1.7.2022

Kysy autoista: miksi lataushybrideissä on erikseen tankin luukun avaaminen napilla?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Lataushybridiä tankatessa on turha mennä luukulle, ennenkuin on painanut tankin luukun avausnappia, joka sijaitsee yleensä kuljettajan ovessa. Mittaristoon ilmestyy seuraavan tyyppinen teksti: ”odota tankkia ilmataan” ja hetken kuluttua tankin luukku aukeaa.

Tämä ominaisuus saattaa turhauttaa lataushybridillä ajelevia, ja moni varmasti pohtiikin, mitä varten se on.

Lataushybridiä ajetaan yleensä ensisijaisesti sähköllä, joten polttoaine saattaa olla parhaimmillaan kuukausiakin tankissa käyttämättömänä. Lataushybridin polttomoottori käyttövoimana on useimmiten bensiini, joka on helposti haihtuvaa, minkä seurauksena on kaasun muodostuminen ja paineen nousu tankissa. Bensiinihöyryt voivat aiheuttaa polttoainesäiliöön ylipaineen, joka purkautuu, kun täyttöaukon korkki avataan.

Bensiini koostuu erilaisista hiilivedyistä, ja kaasuuntuessaan erittäin räjähdysherkkää ja ympäristölle haitallista.

Nykyaikaisissa polttomoottoriautoissa on polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmä, jossa tankissa muodostuva kaasu varastoituu erilliseen säiliöön, josta osa palaa edelleen moottorissa ja osa kierrättyy venttiilin kautta paineen noustessa liiaksi takaisin ilmakehään.

Hiilivetypäästöjä koskeva lainsäädäntö vaihtelee eri puolilla maailmaa. Siellä missä lainsäädäntö on vähemmän tiukkaa, sallitaan ilmausjärjestelmät, mikä tarkoittaa, että polttoainesäiliön paine on aina sama, kuin ilmakehän paine. Joissakin osissa maailmaa hiilivetypäästöjä koskeva lainsäädäntö on paljon tiukempaa ja tarvitaan erilainen ratkaisu.

Tästä syystä Suomessakin uusissa lataushybrideissä tankki on ”suljettu”, eli kaasut säilytetään pääosin tankissa ja näin paine kasvaa. Kaasuja ei kuljeteta väliaikaiseen säiliöön, ellei paine nouse liian suureksi, vaan ne pidetään tankissa, kun polttomoottoria ei käytetä. Siksi tankattaessa järjestelmä joutuu tällöin joka kerta tasaamaan tankin paineen ennen, kuin luukkua voi avata, ettei haitalliset kaasut pääse ulos.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Chalmers

Luetuimmat