12.5.2023

Kysy autoista: voiko auton vakionopeudensäädin reagoida vaalimainokseen?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Vaikka nykyautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat usein luotettavia ja käteviä, ne eivät ole kuitenkaan täydellisiä.

Kysymys: Voiko vakionopeudensäädin, jolle on annettu tietty nopeustaso, reagoida esimerkiksi vaalimainoksessa olevan ehdokkaan numeroon. Usein kuulee väittettävän, että auto lähti yllättäen vaalimainoksen jälkeen kiihdyttämään nopeutta.

Etenkin eduskuntavaalien alla tänäkin keväällä on ollut julkisuudessa useita esimerkkejä siitä, kuinka auto on alkanut kiihdyttää tai hidastaa tulkittuaan vaalimainoksen nopeusrajoitukseksi.

Ylen uutisessa tälläinen tapaus on tallennettu videolle: Katso, kuinka auto kiihdyttää merkittävään ylinopeuteen vaalimainoksesta – Yle testasi, miten vakionopeudensäädin sekoaa ehdokasnumeroista

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnistusongelmat koskevat adaptiivista vakionopeudensäädintä

Adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC, Adaptive Cruise Control) on kehittyneempi versio perinteisestä vakionopeudensäätimestä, joka ylläpitää auton nopeuden kuljettajan asettamassa nopeudessa.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin käyttää monenlaista tekniikkaa, kuten GPS-tietoja, etäisyysantureita ja kamerajärjestelmiä, joiden avulla se pystyy seuraamaan liikenteenohjaimia sekä edellä ajavan ajoneuvon etäisyyttä ja nopeutta.

Saamansa tiedon mukaan auton automatiikka säätää ajonopeuden liikenteeseen sopivaksi.

Autovalmistajat ovat suunnitelleet auton automatiikan tunnistamaan eurooppalaisia liikennemerkkejä, ja vaalimainoksessa pyöreällä pohjalla oleva numero saattaa muistuttaa erehdyttävän paljon nopeusrajoitusta.

Usein kuitenkin riittää, että ihminen tunnistaa nopeusrajoituksen ja vaalimainoksen eron. Tämän vuoksi lainsäädäntöä ei ole tiukennettu tällaisten mainosten suhteen.

Automatiikkaan voi kuitenkin usein luottaa ja se tuo ajomukavuutta, mutta kuljettajan tulee kuitenkin olla valppaana ja tarkkailla ympäristöään sekä noudattaa tieliikennesääntöjä. Kuljettaja on viime kädessä aina vastuussa auton hallinnasta ja nopeudesta, eikä automatiikkaan voi vedota, jos saa ylinopeussakot.

Teksti: Sini Ylivakeri

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Luetuimmat