12.5.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: voiko auton vakionopeudensäädin reagoida vaalimainokseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka nykyautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat usein luotettavia ja käteviä, ne eivät ole kuitenkaan täydellisiä. Kysymys: Voiko vakionopeudensäädin, jolle on annettu tietty nopeustaso, reagoida esimerkiksi vaalimainoksessa olevan ehdokkaan numeroon. Usein kuulee väittettävän, että auto lähti yllättäen vaalimainoksen jälkeen kiihdyttämään nopeutta. Etenkin eduskuntavaalien alla tänäkin keväällä on ollut julkisuudessa useita esimerkkejä siitä, kuinka auto on alkanut kiihdyttää tai hidastaa tulkittuaan vaalimainoksen nopeusrajoitukseksi. Ylen uutisessa tälläinen tapaus on tallennettu videolle: Katso, kuinka auto kiihdyttää merkittävään ylinopeuteen vaalimainoksesta – Yle testasi, miten vakionopeudensäädin sekoaa ehdokasnumeroista Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnistusongelmat koskevat adaptiivista vakionopeudensäädintä Adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC, Adaptive Cruise Control) on kehittyneempi versio perinteisestä vakionopeudensäätimestä, joka ylläpitää auton nopeuden kuljettajan asettamassa nopeudessa. Adaptiivinen vakionopeudensäädin käyttää monenlaista tekniikkaa, kuten GPS-tietoja, etäisyysantureita ja kamerajärjestelmiä, joiden avulla se pystyy seuraamaan liikenteenohjaimia sekä edellä ajavan ajoneuvon etäisyyttä ja nopeutta. Saamansa tiedon mukaan auton automatiikka säätää ajonopeuden liikenteeseen sopivaksi. Autovalmistajat ovat suunnitelleet auton automatiikan tunnistamaan eurooppalaisia liikennemerkkejä, ja vaalimainoksessa pyöreällä pohjalla oleva numero saattaa muistuttaa erehdyttävän paljon nopeusrajoitusta. Usein kuitenkin riittää, että ihminen tunnistaa nopeusrajoituksen ja vaalimainoksen eron. Tämän vuoksi lainsäädäntöä ei ole tiukennettu tällaisten mainosten suhteen. Automatiikkaan voi kuitenkin usein luottaa ja se tuo ajomukavuutta, mutta kuljettajan tulee kuitenkin olla valppaana ja tarkkailla ympäristöään sekä noudattaa tieliikennesääntöjä. Kuljettaja on viime kädessä aina vastuussa auton hallinnasta ja nopeudesta, eikä automatiikkaan voi vedota, jos saa ylinopeussakot. Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku