13.1.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: vaikuttaako akun varaus lataushybridin kiihtyvyyteen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Akun varauksella on jonkun verran merkitystä – kun akku on tyhjillään, ei sähkömoottori ole tehostamassa kiihdytystä. Kysymys: Pysyykö lataushybridien suorituskyky kiihtyvyyden osalta samana riippumatta siitä, onko akku tyhjä vai täysi? Eli muuttuuko auton kiihtyvyys sen mukaan, onko akussa varausta? Lataushybrideissä kiihtyvyyteen vaikuttaa, millä käyttövoimalla ajetaan. Tavallisesti useimmissa lataushybrideissä ensisijaisena käyttövoiman lähteenä on sähkömoottori. Kun akun varaus on alhainen, polttomoottori käynnistyy automaattisesti. Tyypillisesti myös erilaisilla ajoasetuksilla voi valita, haluaako ajaa täysin sähköisesti, pelkällä polttomoottorilla vai molemmilla. Sähköllä ajettaessa jotkut lataushybridit saattavat ottaa itsestään myös polttomoottorin käyttöön, jos painaa kaasupoljinta tarpeeksi reippaasti. Näin saadaan lisäapua kiihdytykseen – kaksi moottoria kiihdyttää paremmin kuin yksi. Tällöin kuitenkin akussa tulisi olla riittävästi varausta. Jos varaus on lähellä nollaa, ei sähkömoottori aktivoidu, jolloin kiihdytys jää jonkun verran hitaammaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiihtyvyys vaihtelee käyttövoiman ja ajoasetuksen mukaan Esimerkkinä vuoden 2021 Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Plugin hybridi. Maksimikiihtyvyydeksi nollasta sataan on ilmoitettu 8.6 sekuntia. Testivideolla Sport-asetuksella kiihtyvyydeksi mitataan 7.5 sekuntia, jolloin sekä poltto- että sähkömoottori ovat käytössä ja akun varaus on noin 45 prosenttia. Lähes tyhjällä akulla, jolloin sähkömoottori on poissa pelistä, kiihtyvyydeksi mitataan 7.6 sekuntia. Täysin sähköllä ajettaessa kiihtyvyys on 17.5 sekuntia. Mittauksessa on videon tekijän mukaan käytetty GPS:ää. Pelkällä polttomoottorilla ajettaessa ei ainakaan videon tapauksessa näyttäisi olevan suurta vaikutusta kiihtyvyyteen. Hitaampi kiihdytys sähköllä ajaessa johtui todennäköisesti siitä, että se tapahtui Eco-asetuksella. Lataushybridin akkukapasiteetti on paljon pienempi, kuin täyssähköautoissa, joten ei ole järkevää käyttää älyttömästi sähköenergiaa nopeisiin kiihdytyksiin. Tämän vuoksi polttomoottori on usein tehostamassa pikaisia kiihdytyksiä. Akun kapasiteetti lataushybrideissä on tyypillisesti 5–20 kWh ja ajomatka sähköllä 20–100 km. Vastaavasti täyssähköautoissa akun kapasiteetti on 30–100 kWh:n luokkaa ja ajomatka 150–500 km. Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: SATL Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?