1.7.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: miksi lataushybrideissä on erikseen tankin luukun avaaminen napilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybridiä tankatessa on turha mennä luukulle, ennenkuin on painanut tankin luukun avausnappia, joka sijaitsee yleensä kuljettajan ovessa. Mittaristoon ilmestyy seuraavan tyyppinen teksti: ”odota tankkia ilmataan” ja hetken kuluttua tankin luukku aukeaa. Tämä ominaisuus saattaa turhauttaa lataushybridillä ajelevia, ja moni varmasti pohtiikin, mitä varten se on. Lataushybridiä ajetaan yleensä ensisijaisesti sähköllä, joten polttoaine saattaa olla parhaimmillaan kuukausiakin tankissa käyttämättömänä. Lataushybridin polttomoottori käyttövoimana on useimmiten bensiini, joka on helposti haihtuvaa, minkä seurauksena on kaasun muodostuminen ja paineen nousu tankissa. Bensiinihöyryt voivat aiheuttaa polttoainesäiliöön ylipaineen, joka purkautuu, kun täyttöaukon korkki avataan. Bensiini koostuu erilaisista hiilivedyistä, ja kaasuuntuessaan erittäin räjähdysherkkää ja ympäristölle haitallista. Nykyaikaisissa polttomoottoriautoissa on polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmä, jossa tankissa muodostuva kaasu varastoituu erilliseen säiliöön, josta osa palaa edelleen moottorissa ja osa kierrättyy venttiilin kautta paineen noustessa liiaksi takaisin ilmakehään. Hiilivetypäästöjä koskeva lainsäädäntö vaihtelee eri puolilla maailmaa. Siellä missä lainsäädäntö on vähemmän tiukkaa, sallitaan ilmausjärjestelmät, mikä tarkoittaa, että polttoainesäiliön paine on aina sama, kuin ilmakehän paine. Joissakin osissa maailmaa hiilivetypäästöjä koskeva lainsäädäntö on paljon tiukempaa ja tarvitaan erilainen ratkaisu. Tästä syystä Suomessakin uusissa lataushybrideissä tankki on ”suljettu”, eli kaasut säilytetään pääosin tankissa ja näin paine kasvaa. Kaasuja ei kuljeteta väliaikaiseen säiliöön, ellei paine nouse liian suureksi, vaan ne pidetään tankissa, kun polttomoottoria ei käytetä. Siksi tankattaessa järjestelmä joutuu tällöin joka kerta tasaamaan tankin paineen ennen, kuin luukkua voi avata, ettei haitalliset kaasut pääse ulos. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Chalmers Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt