20.9.2014 Ajoneuvot Lexus NX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi keskikokoinen katumaasturi nostaa varmasti Lexuksen myynnin aivan uudelle tasolle niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Nyt on panostettu muotoiluun. Hyvää: ulkonäkö, persoonallisuus, ajettavuus (ainakin tehtaan edustajien mukaan). Huonoa: vai yksi myyntipiste Suomessa, hinta. Toyotan pääjohtaja Akio Toyota antaa kuulemma nykyisin puolet henkisestä ajastaan Lexukselle. Se myös näkyy uusimmasta mallista, ylellisten katumaasturien rajuun kilpailuun syksyllä heittäytyvästä NX-mallista. Kaikki varmaan jo tietävät, että Lexus on Toyotan ns. premium-merkki. Ensimmäistä LS 400 -mallia ja sen perillisiä lukuun ottamatta eri Lexus-mallien perustana on joku Toyota. Alussa myös muotoilu oli päämerkin hengen mukaista, varovaista ja ketään ärsyttämätöntä. Nykyisin Toyotat ovat saaneet aivan uutta henkeä ja Lexus on ulkomuodoltaan vielä rohkeampi. Merkin uskollisia asiakkaita ei ole haluttu pelottaa pois tekemällä vallankumousta, vaan linjoja on viety futuristisemmin evoluution kautta mallisarja kerrallaan. Mutta nyt aletaan olla päämäärässä, sillä uusi NX on lähes yksi yhteen viime syksynä esitellyn rohkean konseptimallin näköinen. Lexusta Euroopassa hoivaava Alain Uyttenhoven näkee merkin vaihtoehtona saksalaiskolmikolle. Hän ei halua Lexuksen lähtevän rajuun kasvuun, vaan tavoitteena on nostaa myyntiä Euroopassa tasaisesti parikymmenen prosentin vuositahtia. Siksi rohkea muotoilu sopii NX:lle, sillä sen ei tarvitse olla kaikkien mieleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen turbo Lexuksella on ollut tähän saakka kaksi linjaa moottorien suhteen. Joko auton keulalla on kauniisti kehräävä V6- tai V8-bensiinimoottori tai sitten käytetään hybridivoimalinjaa. Pienen kulutuksen noustessa yhä tärkeämmäksi valintaperusteeksi, Lexus antaa myöten nykyajalle esitellen ensimmäisen turbomoottorinsa. Ensin tulee lokakuussa myyntiin Lexus NX 300h, jossa on periaatteessa sama voimalinja kuin meillä myytävässä IS-mallissa. Tehoa on enemmän kuin kilpailijoissa eli lähes 200 hevosvoimaa, mutta virallinen yhdistetty kulutus on kuitenkin vain 5,2 l/100 km ja CO2-päästöt etuvetoisena 117 g/km. Sähkömoottoreita on yksi tai kaksi sen mukaan, valitseeko etuvetoisen vain nelivetoisen mallin. Helmikuussa tulee myyntiin NX200t, missä mallimerkinnän pieni t-kirjain viittaa turboon. Täysin uusi kaksilitrainen nelisylinterinen suorasuihkutusmoottori on hybridiä tehokkaampi ja auton hinta noussee kalliimmaksi jo ilman autoveroakin. Siitä huolimatta ajatuksena on tuoda tämäkin vaihtoehto meille myyntiin. Uusia ideoita Yksi Lexuksen vahvuuksista on ollut ylellisyys ja varsinkin rahan voimalla yltäkylläinen varustelu. Uudessa NX-mallissa on paneuduttu yksityiskohtiin. Kun autoa lähestyy älyavain taskussaan, syttyy ovenkahvaan valo. Sisällä lukuvalot syttyvät koskematta, kun vain heilauttaa kättä valon edessä. Mukitelinen toimii erikokoisille astioille ja istuimien välistä löytyy langaton laturi vaikkapa puhelimelle. Ainakin paremmin varustelluissa NX-malleissa on LED-valot ja takana valot näyttävät jatkuvan takaluukun sisällä. Nahkaverhoilussa jopa neulokset on tehty niin, että autossa on korkealaatuisen käsityön vaikutelma. Ajamiseen ei ollut vielä mahdollisuutta, mutta NX:n sisätilat ovat suuremmat kuin ulkonäön perusteella voisi olettaa. Pitkänsalskea 1,9 metriä pitkä koehenkilö mahtui takaistuimelle asetettuaan ensin kuljettajan istuimen itselle sopivaksi. Takaluukku toimii sähköllä ja myös takaistuimen selkänojat taittuvat tarvittaessa eteen sähköllä joko kojelaudasta, takaistuimesta tai tavaratilasta käsin. Suuret toiveet Uyttenhoven on realisti Lexuksen myyntilukujen suhteen. Hän tunnustaa tosiasiat ja tietää, että Euroopassa on vaikeaa kilpailla saksalaiskolmikon sekä Jaguarin, Land Roverin ja Volvon kanssa. Viime vuonna mantereellamme myytiin Venäjä mukaan lukien 42 000 Lexusta. Kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä myynti on kasvanut 32 prosenttia ja ensi vuonna tavoitellaan yli 50 000 Lexuksen rekisteröintejä. Suomeen tuosta määrästä tulee noin kolmesataa kappaletta, joista ensi vuonna yksi kolmannes on uusia NX-malleja. Meillä yksi myynnin rajoitus on jälleenmyyjien määrä. Niitä on tasan vain yksi kappale Kaivokselassa. Eikä lisää ole näillä näkymin tulossa. Mutta mitalilla on myös toinen puoli. Lexus-asiakkaat nauttivat vuodesta toiseen Merkkien merkki -vertailun mukaan Suomen parhaasta palvelusta. Lexus NX:n ennakkomyynti on käynnistynyt ja hinnat lähtevät etuvetoisen NX 300h Hybrid A Comfortin 53 766 eurosta. Teksti ja kuvat: Toni Jalovaara Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 16.7.2024 Esittely Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan