20.9.2014 Ajoneuvot Lexus NX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi keskikokoinen katumaasturi nostaa varmasti Lexuksen myynnin aivan uudelle tasolle niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Nyt on panostettu muotoiluun. Hyvää: ulkonäkö, persoonallisuus, ajettavuus (ainakin tehtaan edustajien mukaan). Huonoa: vai yksi myyntipiste Suomessa, hinta. Toyotan pääjohtaja Akio Toyota antaa kuulemma nykyisin puolet henkisestä ajastaan Lexukselle. Se myös näkyy uusimmasta mallista, ylellisten katumaasturien rajuun kilpailuun syksyllä heittäytyvästä NX-mallista.Kaikki varmaan jo tietävät, että Lexus on Toyotan ns. premium-merkki. Ensimmäistä LS 400 -mallia ja sen perillisiä lukuun ottamatta eri Lexus-mallien perustana on joku Toyota.Alussa myös muotoilu oli päämerkin hengen mukaista, varovaista ja ketään ärsyttämätöntä. Nykyisin Toyotat ovat saaneet aivan uutta henkeä ja Lexus on ulkomuodoltaan vielä rohkeampi.Merkin uskollisia asiakkaita ei ole haluttu pelottaa pois tekemällä vallankumousta, vaan linjoja on viety futuristisemmin evoluution kautta mallisarja kerrallaan. Mutta nyt aletaan olla päämäärässä, sillä uusi NX on lähes yksi yhteen viime syksynä esitellyn rohkean konseptimallin näköinen.Lexusta Euroopassa hoivaava Alain Uyttenhoven näkee merkin vaihtoehtona saksalaiskolmikolle. Hän ei halua Lexuksen lähtevän rajuun kasvuun, vaan tavoitteena on nostaa myyntiä Euroopassa tasaisesti parikymmenen prosentin vuositahtia. Siksi rohkea muotoilu sopii NX:lle, sillä sen ei tarvitse olla kaikkien mieleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen turboLexuksella on ollut tähän saakka kaksi linjaa moottorien suhteen. Joko auton keulalla on kauniisti kehräävä V6- tai V8-bensiinimoottori tai sitten käytetään hybridivoimalinjaa.Pienen kulutuksen noustessa yhä tärkeämmäksi valintaperusteeksi, Lexus antaa myöten nykyajalle esitellen ensimmäisen turbomoottorinsa.Ensin tulee lokakuussa myyntiin Lexus NX 300h, jossa on periaatteessa sama voimalinja kuin meillä myytävässä IS-mallissa.Tehoa on enemmän kuin kilpailijoissa eli lähes 200 hevosvoimaa, mutta virallinen yhdistetty kulutus on kuitenkin vain 5,2 l/100 km ja CO2-päästöt etuvetoisena 117 g/km. Sähkömoottoreita on yksi tai kaksi sen mukaan, valitseeko etuvetoisen vain nelivetoisen mallin.Helmikuussa tulee myyntiin NX200t, missä mallimerkinnän pieni t-kirjain viittaa turboon.Täysin uusi kaksilitrainen nelisylinterinen suorasuihkutusmoottori on hybridiä tehokkaampi ja auton hinta noussee kalliimmaksi jo ilman autoveroakin. Siitä huolimatta ajatuksena on tuoda tämäkin vaihtoehto meille myyntiin.Uusia ideoitaYksi Lexuksen vahvuuksista on ollut ylellisyys ja varsinkin rahan voimalla yltäkylläinen varustelu. Uudessa NX-mallissa on paneuduttu yksityiskohtiin. Kun autoa lähestyy älyavain taskussaan, syttyy ovenkahvaan valo.Sisällä lukuvalot syttyvät koskematta, kun vain heilauttaa kättä valon edessä. Mukitelinen toimii erikokoisille astioille ja istuimien välistä löytyy langaton laturi vaikkapa puhelimelle.Ainakin paremmin varustelluissa NX-malleissa on LED-valot ja takana valot näyttävät jatkuvan takaluukun sisällä. Nahkaverhoilussa jopa neulokset on tehty niin, että autossa on korkealaatuisen käsityön vaikutelma.Ajamiseen ei ollut vielä mahdollisuutta, mutta NX:n sisätilat ovat suuremmat kuin ulkonäön perusteella voisi olettaa. Pitkänsalskea 1,9 metriä pitkä koehenkilö mahtui takaistuimelle asetettuaan ensin kuljettajan istuimen itselle sopivaksi.Takaluukku toimii sähköllä ja myös takaistuimen selkänojat taittuvat tarvittaessa eteen sähköllä joko kojelaudasta, takaistuimesta tai tavaratilasta käsin.Suuret toiveetUyttenhoven on realisti Lexuksen myyntilukujen suhteen. Hän tunnustaa tosiasiat ja tietää, että Euroopassa on vaikeaa kilpailla saksalaiskolmikon sekä Jaguarin, Land Roverin ja Volvon kanssa.Viime vuonna mantereellamme myytiin Venäjä mukaan lukien 42 000 Lexusta. Kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä myynti on kasvanut 32 prosenttia ja ensi vuonna tavoitellaan yli 50 000 Lexuksen rekisteröintejä.Suomeen tuosta määrästä tulee noin kolmesataa kappaletta, joista ensi vuonna yksi kolmannes on uusia NX-malleja. Meillä yksi myynnin rajoitus on jälleenmyyjien määrä. Niitä on tasan vain yksi kappale Kaivokselassa.Eikä lisää ole näillä näkymin tulossa. Mutta mitalilla on myös toinen puoli. Lexus-asiakkaat nauttivat vuodesta toiseen Merkkien merkki -vertailun mukaan Suomen parhaasta palvelusta.Lexus NX:n ennakkomyynti on käynnistynyt ja hinnat lähtevät etuvetoisen NX 300h Hybrid A Comfortin 53 766 eurosta.Teksti ja kuvat: Toni JalovaaraMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?