3.7.2019 Ajoneuvot Kravatti rullalle ja kaasua: Audi S8 edustaa 571 hevosvoiman vimmalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun A8:n teknologinen vyörytys kohtaa turboahdetun V8:n, on lopputuloksena Audi S8. Dieseltrendeistä huolimatta Audi S8 luottaa kookkaaseen turboahdettuun bensiinimoottoriin. A8:n vauhtiversiossa sileän konepellin alta löytyy kahdella turboahtimella ja kevythybriditekniikalla varustettu V8-bensiinimoottori, jonka tärkeimmät tulokset kvartaaleittain ovat 571 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä. 48 voltin kevythybriditekniikka säästää valmistajan mukaan noin 0,8 litraa bensiiniä per 100 kilometriä. Lisäksi moottori on varustettu sylinterikohtaisella sammutustoiminnolla vähäisen kuormituksen hetkiä varten.Valmiiksi jo erittäin tekniseen A8:aan perustuva Audi S8 perii perusmallin nelipyöräohjauksen ja quattro-nelivedon, jota on valmiiksi höystetty taka-akselin lukkotoimintoisella tasauspyörästöllä. Mielenkiintoinen uusi toiminto on ennustava jousitus, jossa S8 hyödyntää etukameran kuvaa tien epätasaisuuksien tunnistamiseen. Auto kykenee liikuttamaan jokaista rengasta erikseen ylös tai alas elektromekaniisesti, vähentäen auton nyökkäystä ja niiausta kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Uusi Comfort+-ajotila puolestaan kallistaa koria mutkaan jopa 3° verran matkustajiin kohdistuvan sivuttaiskiihtyvyyden vähentämiseksi. Matkustusmukavuutta on tavoiteltu äänentoistojärjestelmän vastamelutoiminnolla, joka pitää maailman metelit auton ulkopuolella.Dynaamisessa ajotilassa kallistelua on rajoitettu noin 2,5 asteeseen verrattuna perusasetuksen noin 5 asteeseen. Audin mukaan kallistelun mikrohallinnalla saadaan neutraali tai jopa minimaalisesti yliohjaava käytös. Lisäksi Audi S8 nostaa koria jopa 50 mm helpompaa kulkemista varten kun auton ovenkahvaan tartutaan. Mikäli auto pelkää sivutörmäyksen olevan välitön, kohottautuu S8 aktiivisen jousituksen avulla peräti 80 mm saadakseen ovikotelon mahdollisimman hyvin törmäyksen eteen.Edustussedanille melkoinen lisävaruste ovat hiilikuitukeraamiset jarrulevyt, joiden läpimitta on 420 mm etuakselilla ja 370 mm taka-akselilla. Jarrujärjestelmän kehutaan olevan 9,6 kilogrammaa perusjarruja kevyempi. Etujarrut ovat peräti kymmenmäntäiset.Muuten Audi S8 on hämmentävä kokoelma A8:n teknologista vyörytystä aina 38 eri ajoavustimesta OLED-takavaloihin ja laser-kaukovaloihin saakka. S8:ssa istuimet on vaihdettu urheilullisempiin, ilmastoinnin ja hieronnan ollessa lisävarusteita. Myös kojelaudan "syvyysvaikutelmalla varustettu" hiilikuitu-upotus on S8:n erikoispiirre. Audin virtuaalimittaristo on luonnollisesti saanut S-malleihin kuuluvat grafiikat ja mittaristotilat.Ulkoisesti S8 eroaa tavallisesta A8:sta maltillisesti, mutta puskureiden ja helmojen yksityiskohdat sekä itsevarmemmat pakoputket kertovat Audi-tietäjille mistä on kyse.Euroopassa Audi S8 nähtäneen vielä loppuvuoden aikana.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle