinnasta. Siksi nopeutta on alennettava huomattavasti sadekeleillä vesiliirron välttämiseksi, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kiteyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkasta kunto kesän mittaan Renkaiden kuluminen on nopeampaa heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen alkukeväästä, sillä silloin tiet ovat karkeampia talven jäljiltä. Ja kesällä helteet lisäävät renkaiden kulumista jonkin verran. Näistä syistä huolellinen autoilija tarkastaa kesärenkaidensa kunnon paitsi ennen allelaittoa myös vielä uudelleen kesän mittaan. Nokian Renkaat ei suosittele turvallisuussyistä kuluneiden kitkarenkaiden käyttöä kesällä, sillä kitkarenkaiden kulutuspinnan kumisekoitus on liian pehmeää kesäkeleille, ja erityisesti märillä teillä kitkarenkaiden ominaisuudet eivät ole turvallisella tasolla. Kolikkotesti toimii Renkaiden urasyvyyden selvittäminen onnistuu kätevästi kahden euron kolikolla. Se käy näin: Paina kahden euron kolikko renkaan uraan, jos hopeoitua ulkoreunaa jää näkyviin renkaan kuviopalan yläpuolelle, renkaat on syytä uusia. Hopeoitu osuus on 4 millimetrin levyinen. Renkaiden suorituskyky esimerkiksi märällä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain vähimmäisvaatimus (kesärenkailla 1,6 millimetriä) urasyvyydessä on saavutettu. Renkaissa voi myös olla kulumisvaroitin. Se on renkaan pinnalla oleva numerorivistö, joka hiipuu renkaan kuluessa. Korkein näkyvissä oleva numero kertoo renkaan urasyvyyden. Älä käytä ikäloppuja Ennen renkaiden allelaittoa on syytä tarkastaa niiden ikä. Vanhojen renkaiden ominaisuudet heikkenevät kumiseoksen kovettuessa ajan myötä. Renkaiden käyttöiäksi suositellaan enintään kuutta vuotta, ja renkaan kokonaisiän on hyvä olla alle 10 vuotta. Valmistusaika on merkitty renkaan kylkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkista ilmanpaine säännöllisesti Nokian Renkaat suosittelee, että autoilijat tarkastavat renkaidensa ilmanpaineen noin kolmen viikon välein. Samalla kannattaa silmäillä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti. Epätasainen kuluminen on merkki vääristä ohjauskulmista tai liian alhaisesta rengaspaineesta. Renkaiden käyttöikä pitenee ja kuluminen on tasaisempaa, jos ne vaihdetaan akselilta toiselle noin 8 000–10 000 ajokilometrin välein. Pidoltaan paremmat renkaat kannattaa laittaa taka-akselille, sillä tämä vähentää riskiä auton joutumisesta sivuluisuun. Ajotyyli säästää renkaita – ja rahaa Rengassarja ei ole ihan halpa investointi. Autoilija voi toimillaan vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka nopeasti renkaat kuluvat. Renkaat tulee säilyttää siten, ettei renkaisiin kohdistu varasto-olosuhteissa puristusta tai jännitystä, eivätkä renkaat saa olla kosketuksissa esimerkiksi öljyyn tai liuottimiin. UV-valolle altistuminen heikentää renkaiden kestävyyttä, joten renkaat kannattaa säilyttää sisätiloissa tai rengashotellissa. Renkaan käyttöikä vaihtelee, mutta siihen voi vaikuttaa myös omalla ajotyylillä, repivä ajotapa kaarteissa ja käännöksissä sekä voimakkaat kiihdytyksen kuluttavat renkaita ja etenkin niiden olka-alueita. Lue lisää: Älä maksa liikaa – renkaanvaihdossa hurjat hintaerot Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Nokian Renkaat, Autoliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?