29.7.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: vaikuttaako auton rullaustoiminto polttoaineen kulutukseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rullaustoiminto on kehitetty säästämään polttoainetta ja vähentämään päästöjä. Kysymys: Hei. Minulla on diesel-Skodassani rullaustoiminto. Tätä käyttäen moottori käy tyhjäkäynnillä ja auto rullaa vapaasti alamäessä tai vauhtia hidastettaessa. Jos käytän normaalia moottorijarrutusta, polttoaineen syöttö kai katkeaa kokonaan. Rullaustoiminto on mukava, kun siihen tottuu, mutta vaikuttaako se kokonaispolttoaineen kulutukseen? Kun kuljettaja nostaa jalan kokonaan kaasupolkimelta autossa, jossa on tavanomainen ruiskutusjärjestelmä, polttoaineen syöttö katkeaa ja moottorijarrutus alkaa. Näin ollen polttoainetta säästyy, mutta auton vauhti hidastuu reilusti. Vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa rullatessa auton vauhti säilyy, mutta tyhjäkäynnillä kuluu edelleen polttoainetta. Uusista automaattivaihteisista autoista löytyy yleensä rullaustoiminto, joka kaasupolkimen vapauduttua laskee moottorin kierrokset mahdollisimman alas tai pysäyttää sen kokonaan, ja kytkee vaihteiston vapaalle, kun ajoneuvo pystyy säilyttämään nopeutensa ainoastaan rullaamalla. Toimintoa hyödynnetään esimerkiksi punaisiin liikennevaloihin pysähdyttäessä tai loivassa alamäessä. Tällöin auto rullaa vapaasti säilyttäen vauhdin pidempään, mitä pelkässä moottorijarrutuksessa. Moottori käynnistyy välittömästi uudelleen heti, kun kuljettaja painaa kaasua tai jarrua, jolloin auton ohjattavuus säilyy. Esimerkiksi uusissa DSG-vaihteistoissa on rullaustoiminto, joka aktivoituu vain Eco-tilassa. Volkswagenin mukaan edellisen sukupolven Golfissa (1.5 TSI BlueMotion) esitellyn rullaustoiminnon avulla ajon aikaista kulutusta saadaan leikattua 0,4 litraa sadalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Säästääkö rullaustoiminto oikeasti polttoainetta? Minkään nykymoottorin hyötysuhde ei ole 100 %, mikä tarkoittaa, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi moottorilta pyörille, vaan palamistapahtumassa syntyy myös esimerkiksi lämpöenergiaa. Kun auto rullaa vapaalla moottori sammutettuna, polttoainetta ei yksinkertaisesti kulu. Se, kuinka hyvin rullaustoimintoa pystyy hyödyntämään ajaessa, on tietenkin yksilökohtaista. Boschin mukaan keskiverrolla matkalla noin 30 % ajasta kuluu rullaukseen – mutta moottoria ei ole voitu sammuttaa, koska rullaus on tapahtunut niin lyhyissä pätkissä. Realistisesti polttoainetta säästyy noin 10 % rullaamalla. Lisäksi mitä isompi moottori on, sitä suurempi potentiaalinen säästö on rullaamalla. Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Bosch, Volkswagen Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku