21.1.2021 Ajoneuvot KTM 890 Duke – Ryhtiliikkeellä pykälää korkeammalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n kolme vuotta tuotannossa ollut kaksisylinterinen 790 Duke -nakupyörä jää pois mallistosta, ja sen korvaa tehokkaampi ja monipuolisempi 890 Duke. KTM:n kolme vuotta sitten esittelemä 790 Duke oli itävaltalaistehtaan ensimmäinen kaksisylinterisen rivimoottorin vauhdittama menopeli. Aikaisemmin KTM:n tuotantomalleissa oli nähty vain yksisylinterisiä sekä V2-moottorisia malleja. Kevyt ja ketterä 790 Duke (105 hv ja 87 Nm) keräsi kehuja niin käyttäjiltä kuin lehdistöltäkin, mutta yksi ongelma mallissa oli. Käytännössä se kilpaili samoista asiakkaista pykälää tehokkaampien kilpailijoiden kanssa. Niitä olivat mm. Yamaha MT-09 (115 hv ja 87 Nm), Kawasaki Z 900 (125 hv ja 99 Nm) ja Triumph Street Triple RS (121 hv ja 79 Nm). Nyt KTM nousee samaan luokkaan kilpailijoidensa kanssa, kun se kasvattaa moottoria sadalla kuutiosenttimetrillä ja nimeksi vaihtuu samalla paremmin uutta moottorikokoa vastaava 890 Duke.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyörivien massojen kasvu tasoittaa menoa889-kuutioinen rivikakkonen on perusrakenteeltaan sama, jota KTM käyttää 890 Adventure -malleissaan. Iskutilavuuden kasvun yhteydessä pyöriviä massoja on kasvatettu 20 prosentilla, mikä tasoittaa menoa matalilla kierroksilla ja lisäksi vakauttaa lisääntyneen inertian ansiosta ajoa mutkissa. Tehoksi ilmoitetaan 115 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 92 newtonmetriä. Tehoasetuksia on kolme: Sport, Street ja Rain. Valitun tehoasetuksen mukaan säätyy kaasuvasteen lisäksi luiston- ja keulimiseneston herkkyydet. Lisävarusteena on saatavilla lisäksi neljäs asetus: Track. Siinä kuljettaja voi säätää yhdeksänportaisella asteikolla luistonestoa, keulimiseneston voi poistaa kokonaan käytöstä ja kaasuvasteasetuksiakin on kolme eri herkkyyttä. Sekä jarrut että luistonesto huomioivat pyörän sivuttaiskallistuksen. Vaihteettoman vaihdon mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin on lisävaruste.Parannuksia jokaiselle osa-alueelleKasvaneesta moottorista huolimatta pyörän kuivapaino on pysynyt entisellään 169 kilossa. Edeltävään malliin verratuna on tehty lukuisia muitakin uudistuksia. Jousituksen ja jarrujen toimiintaa on parannettu, vaihdepolkimen liikerataa lyhennetty, kytkinkahvan tuntumaa kevennetty ja ergonomiaa kehitetty paremmaksi. 790 Duken Maxxis-ensiasennusrenkaiden sijaan on päädytty Continental ContiRoad -renkaisiin, joiden luvataan tarjoavan paremman pidon erityisesti märällä asfaltilla. Moottori: 889-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 85 kW (115 hv) / 9 000 r/min Vääntö: 92 Nm / 8 000 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistonkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1476 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Kuivapaino: 169 kg Hinta: 14 926 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen