21.1.2021 Ajoneuvot KTM 890 Duke – Ryhtiliikkeellä pykälää korkeammalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n kolme vuotta tuotannossa ollut kaksisylinterinen 790 Duke -nakupyörä jää pois mallistosta, ja sen korvaa tehokkaampi ja monipuolisempi 890 Duke. KTM:n kolme vuotta sitten esittelemä 790 Duke oli itävaltalaistehtaan ensimmäinen kaksisylinterisen rivimoottorin vauhdittama menopeli. Aikaisemmin KTM:n tuotantomalleissa oli nähty vain yksisylinterisiä sekä V2-moottorisia malleja. Kevyt ja ketterä 790 Duke (105 hv ja 87 Nm) keräsi kehuja niin käyttäjiltä kuin lehdistöltäkin, mutta yksi ongelma mallissa oli. Käytännössä se kilpaili samoista asiakkaista pykälää tehokkaampien kilpailijoiden kanssa. Niitä olivat mm. Yamaha MT-09 (115 hv ja 87 Nm), Kawasaki Z 900 (125 hv ja 99 Nm) ja Triumph Street Triple RS (121 hv ja 79 Nm). Nyt KTM nousee samaan luokkaan kilpailijoidensa kanssa, kun se kasvattaa moottoria sadalla kuutiosenttimetrillä ja nimeksi vaihtuu samalla paremmin uutta moottorikokoa vastaava 890 Duke. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pyörivien massojen kasvu tasoittaa menoa 889-kuutioinen rivikakkonen on perusrakenteeltaan sama, jota KTM käyttää 890 Adventure -malleissaan. Iskutilavuuden kasvun yhteydessä pyöriviä massoja on kasvatettu 20 prosentilla, mikä tasoittaa menoa matalilla kierroksilla ja lisäksi vakauttaa lisääntyneen inertian ansiosta ajoa mutkissa. Tehoksi ilmoitetaan 115 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 92 newtonmetriä. Tehoasetuksia on kolme: Sport, Street ja Rain. Valitun tehoasetuksen mukaan säätyy kaasuvasteen lisäksi luiston- ja keulimiseneston herkkyydet. Lisävarusteena on saatavilla lisäksi neljäs asetus: Track. Siinä kuljettaja voi säätää yhdeksänportaisella asteikolla luistonestoa, keulimiseneston voi poistaa kokonaan käytöstä ja kaasuvasteasetuksiakin on kolme eri herkkyyttä. Sekä jarrut että luistonesto huomioivat pyörän sivuttaiskallistuksen. Vaihteettoman vaihdon mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin on lisävaruste. Parannuksia jokaiselle osa-alueelle Kasvaneesta moottorista huolimatta pyörän kuivapaino on pysynyt entisellään 169 kilossa. Edeltävään malliin verratuna on tehty lukuisia muitakin uudistuksia. Jousituksen ja jarrujen toimiintaa on parannettu, vaihdepolkimen liikerataa lyhennetty, kytkinkahvan tuntumaa kevennetty ja ergonomiaa kehitetty paremmaksi. 790 Duken Maxxis-ensiasennusrenkaiden sijaan on päädytty Continental ContiRoad -renkaisiin, joiden luvataan tarjoavan paremman pidon erityisesti märällä asfaltilla. Moottori: 889-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 85 kW (115 hv) / 9 000 r/min Vääntö: 92 Nm / 8 000 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistonkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1476 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Kuivapaino: 169 kg Hinta: 14 926 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?