13.1.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: vaikuttaako akun varaus lataushybridin kiihtyvyyteen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Akun varauksella on jonkun verran merkitystä – kun akku on tyhjillään, ei sähkömoottori ole tehostamassa kiihdytystä. Kysymys: Pysyykö lataushybridien suorituskyky kiihtyvyyden osalta samana riippumatta siitä, onko akku tyhjä vai täysi? Eli muuttuuko auton kiihtyvyys sen mukaan, onko akussa varausta?Lataushybrideissä kiihtyvyyteen vaikuttaa, millä käyttövoimalla ajetaan. Tavallisesti useimmissa lataushybrideissä ensisijaisena käyttövoiman lähteenä on sähkömoottori. Kun akun varaus on alhainen, polttomoottori käynnistyy automaattisesti.Tyypillisesti myös erilaisilla ajoasetuksilla voi valita, haluaako ajaa täysin sähköisesti, pelkällä polttomoottorilla vai molemmilla.Sähköllä ajettaessa jotkut lataushybridit saattavat ottaa itsestään myös polttomoottorin käyttöön, jos painaa kaasupoljinta tarpeeksi reippaasti. Näin saadaan lisäapua kiihdytykseen – kaksi moottoria kiihdyttää paremmin kuin yksi. Tällöin kuitenkin akussa tulisi olla riittävästi varausta. Jos varaus on lähellä nollaa, ei sähkömoottori aktivoidu, jolloin kiihdytys jää jonkun verran hitaammaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiihtyvyys vaihtelee käyttövoiman ja ajoasetuksen mukaanEsimerkkinä vuoden 2021 Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Plugin hybridi. Maksimikiihtyvyydeksi nollasta sataan on ilmoitettu 8.6 sekuntia. Testivideolla Sport-asetuksella kiihtyvyydeksi mitataan 7.5 sekuntia, jolloin sekä poltto- että sähkömoottori ovat käytössä ja akun varaus on noin 45 prosenttia.Lähes tyhjällä akulla, jolloin sähkömoottori on poissa pelistä, kiihtyvyydeksi mitataan 7.6 sekuntia. Täysin sähköllä ajettaessa kiihtyvyys on 17.5 sekuntia. Mittauksessa on videon tekijän mukaan käytetty GPS:ää.Pelkällä polttomoottorilla ajettaessa ei ainakaan videon tapauksessa näyttäisi olevan suurta vaikutusta kiihtyvyyteen. Hitaampi kiihdytys sähköllä ajaessa johtui todennäköisesti siitä, että se tapahtui Eco-asetuksella.Lataushybridin akkukapasiteetti on paljon pienempi, kuin täyssähköautoissa, joten ei ole järkevää käyttää älyttömästi sähköenergiaa nopeisiin kiihdytyksiin. Tämän vuoksi polttomoottori on usein tehostamassa pikaisia kiihdytyksiä.Akun kapasiteetti lataushybrideissä on tyypillisesti 5–20 kWh ja ajomatka sähköllä 20–100 km. Vastaavasti täyssähköautoissa akun kapasiteetti on 30–100 kWh:n luokkaa ja ajomatka 150–500 km.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: SATL Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?