17.2.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: mikä on lisäkaukovaloissa suurin sallittu referenssiluku? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisävaloista voi olla suuri apu, mutta niiden valinnassa ja asennuksessa tulee kuitenkin olla tarkkana. Lähtökohtaisesti kannattaa valita auto, jossa valoteho on valmiiksi riittävä. Kysymys: Mikä on lisävalojen sallittu referenssiluku? Joissain autoissa on jopa 3 x 80–100 cm lisävalopattereita keulalla. Miten näiden referenssiluku lasketaan / mitataan? Joskus vastaan tullut autoja, jonka valoteho on järkyttävän suuri = valaisee osan taivasta! Autojen valaisimien asentamista koskevat vaatimukset on kerrottu E-sääntö 48:ssa. – Kaukovalojen suurin sallittu yhteenlaskettu eli auton omien kaukovalojen ja lisäkaukovalojen referenssi on 100. Kevyillä ja raskailla ajoneuvoilla on sama raja, eli ajoneuvoluokka ei tähän vaikuta, kertoo HelppoKatsastuksen kenttäpäällikkö Ilkka Vento. Referenssi kuvaa valaisimien valovoimaa eli valon määrää pinta-alayksikköä kohden. Valovoiman yksikkö on kandela ja Referenssi 100 vastaa 430000 Kandelaa. Kaukovalaisimien valovoima eli referenssiluku määritellään tyyppihyväksyntämittauksissa. Erityyppisille kaukovalaisimille ovat omat E-sääntönsä, joiden sisältä mittausmenettelyt löytyvät. Traficomin sivuilta voi tutustua tieliikenteen tyyppihyväksynnän pohjana olevaan sääntelyyn. Referenssiluku merkitään kaukovalaisimiin hyväksyntämerkinnän yhteyteen. Joissain tapauksissa referenssiä ei kuitenkaan ole pakko merkitä, silloin käytetään vakioarvoja: merkitsemätön halogeenivalaisin: 20, merkitsemätön hehkulankavalaisin: 10. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auton valoista kannattaa ottaa selvää jo ennen ostopäätöstä – Auton vaihdon ollessa ajankohtainen, kannattaa ottaa auto yön yli koeajoon. Yleensä tämä asia on sovittavissa autoliikkeen kanssa. Tällöin koeajolla pystyy ajamaan myös valaisemattomilla tieosuuksilla ja muodostamaan käsityksen kyseisen auton valoista, neuvoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Mikäli koeajon tekee esittelyautolla ja tarkoituksena on tilata uusi auto, on tärkeää, että koeajettavassa autossa on juuri sellainen valojärjestelmä, kuin tilattavassa autossa. Saman automallin eri varusteversioissa on usein käytössä erilaista valotekniikkaa. On myös mahdollista, että koeajoautossa on lisävarusteena hankittu, vakiovaloja parempi, valojärjestelmä. – Lisäksi mielestäni Suomen oloissa on olennaista varmistaa, että onko hankittavassa autossa ajovalojenpesurit. Itse en ostaisi autoa, jossa valonpesureita ei ole, ellei auto tulisi ainoastaan taajamakäyttöön, valaistuille tieosuuksille, pohtii Vesalainen. Huolehdi lisävalojen suuntauksesta Jos auton omien valojen teho ei ole riittävä, moni pyrkii korjaamaan asian lisävalojen avulla. Tämä on sinällään perusteltua, mutta asialla on myös kääntöpuolensa. Kun erittäin kirkkailta lisäkaukovaloilta vaihdetaan tehottomille lähivaloille, saattaa silmien sopeutuminen huomattavasti heikompaan valotehoon viedä aikansa. Tänä aikana jotain olennaista jää helposti havaitsematta. Myös lisävalojen suuntauksessa on omat haasteensa – tai ainakin niiden suuntauksen pysymisessä oikeanlaisena. Suuntaus saattaa muuttua huomattavasti auton alkuperäisiä valoja herkemmin, vaikkapa pysäköintialueella ohikulkijan tönäistessä tai autopesulan harjakoneessa. Liian ylös suunnatut lisäkaukovalot häikäisevät vastaantulijaa tarpeettoman paljon – erityisesti, jos lähivaloille vaihtoa ei huomata tehdä riittävän aikaisin. Häikäistyminen paitsi häiritsee vastaantulijan havainnointia, myös provosoi herkästi häntä. Pimeillä tieosuuksilla näkeekin usein valosoturien yhteenottoja, jotka ovat omiaan varastamaan kuljettajien huomiota olennaisesta – liikenteestä. Useimmiten nykyautoissa tarve lisävaloille on pieni – Henkilökohtaisesti hankin mieluummin sellaisen auton, jossa on vakiona riittävän tehokkaat ja keskenään tasapainoiset valot sen sijaan, että lähtisin asennuttamaan auton nokalle lisävaloja, toteaa Vesalainen. Erityisesti nykyaikaiset portaattomasti muotoutuvat matriisivalojärjestelmät ovat pääsääntöisesti oikein hyviä. Lisäkaukovalojen asentaminen tällaisen auton nokalle vesittää hienon järjestelmän hyötyjä ja asennus tulisikin kysymykseen lähinnä silloin, jos ajetaan paljon todella hiljaisilla pimeillä tieosuuksilla, joilla ei ole muuta liikennettä ja auton käyttäjä ei koe auton omien valojen kantamaa riittäväksi. Lisäksi nykyaikaisissa autoissa on syytä harkita tarkasti lisävalon tai -valojen asennuspaikka ja koko. Väärin sijoitettu tai liian iso valaisin saattaa häiritä auton nokalla olevan tutkan toimintaa ja vaikuttaa näin ei-toivotulla tavalla moniin järjestelmiin. Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: HelppoKatsastus, Traficom Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?