21.1.2021 Ajoneuvot KTM 890 Duke – Ryhtiliikkeellä pykälää korkeammalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n kolme vuotta tuotannossa ollut kaksisylinterinen 790 Duke -nakupyörä jää pois mallistosta, ja sen korvaa tehokkaampi ja monipuolisempi 890 Duke. KTM:n kolme vuotta sitten esittelemä 790 Duke oli itävaltalaistehtaan ensimmäinen kaksisylinterisen rivimoottorin vauhdittama menopeli. Aikaisemmin KTM:n tuotantomalleissa oli nähty vain yksisylinterisiä sekä V2-moottorisia malleja. Kevyt ja ketterä 790 Duke (105 hv ja 87 Nm) keräsi kehuja niin käyttäjiltä kuin lehdistöltäkin, mutta yksi ongelma mallissa oli. Käytännössä se kilpaili samoista asiakkaista pykälää tehokkaampien kilpailijoiden kanssa. Niitä olivat mm. Yamaha MT-09 (115 hv ja 87 Nm), Kawasaki Z 900 (125 hv ja 99 Nm) ja Triumph Street Triple RS (121 hv ja 79 Nm). Nyt KTM nousee samaan luokkaan kilpailijoidensa kanssa, kun se kasvattaa moottoria sadalla kuutiosenttimetrillä ja nimeksi vaihtuu samalla paremmin uutta moottorikokoa vastaava 890 Duke.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyörivien massojen kasvu tasoittaa menoa889-kuutioinen rivikakkonen on perusrakenteeltaan sama, jota KTM käyttää 890 Adventure -malleissaan. Iskutilavuuden kasvun yhteydessä pyöriviä massoja on kasvatettu 20 prosentilla, mikä tasoittaa menoa matalilla kierroksilla ja lisäksi vakauttaa lisääntyneen inertian ansiosta ajoa mutkissa. Tehoksi ilmoitetaan 115 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 92 newtonmetriä. Tehoasetuksia on kolme: Sport, Street ja Rain. Valitun tehoasetuksen mukaan säätyy kaasuvasteen lisäksi luiston- ja keulimiseneston herkkyydet. Lisävarusteena on saatavilla lisäksi neljäs asetus: Track. Siinä kuljettaja voi säätää yhdeksänportaisella asteikolla luistonestoa, keulimiseneston voi poistaa kokonaan käytöstä ja kaasuvasteasetuksiakin on kolme eri herkkyyttä. Sekä jarrut että luistonesto huomioivat pyörän sivuttaiskallistuksen. Vaihteettoman vaihdon mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin on lisävaruste.Parannuksia jokaiselle osa-alueelleKasvaneesta moottorista huolimatta pyörän kuivapaino on pysynyt entisellään 169 kilossa. Edeltävään malliin verratuna on tehty lukuisia muitakin uudistuksia. Jousituksen ja jarrujen toimiintaa on parannettu, vaihdepolkimen liikerataa lyhennetty, kytkinkahvan tuntumaa kevennetty ja ergonomiaa kehitetty paremmaksi. 790 Duken Maxxis-ensiasennusrenkaiden sijaan on päädytty Continental ContiRoad -renkaisiin, joiden luvataan tarjoavan paremman pidon erityisesti märällä asfaltilla. Moottori: 889-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 85 kW (115 hv) / 9 000 r/min Vääntö: 92 Nm / 8 000 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistonkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1476 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Kuivapaino: 169 kg Hinta: 14 926 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?