21.1.2021

KTM 890 Duke – Ryhtiliikkeellä pykälää korkeammalle

KTM 890 Duke

KTM:n kolme vuotta tuotannossa ollut kaksisylinterinen 790 Duke -nakupyörä jää pois mallistosta, ja sen korvaa tehokkaampi ja monipuolisempi 890 Duke.

KTM:n kolme vuotta sitten esittelemä 790 Duke oli itävaltalaistehtaan ensimmäinen kaksisylinterisen rivimoottorin vauhdittama menopeli. Aikaisemmin KTM:n tuotantomalleissa oli nähty vain yksisylinterisiä sekä V2-moottorisia malleja. Kevyt ja ketterä 790 Duke (105 hv ja 87 Nm) keräsi kehuja niin käyttäjiltä kuin lehdistöltäkin, mutta yksi ongelma mallissa oli. Käytännössä se kilpaili samoista asiakkaista pykälää tehokkaampien kilpailijoiden kanssa. Niitä olivat mm. Yamaha MT-09 (115 hv ja 87 Nm), Kawasaki Z 900 (125 hv ja 99 Nm) ja Triumph Street Triple RS (121 hv ja 79 Nm). Nyt KTM nousee samaan luokkaan kilpailijoidensa kanssa, kun se kasvattaa moottoria sadalla kuutiosenttimetrillä ja nimeksi vaihtuu samalla paremmin uutta moottorikokoa vastaava 890 Duke.

KTM 890 Duke

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyörivien massojen kasvu tasoittaa menoa

889-kuutioinen rivikakkonen on perusrakenteeltaan sama, jota KTM käyttää 890 Adventure -malleissaan. Iskutilavuuden kasvun yhteydessä pyöriviä massoja on kasvatettu 20 prosentilla, mikä tasoittaa menoa matalilla kierroksilla ja lisäksi vakauttaa lisääntyneen inertian ansiosta ajoa mutkissa. Tehoksi ilmoitetaan 115 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 92 newtonmetriä. Tehoasetuksia on kolme: Sport, Street ja Rain. Valitun tehoasetuksen mukaan säätyy kaasuvasteen lisäksi luiston- ja keulimiseneston herkkyydet. Lisävarusteena on saatavilla lisäksi neljäs asetus: Track. Siinä kuljettaja voi säätää yhdeksänportaisella asteikolla luistonestoa, keulimiseneston voi poistaa kokonaan käytöstä ja kaasuvasteasetuksiakin on kolme eri herkkyyttä. Sekä jarrut että luistonesto huomioivat pyörän sivuttaiskallistuksen. Vaihteettoman vaihdon mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin on lisävaruste.

Parannuksia jokaiselle osa-alueelle

Kasvaneesta moottorista huolimatta pyörän kuivapaino on pysynyt entisellään 169 kilossa. Edeltävään malliin verratuna on tehty lukuisia muitakin uudistuksia. Jousituksen ja jarrujen toimiintaa on parannettu, vaihdepolkimen liikerataa lyhennetty, kytkinkahvan tuntumaa kevennetty ja ergonomiaa kehitetty paremmaksi. 790 Duken Maxxis-ensiasennusrenkaiden sijaan on päädytty Continental ContiRoad -renkaisiin, joiden luvataan tarjoavan paremman pidon erityisesti märällä asfaltilla.

KTM 890 Duke

Moottori: 889-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori
Teho: 85 kW (115 hv) / 9 000 r/min
Vääntö: 92 Nm / 8 000 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistonkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1476 mm
Istuinkorkeus: 820 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Kuivapaino: 169 kg

Hinta: 14 926 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Luetuimmat