Ajoneuvot | Uutinen | 3.7.2019

Kravatti rullalle ja kaasua: Audi S8 edustaa 571 hevosvoiman vimmalla

Kun A8:n teknologinen vyörytys kohtaa turboahdetun V8:n, on lopputuloksena Audi S8.

Jaa artikkeli

Dieseltrendeistä huolimatta Audi S8 luottaa kookkaaseen turboahdettuun bensiinimoottoriin. A8:n vauhtiversiossa sileän konepellin alta löytyy kahdella turboahtimella ja kevythybriditekniikalla varustettu V8-bensiinimoottori, jonka tärkeimmät tulokset kvartaaleittain ovat 571 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä. 48 voltin kevythybriditekniikka säästää valmistajan mukaan noin 0,8 litraa bensiiniä per 100 kilometriä. Lisäksi moottori on varustettu sylinterikohtaisella sammutustoiminnolla vähäisen kuormituksen hetkiä varten.

Audi S8 A8 sportti 571 hv

Valmiiksi jo erittäin tekniseen A8:aan perustuva Audi S8 perii perusmallin nelipyöräohjauksen ja quattro-nelivedon, jota on valmiiksi höystetty taka-akselin lukkotoimintoisella tasauspyörästöllä. Mielenkiintoinen uusi toiminto on ennustava jousitus, jossa S8 hyödyntää etukameran kuvaa tien epätasaisuuksien tunnistamiseen. Auto kykenee liikuttamaan jokaista rengasta erikseen ylös tai alas elektromekaniisesti, vähentäen auton nyökkäystä ja niiausta kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Uusi Comfort+-ajotila puolestaan kallistaa koria mutkaan jopa 3° verran matkustajiin kohdistuvan sivuttaiskiihtyvyyden vähentämiseksi. Matkustusmukavuutta on tavoiteltu äänentoistojärjestelmän vastamelutoiminnolla, joka pitää maailman metelit auton ulkopuolella.

Audi S8 A8 sportti 571 hv

Dynaamisessa ajotilassa kallistelua on rajoitettu noin 2,5 asteeseen verrattuna perusasetuksen noin 5 asteeseen. Audin mukaan kallistelun mikrohallinnalla saadaan neutraali tai jopa minimaalisesti yliohjaava käytös. Lisäksi Audi S8 nostaa koria jopa 50 mm helpompaa kulkemista varten kun auton ovenkahvaan tartutaan. Mikäli auto pelkää sivutörmäyksen olevan välitön, kohottautuu S8 aktiivisen jousituksen avulla peräti 80 mm saadakseen ovikotelon mahdollisimman hyvin törmäyksen eteen.

Edustussedanille melkoinen lisävaruste ovat hiilikuitukeraamiset jarrulevyt, joiden läpimitta on 420 mm etuakselilla ja 370 mm taka-akselilla. Jarrujärjestelmän kehutaan olevan 9,6 kilogrammaa perusjarruja kevyempi. Etujarrut ovat peräti kymmenmäntäiset.

Audi S8 A8 sportti 571 hv

Muuten Audi S8 on hämmentävä kokoelma A8:n teknologista vyörytystä aina 38 eri ajoavustimesta OLED-takavaloihin ja laser-kaukovaloihin saakka. S8:ssa istuimet on vaihdettu urheilullisempiin, ilmastoinnin ja hieronnan ollessa lisävarusteita. Myös kojelaudan ”syvyysvaikutelmalla varustettu” hiilikuitu-upotus on S8:n erikoispiirre. Audin virtuaalimittaristo on luonnollisesti saanut S-malleihin kuuluvat grafiikat ja mittaristotilat.

Audi S8 A8 sportti 571 hv

Ulkoisesti S8 eroaa tavallisesta A8:sta maltillisesti, mutta puskureiden ja helmojen yksityiskohdat sekä itsevarmemmat pakoputket kertovat Audi-tietäjille mistä on kyse.

Euroopassa Audi S8 nähtäneen vielä loppuvuoden aikana.

Lähde ja kuvat: Audi

Jaa artikkeli

Keskustelu