kysy autoista sakko liikennevirhemaksu rikesakko

Ajoneuvot Kysy Autoista 12.2.2021

Kysy autoista: Kuinka suuri ylinopeus tuo 200 euron liikennevirhemaksun?

Rikesakko ja viime kesästä käyttöön tullut liikennevirhemaksu ovat tulleet osalle autoilijoista tutuksi jälkiseuraukseksi todetusta ylinopeudesta. Mutta kuinka suuresta ylinopeudesta tulee 200 euron seuraamus ja voiko ylinopeudesta selvitä huomautuksella?

Liikennevirhemaksu on hallinnollinen maksuseuraamus, joka määrätään lievistä liikennerikkomuksista kuten nopeusrajoituksen ylittämisestä enintään 20 kilometrillä tunnissa. Vastaavasti päiväsakoilla rangaistavia liikennerikoksia ovat nopeusrajoituksen ylittäminen yli 20 kilometrillä tunnissa tai liikenneturvallisuuden vaarantava punaisen liikennevalon noudattamatta jättäminen. Päiväsakkojen suuruus määräytyy kuljettajan tulojen mukaan.

Tieliikennelain uudistuttua kesäkuun alussa 2020 poliisin liikennerikkomuksia koskevat menettelyt muuttuivat, ja lievimmistä ylinopeuksista kirjoitetut rikesakot muuttuivat hallinnollisiksi liikennevirhemaksuiksi.

Automaattisessa liikennevalvonnassa todetuissa ylinopeustapauksissa liikennevirhemaksu on ajoneuvokohtainen. Tämä tarkoittaa sitä, että liikennevirhemaksusta vastaa ajoneuvon omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava. Poliisi lähettää liikennevirhemaksun ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle, haltijalle, tilapäiselle käyttäjälle tai käyttövastaavalle.

Paljonko maksettavaa eri rikkomuksista?

Liikenteen automaattivalvonnassa määrättävät liikennevirhemaksut ovat seuraavat:

  • Nopeusrajoituksen ylittäminen korkeintaan 10 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 20–60 km/h: 100 €
  • Nopeusrajoituksen ylittäminen 11–15 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 20–60 km/h: 170 €
  • Nopeusrajoituksen ylittäminen 16–20 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 20–60 km/h: 200 €
  • Nopeusrajoituksen ylittäminen korkeintaan 10 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 70–120 km/h: 70 €
  • Nopeusrajoituksen ylittäminen 11–15 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 70–120 km/h: 140 €
  • Nopeusrajoituksen ylittäminen 16–20 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 70–120 km/h: 170 €

Sadan euron liikennevirhemaksu rapsahtaa seuraavista rikkomuksista: kieltomerkin noudattamatta jättäminen, luvaton linja-autokaistalla ajaminen, liikennerikkomuksena käsiteltävä punaisen liikennevalon noudattamatta jättäminen sekä viestintävälineen kielletty käyttö ajon aikana.

Turvavyön käyttämättä jättäminen tuo 70 euron liikennevirhemaksun.

Useampi rikkomus, korotettu maksu

Jos kuljettaja syyllistyy samalla kertaa useampaan liikennerikkomukseen (esimerkiksi ylinopeus ja turvavyön käyttämättä jättäminen), rikkomuksista määrätään yksi liikennevirhemaksu. Tämän liikennevirhemaksun suuruus määräytyy siten, että vakavimmasta rikkomuksesta määrättävää liikennevirhemaksua korotetaan 40 eurolla.

Esimerkiksi ilman turvavyötä ajamisesta seuraa 70 euron liikennevirhemaksu. Jos ajaa 59 kilometrin tuntinopeutta alueella, jonka nopeusrajoitus on 40 km/h, seuraamuksena on 200 euron liikennevirhemaksu. Jos molempiin rikkomuksiin syyllistyy samanaikaisesti, maksettavaa tulee korotuksen kera siis 240 euroa.

Jos autoilija syyllistyy toistuvasti liikennerikkomuksiin, poliisi voi määrätä ajokieltoon. Toisaalta poliisin liikennevalvonnassa havaitsemista kaikkein pienimmistä ylinopeuksista voi selvitä huomautuksella.

Poliisin 1.10.2016 voimaan tulleet sakotusohjeet kiristyivät niin, että rikesakon ja nykyisin liikennevirhemaksun määräämisraja ylinopeustilanteissa alennettiin niin, että sakotusrajaa laskettiin 8 km/h ylinopeudesta 7 km/h ylinopeuteen 3 km/h -varmuusvähennys huomioiden.

Teksti: Marko Jokela

 

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat