13.1.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: vaikuttaako akun varaus lataushybridin kiihtyvyyteen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Akun varauksella on jonkun verran merkitystä – kun akku on tyhjillään, ei sähkömoottori ole tehostamassa kiihdytystä. Kysymys: Pysyykö lataushybridien suorituskyky kiihtyvyyden osalta samana riippumatta siitä, onko akku tyhjä vai täysi? Eli muuttuuko auton kiihtyvyys sen mukaan, onko akussa varausta? Lataushybrideissä kiihtyvyyteen vaikuttaa, millä käyttövoimalla ajetaan. Tavallisesti useimmissa lataushybrideissä ensisijaisena käyttövoiman lähteenä on sähkömoottori. Kun akun varaus on alhainen, polttomoottori käynnistyy automaattisesti. Tyypillisesti myös erilaisilla ajoasetuksilla voi valita, haluaako ajaa täysin sähköisesti, pelkällä polttomoottorilla vai molemmilla. Sähköllä ajettaessa jotkut lataushybridit saattavat ottaa itsestään myös polttomoottorin käyttöön, jos painaa kaasupoljinta tarpeeksi reippaasti. Näin saadaan lisäapua kiihdytykseen – kaksi moottoria kiihdyttää paremmin kuin yksi. Tällöin kuitenkin akussa tulisi olla riittävästi varausta. Jos varaus on lähellä nollaa, ei sähkömoottori aktivoidu, jolloin kiihdytys jää jonkun verran hitaammaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiihtyvyys vaihtelee käyttövoiman ja ajoasetuksen mukaan Esimerkkinä vuoden 2021 Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Plugin hybridi. Maksimikiihtyvyydeksi nollasta sataan on ilmoitettu 8.6 sekuntia. Testivideolla Sport-asetuksella kiihtyvyydeksi mitataan 7.5 sekuntia, jolloin sekä poltto- että sähkömoottori ovat käytössä ja akun varaus on noin 45 prosenttia. Lähes tyhjällä akulla, jolloin sähkömoottori on poissa pelistä, kiihtyvyydeksi mitataan 7.6 sekuntia. Täysin sähköllä ajettaessa kiihtyvyys on 17.5 sekuntia. Mittauksessa on videon tekijän mukaan käytetty GPS:ää. Pelkällä polttomoottorilla ajettaessa ei ainakaan videon tapauksessa näyttäisi olevan suurta vaikutusta kiihtyvyyteen. Hitaampi kiihdytys sähköllä ajaessa johtui todennäköisesti siitä, että se tapahtui Eco-asetuksella. Lataushybridin akkukapasiteetti on paljon pienempi, kuin täyssähköautoissa, joten ei ole järkevää käyttää älyttömästi sähköenergiaa nopeisiin kiihdytyksiin. Tämän vuoksi polttomoottori on usein tehostamassa pikaisia kiihdytyksiä. Akun kapasiteetti lataushybrideissä on tyypillisesti 5–20 kWh ja ajomatka sähköllä 20–100 km. Vastaavasti täyssähköautoissa akun kapasiteetti on 30–100 kWh:n luokkaa ja ajomatka 150–500 km. Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: SATL Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Ajoneuvot Se oli sitten siinä – tämä XC90 on kaikkien aikojen viimeinen diesel-Volvo 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä perävaunun vakuutus korvaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta