13.1.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: vaikuttaako akun varaus lataushybridin kiihtyvyyteen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Akun varauksella on jonkun verran merkitystä – kun akku on tyhjillään, ei sähkömoottori ole tehostamassa kiihdytystä. Kysymys: Pysyykö lataushybridien suorituskyky kiihtyvyyden osalta samana riippumatta siitä, onko akku tyhjä vai täysi? Eli muuttuuko auton kiihtyvyys sen mukaan, onko akussa varausta?Lataushybrideissä kiihtyvyyteen vaikuttaa, millä käyttövoimalla ajetaan. Tavallisesti useimmissa lataushybrideissä ensisijaisena käyttövoiman lähteenä on sähkömoottori. Kun akun varaus on alhainen, polttomoottori käynnistyy automaattisesti.Tyypillisesti myös erilaisilla ajoasetuksilla voi valita, haluaako ajaa täysin sähköisesti, pelkällä polttomoottorilla vai molemmilla.Sähköllä ajettaessa jotkut lataushybridit saattavat ottaa itsestään myös polttomoottorin käyttöön, jos painaa kaasupoljinta tarpeeksi reippaasti. Näin saadaan lisäapua kiihdytykseen – kaksi moottoria kiihdyttää paremmin kuin yksi. Tällöin kuitenkin akussa tulisi olla riittävästi varausta. Jos varaus on lähellä nollaa, ei sähkömoottori aktivoidu, jolloin kiihdytys jää jonkun verran hitaammaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiihtyvyys vaihtelee käyttövoiman ja ajoasetuksen mukaanEsimerkkinä vuoden 2021 Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Plugin hybridi. Maksimikiihtyvyydeksi nollasta sataan on ilmoitettu 8.6 sekuntia. Testivideolla Sport-asetuksella kiihtyvyydeksi mitataan 7.5 sekuntia, jolloin sekä poltto- että sähkömoottori ovat käytössä ja akun varaus on noin 45 prosenttia.Lähes tyhjällä akulla, jolloin sähkömoottori on poissa pelistä, kiihtyvyydeksi mitataan 7.6 sekuntia. Täysin sähköllä ajettaessa kiihtyvyys on 17.5 sekuntia. Mittauksessa on videon tekijän mukaan käytetty GPS:ää.Pelkällä polttomoottorilla ajettaessa ei ainakaan videon tapauksessa näyttäisi olevan suurta vaikutusta kiihtyvyyteen. Hitaampi kiihdytys sähköllä ajaessa johtui todennäköisesti siitä, että se tapahtui Eco-asetuksella.Lataushybridin akkukapasiteetti on paljon pienempi, kuin täyssähköautoissa, joten ei ole järkevää käyttää älyttömästi sähköenergiaa nopeisiin kiihdytyksiin. Tämän vuoksi polttomoottori on usein tehostamassa pikaisia kiihdytyksiä.Akun kapasiteetti lataushybrideissä on tyypillisesti 5–20 kWh ja ajomatka sähköllä 20–100 km. Vastaavasti täyssähköautoissa akun kapasiteetti on 30–100 kWh:n luokkaa ja ajomatka 150–500 km.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: SATL Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen