17.2.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: mikä on lisäkaukovaloissa suurin sallittu referenssiluku? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisävaloista voi olla suuri apu, mutta niiden valinnassa ja asennuksessa tulee kuitenkin olla tarkkana. Lähtökohtaisesti kannattaa valita auto, jossa valoteho on valmiiksi riittävä. Kysymys: Mikä on lisävalojen sallittu referenssiluku? Joissain autoissa on jopa 3 x 80–100 cm lisävalopattereita keulalla. Miten näiden referenssiluku lasketaan / mitataan? Joskus vastaan tullut autoja, jonka valoteho on järkyttävän suuri = valaisee osan taivasta!Autojen valaisimien asentamista koskevat vaatimukset on kerrottu E-sääntö 48:ssa.– Kaukovalojen suurin sallittu yhteenlaskettu eli auton omien kaukovalojen ja lisäkaukovalojen referenssi on 100. Kevyillä ja raskailla ajoneuvoilla on sama raja, eli ajoneuvoluokka ei tähän vaikuta, kertoo HelppoKatsastuksen kenttäpäällikkö Ilkka Vento.Referenssi kuvaa valaisimien valovoimaa eli valon määrää pinta-alayksikköä kohden. Valovoiman yksikkö on kandela ja Referenssi 100 vastaa 430000 Kandelaa.Kaukovalaisimien valovoima eli referenssiluku määritellään tyyppihyväksyntämittauksissa. Erityyppisille kaukovalaisimille ovat omat E-sääntönsä, joiden sisältä mittausmenettelyt löytyvät.Traficomin sivuilta voi tutustua tieliikenteen tyyppihyväksynnän pohjana olevaan sääntelyyn.Referenssiluku merkitään kaukovalaisimiin hyväksyntämerkinnän yhteyteen. Joissain tapauksissa referenssiä ei kuitenkaan ole pakko merkitä, silloin käytetään vakioarvoja: merkitsemätön halogeenivalaisin: 20, merkitsemätön hehkulankavalaisin: 10.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton valoista kannattaa ottaa selvää jo ennen ostopäätöstä– Auton vaihdon ollessa ajankohtainen, kannattaa ottaa auto yön yli koeajoon. Yleensä tämä asia on sovittavissa autoliikkeen kanssa. Tällöin koeajolla pystyy ajamaan myös valaisemattomilla tieosuuksilla ja muodostamaan käsityksen kyseisen auton valoista, neuvoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.Mikäli koeajon tekee esittelyautolla ja tarkoituksena on tilata uusi auto, on tärkeää, että koeajettavassa autossa on juuri sellainen valojärjestelmä, kuin tilattavassa autossa. Saman automallin eri varusteversioissa on usein käytössä erilaista valotekniikkaa. On myös mahdollista, että koeajoautossa on lisävarusteena hankittu, vakiovaloja parempi, valojärjestelmä.– Lisäksi mielestäni Suomen oloissa on olennaista varmistaa, että onko hankittavassa autossa ajovalojenpesurit. Itse en ostaisi autoa, jossa valonpesureita ei ole, ellei auto tulisi ainoastaan taajamakäyttöön, valaistuille tieosuuksille, pohtii Vesalainen.Huolehdi lisävalojen suuntauksestaJos auton omien valojen teho ei ole riittävä, moni pyrkii korjaamaan asian lisävalojen avulla. Tämä on sinällään perusteltua, mutta asialla on myös kääntöpuolensa. Kun erittäin kirkkailta lisäkaukovaloilta vaihdetaan tehottomille lähivaloille, saattaa silmien sopeutuminen huomattavasti heikompaan valotehoon viedä aikansa. Tänä aikana jotain olennaista jää helposti havaitsematta.Myös lisävalojen suuntauksessa on omat haasteensa – tai ainakin niiden suuntauksen pysymisessä oikeanlaisena. Suuntaus saattaa muuttua huomattavasti auton alkuperäisiä valoja herkemmin, vaikkapa pysäköintialueella ohikulkijan tönäistessä tai autopesulan harjakoneessa.Liian ylös suunnatut lisäkaukovalot häikäisevät vastaantulijaa tarpeettoman paljon – erityisesti, jos lähivaloille vaihtoa ei huomata tehdä riittävän aikaisin. Häikäistyminen paitsi häiritsee vastaantulijan havainnointia, myös provosoi herkästi häntä. Pimeillä tieosuuksilla näkeekin usein valosoturien yhteenottoja, jotka ovat omiaan varastamaan kuljettajien huomiota olennaisesta – liikenteestä.Useimmiten nykyautoissa tarve lisävaloille on pieni– Henkilökohtaisesti hankin mieluummin sellaisen auton, jossa on vakiona riittävän tehokkaat ja keskenään tasapainoiset valot sen sijaan, että lähtisin asennuttamaan auton nokalle lisävaloja, toteaa Vesalainen.Erityisesti nykyaikaiset portaattomasti muotoutuvat matriisivalojärjestelmät ovat pääsääntöisesti oikein hyviä. Lisäkaukovalojen asentaminen tällaisen auton nokalle vesittää hienon järjestelmän hyötyjä ja asennus tulisikin kysymykseen lähinnä silloin, jos ajetaan paljon todella hiljaisilla pimeillä tieosuuksilla, joilla ei ole muuta liikennettä ja auton käyttäjä ei koe auton omien valojen kantamaa riittäväksi.Lisäksi nykyaikaisissa autoissa on syytä harkita tarkasti lisävalon tai -valojen asennuspaikka ja koko. Väärin sijoitettu tai liian iso valaisin saattaa häiritä auton nokalla olevan tutkan toimintaa ja vaikuttaa näin ei-toivotulla tavalla moniin järjestelmiin.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: HelppoKatsastus, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 31.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin on paras aika ostaa auto? 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta