17.2.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: mikä on lisäkaukovaloissa suurin sallittu referenssiluku? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisävaloista voi olla suuri apu, mutta niiden valinnassa ja asennuksessa tulee kuitenkin olla tarkkana. Lähtökohtaisesti kannattaa valita auto, jossa valoteho on valmiiksi riittävä. Kysymys: Mikä on lisävalojen sallittu referenssiluku? Joissain autoissa on jopa 3 x 80–100 cm lisävalopattereita keulalla. Miten näiden referenssiluku lasketaan / mitataan? Joskus vastaan tullut autoja, jonka valoteho on järkyttävän suuri = valaisee osan taivasta!Autojen valaisimien asentamista koskevat vaatimukset on kerrottu E-sääntö 48:ssa.– Kaukovalojen suurin sallittu yhteenlaskettu eli auton omien kaukovalojen ja lisäkaukovalojen referenssi on 100. Kevyillä ja raskailla ajoneuvoilla on sama raja, eli ajoneuvoluokka ei tähän vaikuta, kertoo HelppoKatsastuksen kenttäpäällikkö Ilkka Vento.Referenssi kuvaa valaisimien valovoimaa eli valon määrää pinta-alayksikköä kohden. Valovoiman yksikkö on kandela ja Referenssi 100 vastaa 430000 Kandelaa.Kaukovalaisimien valovoima eli referenssiluku määritellään tyyppihyväksyntämittauksissa. Erityyppisille kaukovalaisimille ovat omat E-sääntönsä, joiden sisältä mittausmenettelyt löytyvät.Traficomin sivuilta voi tutustua tieliikenteen tyyppihyväksynnän pohjana olevaan sääntelyyn.Referenssiluku merkitään kaukovalaisimiin hyväksyntämerkinnän yhteyteen. Joissain tapauksissa referenssiä ei kuitenkaan ole pakko merkitä, silloin käytetään vakioarvoja: merkitsemätön halogeenivalaisin: 20, merkitsemätön hehkulankavalaisin: 10.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuton valoista kannattaa ottaa selvää jo ennen ostopäätöstä– Auton vaihdon ollessa ajankohtainen, kannattaa ottaa auto yön yli koeajoon. Yleensä tämä asia on sovittavissa autoliikkeen kanssa. Tällöin koeajolla pystyy ajamaan myös valaisemattomilla tieosuuksilla ja muodostamaan käsityksen kyseisen auton valoista, neuvoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.Mikäli koeajon tekee esittelyautolla ja tarkoituksena on tilata uusi auto, on tärkeää, että koeajettavassa autossa on juuri sellainen valojärjestelmä, kuin tilattavassa autossa. Saman automallin eri varusteversioissa on usein käytössä erilaista valotekniikkaa. On myös mahdollista, että koeajoautossa on lisävarusteena hankittu, vakiovaloja parempi, valojärjestelmä.– Lisäksi mielestäni Suomen oloissa on olennaista varmistaa, että onko hankittavassa autossa ajovalojenpesurit. Itse en ostaisi autoa, jossa valonpesureita ei ole, ellei auto tulisi ainoastaan taajamakäyttöön, valaistuille tieosuuksille, pohtii Vesalainen.Huolehdi lisävalojen suuntauksestaJos auton omien valojen teho ei ole riittävä, moni pyrkii korjaamaan asian lisävalojen avulla. Tämä on sinällään perusteltua, mutta asialla on myös kääntöpuolensa. Kun erittäin kirkkailta lisäkaukovaloilta vaihdetaan tehottomille lähivaloille, saattaa silmien sopeutuminen huomattavasti heikompaan valotehoon viedä aikansa. Tänä aikana jotain olennaista jää helposti havaitsematta.Myös lisävalojen suuntauksessa on omat haasteensa – tai ainakin niiden suuntauksen pysymisessä oikeanlaisena. Suuntaus saattaa muuttua huomattavasti auton alkuperäisiä valoja herkemmin, vaikkapa pysäköintialueella ohikulkijan tönäistessä tai autopesulan harjakoneessa.Liian ylös suunnatut lisäkaukovalot häikäisevät vastaantulijaa tarpeettoman paljon – erityisesti, jos lähivaloille vaihtoa ei huomata tehdä riittävän aikaisin. Häikäistyminen paitsi häiritsee vastaantulijan havainnointia, myös provosoi herkästi häntä. Pimeillä tieosuuksilla näkeekin usein valosoturien yhteenottoja, jotka ovat omiaan varastamaan kuljettajien huomiota olennaisesta – liikenteestä.Useimmiten nykyautoissa tarve lisävaloille on pieni– Henkilökohtaisesti hankin mieluummin sellaisen auton, jossa on vakiona riittävän tehokkaat ja keskenään tasapainoiset valot sen sijaan, että lähtisin asennuttamaan auton nokalle lisävaloja, toteaa Vesalainen.Erityisesti nykyaikaiset portaattomasti muotoutuvat matriisivalojärjestelmät ovat pääsääntöisesti oikein hyviä. Lisäkaukovalojen asentaminen tällaisen auton nokalle vesittää hienon järjestelmän hyötyjä ja asennus tulisikin kysymykseen lähinnä silloin, jos ajetaan paljon todella hiljaisilla pimeillä tieosuuksilla, joilla ei ole muuta liikennettä ja auton käyttäjä ei koe auton omien valojen kantamaa riittäväksi.Lisäksi nykyaikaisissa autoissa on syytä harkita tarkasti lisävalon tai -valojen asennuspaikka ja koko. Väärin sijoitettu tai liian iso valaisin saattaa häiritä auton nokalla olevan tutkan toimintaa ja vaikuttaa näin ei-toivotulla tavalla moniin järjestelmiin.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: HelppoKatsastus, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous