7.10.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: mitä tapahtuu sähköauton ajoakulle, jos auto seisoo pitkään käyttämättömänä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä työmatka, ulkomaan komennus tai joku muu elämäntilanne voi aiheuttaa sen, että sähköauto jää seisomaan pitkäksi aikaa käyttämättömänä. Mitä sinä aikana tapahtuu sähköauton ajoakulle? Sähköautoilu on monelle autoilijalle vielä uutta ja se voi aiheuttaa sellaisia kysymyksiä, mihin emme ole polttomoottoriautoilun aikana tottuneet. Yksi asia, mikä voi askarruttaa sähköautoilijan tai sellaiseksi aikovan mieltä on se, että jos sähköauto jää seisomaan pitkäksi aikaa, mitä tapahtuu auton ajoakulle? Tällainen tilanne voi tulla eteen esimerkiksi silloin, jos joutuu pitkälle työkomennukselle tai lähtee pitkälle lomalle. Tilanne voi tulla eteen myös ihmiselle, joka asuu osan aikaa Suomessa ja osan ulkomailla – sähköauto voi seisoa ajamattomana useita kuukausia. Myös Kysy autoista -juttusarjamme on saanut useita kysymyksiä ja tiedusteluja koskien sähköauton akkuja. Lukijat ovat olleet kiinnostuneita kuulemaan miten akut selviävät kuukauden tai kuukausien mittaisesta seisonnasta, joita autolle satunnaisesti esimerkiksi työkomennusten tai sairastumisten aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Litium-ioni -akun itsepurkautuvuus nolla Sähköautojen akut kestävät hyvin sitä, että niitä ei käytetä pitkään aikaan, koska sähköautoissa käytettävissä akuissa on kysymys litium-ioni -akuista. – Litium-ioni -akkujen itsepurkautuvuus on käytännössä nolla tai hyvin pieni, eli ne säilyttävät hyvin niihin ladatun varauksen käyttämättömänä, johtava tutkija Mikko Pihlatie Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä sanoo. Yleisesti akut ottavat huonosti virtaa vastaan pakkasessa ja samoin ne purkavat varauksensa pakkasessa käytettäessä nopeammin, mutta mitä kylmempää on, sitä parempi se on kuitenkin akun säilyttämiseen. Käytännössä siis, mitä viileämmässä sähköauton seisonnan ajan säilyttäisi, sitä parempi se on akulle. – Jos akkua täytyy säilyttää niin, että sitä ei käytetä, silloin sähköauton akku olisi hyvä pitää puolessa latauksessa eli akku ladattuna 50 prosentin varaukseen. Silloin akussa olevista elektrodeista kumpikaan ei ole täynnä, vaan se on ikäänkuin heiluri, se pysähtyy puoleen väliin. Mitä viileämmässä, sitä parempi, Pihlatie sanoo. Tyhjään akkuun virran palauttaminen vaikeaa Pihlatien mukaan isoin riski siinä, että sähköauton ajoakku vaurioituisi käyttämättömänä, on jos akku pääsee tyhjenemään. Silloin virran palauttaminen siihen on vaikeaa. – Isoin riski on, jos akku tyhjenee kokonaan. Silloin akun BMS-hallintajärjestelmä menee rikki. Pihlatie korostaakin, että jos sähköauton jättää seisomaan käyttämättömänä useaksi kuukaudeksi, kannattaa varmistua siitä, että autossa ei ole mitään sähkölaitetta, mikä käyttää ajoakun virtaa. Yleensä sähköautoissa on apulaitteiden tarvitsemmalle virralle toinen, tavallinen 12 voltin akku. Pihlatie kiteyttää, että muutamien kuukausien säilytys käyttämättömänä ei siis tee sähköauton ajoakulle mitään. Mutta kaikissa akuissa, niin sähköautojenkin ajoakuissa puhutaan kuitenkin myös niin sanotusta kalenterisäilyvyydestä, joten sähköauton useiden vuosien käyttämättä säilyttäminen vaikuttaa melko varmasti ajoakuun heikentävästi. – Materiaalit tällaisessakin tapauksessa kuluvat, metalli hapettuu, eikä vuosien aikana voi säästyä siltä, etteikö akku menettäisi tehoaan, Pihlatie sanoo. Auton voi jättää myös laturiin Volkswageneita maahantuovan K-Auto Oy:n Volkswagenin tuotepäällikkö Toni Nieminen sanoo, että Volkswagen-henkilöautojen ohjekirjassa sanotaan, että jos autoa täytyy säilyttää pitkään ilman käyttöä, akussa tulisi olla virtaa vuodenajasta riippuen vähintään 30–40 prosenttia, mutta kuitenkin niin, että se ei olisi aivan täynnäkään. – 50 prosentin varaustaso olisi hyvä, Nieminen sanoo. Nieminen sanoo, että hän on tehnyt myös testin Volkswagen ID.4 -sähköautolla, jossa hän noin puolentoista kuukauden ajan seisotti autoa käyttämättömänä ja tarkkaili sen akun varaustilaa. – Akku vajeni parin viikon aikana, mutta se johtui siitä, että olin unohtanut auton ajastetun lämmityksen keskiviikko-aamuille päälle, joka söi virtaa, Nieminen sanoo. Kun Nieminen otti ajastuksen pois päältä, akun varaus ei testin loppuaikana useaan viikkoon vajennut prosenttiakaan. Nieminen sanoo myös, että mikäli Volkswagenin ID.-mallia pidetään pitkäaikaissäilytyksessä ja ajastettu lämmitys jäisi päälle, auto katkaisee sen automaattisesti pois päältä, kun akun varaus on 20 prosenttia. Tällä tavoin auto suojelee korkeajänniteakkua tyhjenemästä kokonaan. – Muutkin sähköautot voivat toimia näin, mutta varmaksi osaan sanoa vain Volkswagenin kohdalla, Nieminen sanoo. Jos auton pitkäaikaisseisottamisesta ja siihen liittyvistä asioista on epävarma, asian voi tarkistaa auton ohjekirjasta tai jälleenmyyjältä. Nieminen suosittelee pitkäaikaissäilytyksessä jättämään auton laturiin ja säätämän ajoakun varauksen noin 50 prosentin paikkeille. Jos ajoakku vajenee, laturin kautta se saa taas lisää virtaa. Tällöin myös auton 12 voltin akku latautuu ja pysyy elinvoimaisena. Teksti: Manu Tuppurainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku