17.2.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: mikä on lisäkaukovaloissa suurin sallittu referenssiluku? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisävaloista voi olla suuri apu, mutta niiden valinnassa ja asennuksessa tulee kuitenkin olla tarkkana. Lähtökohtaisesti kannattaa valita auto, jossa valoteho on valmiiksi riittävä. Kysymys: Mikä on lisävalojen sallittu referenssiluku? Joissain autoissa on jopa 3 x 80–100 cm lisävalopattereita keulalla. Miten näiden referenssiluku lasketaan / mitataan? Joskus vastaan tullut autoja, jonka valoteho on järkyttävän suuri = valaisee osan taivasta!Autojen valaisimien asentamista koskevat vaatimukset on kerrottu E-sääntö 48:ssa.– Kaukovalojen suurin sallittu yhteenlaskettu eli auton omien kaukovalojen ja lisäkaukovalojen referenssi on 100. Kevyillä ja raskailla ajoneuvoilla on sama raja, eli ajoneuvoluokka ei tähän vaikuta, kertoo HelppoKatsastuksen kenttäpäällikkö Ilkka Vento.Referenssi kuvaa valaisimien valovoimaa eli valon määrää pinta-alayksikköä kohden. Valovoiman yksikkö on kandela ja Referenssi 100 vastaa 430000 Kandelaa.Kaukovalaisimien valovoima eli referenssiluku määritellään tyyppihyväksyntämittauksissa. Erityyppisille kaukovalaisimille ovat omat E-sääntönsä, joiden sisältä mittausmenettelyt löytyvät.Traficomin sivuilta voi tutustua tieliikenteen tyyppihyväksynnän pohjana olevaan sääntelyyn.Referenssiluku merkitään kaukovalaisimiin hyväksyntämerkinnän yhteyteen. Joissain tapauksissa referenssiä ei kuitenkaan ole pakko merkitä, silloin käytetään vakioarvoja: merkitsemätön halogeenivalaisin: 20, merkitsemätön hehkulankavalaisin: 10.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton valoista kannattaa ottaa selvää jo ennen ostopäätöstä– Auton vaihdon ollessa ajankohtainen, kannattaa ottaa auto yön yli koeajoon. Yleensä tämä asia on sovittavissa autoliikkeen kanssa. Tällöin koeajolla pystyy ajamaan myös valaisemattomilla tieosuuksilla ja muodostamaan käsityksen kyseisen auton valoista, neuvoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.Mikäli koeajon tekee esittelyautolla ja tarkoituksena on tilata uusi auto, on tärkeää, että koeajettavassa autossa on juuri sellainen valojärjestelmä, kuin tilattavassa autossa. Saman automallin eri varusteversioissa on usein käytössä erilaista valotekniikkaa. On myös mahdollista, että koeajoautossa on lisävarusteena hankittu, vakiovaloja parempi, valojärjestelmä.– Lisäksi mielestäni Suomen oloissa on olennaista varmistaa, että onko hankittavassa autossa ajovalojenpesurit. Itse en ostaisi autoa, jossa valonpesureita ei ole, ellei auto tulisi ainoastaan taajamakäyttöön, valaistuille tieosuuksille, pohtii Vesalainen.Huolehdi lisävalojen suuntauksestaJos auton omien valojen teho ei ole riittävä, moni pyrkii korjaamaan asian lisävalojen avulla. Tämä on sinällään perusteltua, mutta asialla on myös kääntöpuolensa. Kun erittäin kirkkailta lisäkaukovaloilta vaihdetaan tehottomille lähivaloille, saattaa silmien sopeutuminen huomattavasti heikompaan valotehoon viedä aikansa. Tänä aikana jotain olennaista jää helposti havaitsematta.Myös lisävalojen suuntauksessa on omat haasteensa – tai ainakin niiden suuntauksen pysymisessä oikeanlaisena. Suuntaus saattaa muuttua huomattavasti auton alkuperäisiä valoja herkemmin, vaikkapa pysäköintialueella ohikulkijan tönäistessä tai autopesulan harjakoneessa.Liian ylös suunnatut lisäkaukovalot häikäisevät vastaantulijaa tarpeettoman paljon – erityisesti, jos lähivaloille vaihtoa ei huomata tehdä riittävän aikaisin. Häikäistyminen paitsi häiritsee vastaantulijan havainnointia, myös provosoi herkästi häntä. Pimeillä tieosuuksilla näkeekin usein valosoturien yhteenottoja, jotka ovat omiaan varastamaan kuljettajien huomiota olennaisesta – liikenteestä.Useimmiten nykyautoissa tarve lisävaloille on pieni– Henkilökohtaisesti hankin mieluummin sellaisen auton, jossa on vakiona riittävän tehokkaat ja keskenään tasapainoiset valot sen sijaan, että lähtisin asennuttamaan auton nokalle lisävaloja, toteaa Vesalainen.Erityisesti nykyaikaiset portaattomasti muotoutuvat matriisivalojärjestelmät ovat pääsääntöisesti oikein hyviä. Lisäkaukovalojen asentaminen tällaisen auton nokalle vesittää hienon järjestelmän hyötyjä ja asennus tulisikin kysymykseen lähinnä silloin, jos ajetaan paljon todella hiljaisilla pimeillä tieosuuksilla, joilla ei ole muuta liikennettä ja auton käyttäjä ei koe auton omien valojen kantamaa riittäväksi.Lisäksi nykyaikaisissa autoissa on syytä harkita tarkasti lisävalon tai -valojen asennuspaikka ja koko. Väärin sijoitettu tai liian iso valaisin saattaa häiritä auton nokalla olevan tutkan toimintaa ja vaikuttaa näin ei-toivotulla tavalla moniin järjestelmiin.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: HelppoKatsastus, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen