23.3.2020 Ajoneuvot Herätys autoilija: tiedätkö kesärenkaidesi kunnon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni autoilija ei tiedä, ovatko hänen autonsa kesärenkaat ajoturvallisessa kunnossa, paljastaa tuore kyselytutkimus. On ikävä ajatus, että usea vastaantuleva autoilija on hyväksynyt sen riskin, että hänen autonsa jarrutusmatka pitenee ja renkaiden vesiliirtoherkkyys on kasvanut. Tuoreen tutkimuksen mukaan läheskään kaikki suomalaisautoilijat eivät tarkista omien kesärenkaidensa urasyvyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjattavuus vaarassaAuton ohjattavuus ja pito on neljän kämmenen kokoisen kumitassun varassa. Varsinkin sadekeleillä kesärenkaan pito-ominaisuuksien merkitys korostuu. Jos auton renkaat eivät ole kunnolliset, auton ohjattavuus, ääritilannekäytös ja jarrutusmatkat voivat aiheuttavaa ikävän yllätyksen: ajajasta tulee matkustaja.Kuluneilla kesärenkailla jarrutusmatka pitenee ja rengas nousee vesiliirtoon herkemmin, muistuttaa Nokian Renkaat. Rengasvalmistajan teettämän tuoreen kyselyn mukaan 63 prosenttia suomalaisista tarkastaa kesärenkaidensa urasyvyyden. Kyselyn toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi–maaliskuussa 2020, ja siihen vastasi 1 000 suomalaista. Uusi renkaat ajoissa Autoilijoiden käyttäytyminen omaa ja kanssaliikkujien turvallisuutta kohtaan on luvattoman leväperäistä, riippuuhan ajoneuvon hallinta renkaan ja tienpinnan välisestä pitävyydestä. Laki edellyttää, että kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 1,6 milliä. – Käytännössä rengas on kuitenkin syytä uusia jo paljon aiemmin. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät nimittäin olennaisesti, kun kulutuspintaa on vähemmän kuin neljä millimetriä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Riskinä vesiliirtoKesällä etenkin sadekelillä vesiliirron riski kasvaa, ja renkaiden kuluneisuudesta tulee turvallisuusriski.– Urasyvyys vaikuttaa suoraan renkaan vesiliirto-ominaisuuksiin. Mitä kuluneemmat renkaat ovat, sitä herkemmin ne menettävät otteensa tienpinnasta. Siksi nopeutta on alennettava huomattavasti sadekeleillä vesiliirron välttämiseksi, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkasta kunto kesän mittaanRenkaiden kuluminen on nopeampaa heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen alkukeväästä, sillä silloin tiet ovat karkeampia talven jäljiltä. Ja kesällä helteet lisäävät renkaiden kulumista jonkin verran. Näistä syistä huolellinen autoilija tarkastaa kesärenkaidensa kunnon paitsi ennen allelaittoa myös vielä uudelleen kesän mittaan.Nokian Renkaat ei suosittele turvallisuussyistä kuluneiden kitkarenkaiden käyttöä kesällä, sillä kitkarenkaiden kulutuspinnan kumisekoitus on liian pehmeää kesäkeleille, ja erityisesti märillä teillä kitkarenkaiden ominaisuudet eivät ole turvallisella tasolla.Kolikkotesti toimiiRenkaiden urasyvyyden selvittäminen onnistuu kätevästi kahden euron kolikolla. Se käy näin: Paina kahden euron kolikko renkaan uraan, jos hopeoitua ulkoreunaa jää näkyviin renkaan kuviopalan yläpuolelle, renkaat on syytä uusia. Hopeoitu osuus on 4 millimetrin levyinen.Renkaiden suorituskyky esimerkiksi märällä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain vähimmäisvaatimus (kesärenkailla 1,6 millimetriä) urasyvyydessä on saavutettu.Renkaissa voi myös olla kulumisvaroitin. Se on renkaan pinnalla oleva numerorivistö, joka hiipuu renkaan kuluessa. Korkein näkyvissä oleva numero kertoo renkaan urasyvyyden.Älä käytä ikäloppujaEnnen renkaiden allelaittoa on syytä tarkastaa niiden ikä. Vanhojen renkaiden ominaisuudet heikkenevät kumiseoksen kovettuessa ajan myötä. Renkaiden käyttöiäksi suositellaan enintään kuutta vuotta, ja renkaan kokonaisiän on hyvä olla alle 10 vuotta. Valmistusaika on merkitty renkaan kylkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkista ilmanpaine säännöllisestiNokian Renkaat suosittelee, että autoilijat tarkastavat renkaidensa ilmanpaineen noin kolmen viikon välein. Samalla kannattaa silmäillä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti. Epätasainen kuluminen on merkki vääristä ohjauskulmista tai liian alhaisesta rengaspaineesta.Renkaiden käyttöikä pitenee ja kuluminen on tasaisempaa, jos ne vaihdetaan akselilta toiselle noin 8 000–10 000 ajokilometrin välein. Pidoltaan paremmat renkaat kannattaa laittaa taka-akselille, sillä tämä vähentää riskiä auton joutumisesta sivuluisuun.Ajotyyli säästää renkaita – ja rahaaRengassarja ei ole ihan halpa investointi. Autoilija voi toimillaan vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka nopeasti renkaat kuluvat. Renkaat tulee säilyttää siten, ettei renkaisiin kohdistu varasto-olosuhteissa puristusta tai jännitystä, eivätkä renkaat saa olla kosketuksissa esimerkiksi öljyyn tai liuottimiin. UV-valolle altistuminen heikentää renkaiden kestävyyttä, joten renkaat kannattaa säilyttää sisätiloissa tai rengashotellissa.Renkaan käyttöikä vaihtelee, mutta siihen voi vaikuttaa myös omalla ajotyylillä, repivä ajotapa kaarteissa ja käännöksissä sekä voimakkaat kiihdytyksen kuluttavat renkaita ja etenkin niiden olka-alueita. Lue lisää: Älä maksa liikaa – renkaanvaihdossa hurjat hintaerot Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Nokian Renkaat, AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen