12.5.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: voiko auton vakionopeudensäädin reagoida vaalimainokseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka nykyautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat usein luotettavia ja käteviä, ne eivät ole kuitenkaan täydellisiä. Kysymys: Voiko vakionopeudensäädin, jolle on annettu tietty nopeustaso, reagoida esimerkiksi vaalimainoksessa olevan ehdokkaan numeroon. Usein kuulee väittettävän, että auto lähti yllättäen vaalimainoksen jälkeen kiihdyttämään nopeutta.Etenkin eduskuntavaalien alla tänäkin keväällä on ollut julkisuudessa useita esimerkkejä siitä, kuinka auto on alkanut kiihdyttää tai hidastaa tulkittuaan vaalimainoksen nopeusrajoitukseksi.Ylen uutisessa tälläinen tapaus on tallennettu videolle: Katso, kuinka auto kiihdyttää merkittävään ylinopeuteen vaalimainoksesta – Yle testasi, miten vakionopeudensäädin sekoaa ehdokasnumeroistaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnistusongelmat koskevat adaptiivista vakionopeudensäädintäAdaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC, Adaptive Cruise Control) on kehittyneempi versio perinteisestä vakionopeudensäätimestä, joka ylläpitää auton nopeuden kuljettajan asettamassa nopeudessa.Adaptiivinen vakionopeudensäädin käyttää monenlaista tekniikkaa, kuten GPS-tietoja, etäisyysantureita ja kamerajärjestelmiä, joiden avulla se pystyy seuraamaan liikenteenohjaimia sekä edellä ajavan ajoneuvon etäisyyttä ja nopeutta.Saamansa tiedon mukaan auton automatiikka säätää ajonopeuden liikenteeseen sopivaksi.Autovalmistajat ovat suunnitelleet auton automatiikan tunnistamaan eurooppalaisia liikennemerkkejä, ja vaalimainoksessa pyöreällä pohjalla oleva numero saattaa muistuttaa erehdyttävän paljon nopeusrajoitusta.Usein kuitenkin riittää, että ihminen tunnistaa nopeusrajoituksen ja vaalimainoksen eron. Tämän vuoksi lainsäädäntöä ei ole tiukennettu tällaisten mainosten suhteen.Automatiikkaan voi kuitenkin usein luottaa ja se tuo ajomukavuutta, mutta kuljettajan tulee kuitenkin olla valppaana ja tarkkailla ympäristöään sekä noudattaa tieliikennesääntöjä. Kuljettaja on viime kädessä aina vastuussa auton hallinnasta ja nopeudesta, eikä automatiikkaan voi vedota, jos saa ylinopeussakot.Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko itseajavat autot ratkaisu liikenteen ongelmiin vai lisäävätkö ne riskejä? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?