10.11.2017 Ajoneuvot Maailman nopein auto tulee Ruotsista – asialla taas Koenigsegg Agera RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koenigsegg Agera RS murskasi peräti viisi tuotantoautojen ennätystä nevadalaisella tieosuudella. Pelkkä videokin aiheuttaa vauhtisokeutta. Ruotsalainen Koenigsegg on osoittanut jälleen olevansa omaa luokkaansa. Lokakuussa Agera RS murskasi Bugatti Chironin ajan 0–400–0 km/h -testissä ja nyt malli löi tiskiin uudet lukemat peräti viidessä eri ennätysluokassa. Nyt Koenigseggin ansioluetteloon kuuluvat "korkein tuotantoauton huippunopeus", paranneltu 0–400–0 km/h, lentävä kilometri julkisella tiellä, lentävä maili julkisella tiellä sekä suurin julkisella tiellä saavutettu nopeus. Ennätystalkoissa käytetty auto oli sama Koenigsegg Agera RS kuin 0–400–0 km/h -kokeessa lokakuussa. Autoon oli asennettu Koenigseggin "1MW" moottoripäivitys, joka antaa autolle 1 360 hevosvoimaa E85-polttoaineella. Autoon oli myös asennettu irroitettavat turvakaaret. Renkaina olivat Agera RS:n vakiorenkaat, eli Michelin Pilot Sport Cup 2:t. Kaikki ennätykset toteutettiin yhdellä rengassarjalla ja Michelinin edustajat tarkistivat renkaat vetojen välillä. Paikaksi valikoitu yhteensä 11 kilometrin tieosuus highway 160:llä lähellä Nevadan Pahrumpia. Tieosuus suljettiin asianmukaisesti liikenteeltä ja siitä puhallettiin enimmät pölyt ja roskat pois. Useimmat ennätykset toteutettiin ajamalla tie molempiin suuntiin ja laskemalla suoritukset yhteen. Luoteeseen ajettaessa tieosuus on hiukan alamäkivoitotinen, kaakkoissuuntaan taasen ylämäkivoittoinen. Lisäksi tuuli puhalsi vastaan kaakkoon ajettaessa. Kuvan keskellä aerodynaamisella hiustyylillä varustettu herrasmies on itse Christian von Koenigsegg. Koenigsegg oli varannut ennätysten ajamiseen peräti kaksi päivää, mutta asiat eivät mene useinkaan suunnitelmien mukaan. Niinpä ennätykset olivat ajettuna jo ensimmäisen päivän lounasaikaan mennessä. Valmistaja haluaakin kiittää asiakasta ja muita Koenigsegg-omistajia, jotka auttoivat järjestämään logistiikan sille, että auto saatiin Yhdysvaltoihin ennätysajoa varten. Paikalla nähtiinkin melkoinen joukko Koenigsegg-perhettä aina työntekijöistä asiakkaisiin. Erityinen kiitos Koenigseggilta heltiää testikuljettaja Niklas Liljalle ja hänen viileydelleen. Valmistaja muistuttaa, ettei tällaisiin suorituksiin pidä lähteä soitellen sotaan, vaan valmistautumisen täytyy olla järjestelmällistä. Kiihkeän aamupäivän tuloksena Koenigsegg Agera RS saavutti peräti viisi ennätystä, joista osa oli ollut voimassa lähes 80 vuotta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 0–400–0 km/h – 33,29 s. Muun puuhastelun ohessa Koenigsegg ennätti testata 0–400–0 km/h kiihdytys/jarrutuskokeen uudelleen. Tällä kertaa tuloksena oli 33,29 sekuntia, ollen yli 3,1 sekuntia parempi kuin lokakuussa Tanskassa. Bugatti Chironin vastaava aika on 42 sekuntia. Koenigsegg huomautti, että suorituksen ohessa auto kellotti varttimailin 9,96 sekunnissa, mikä on erittäin hyvä aika tuotantoautolle julkisella tieosuudella. Suurin nopeus tuotantoautolle – 446,97 km/h Koenigsegg Agera RS onnistui lyömään ennätykseksi 446,97 km/h. Ennätyskategoriassa lasketaan keskiarvo kahdesta ajosta, sillä lievään alamäkeen auto saavutti peräti 457,49 km/h nopeuden, paluumatkan sujuessa lievään ylämäkeen ja vastatuuleen 435,44 km/h huippunopeudella. Aiempi ennätys kuului Bugatti Veyronille, jonka tulos oli 431,07 km/h. Lentävä kilometri julkisella tieosuudella – 445,54 km/h Koska Koenigseggilla oli käytössään tavallinen maantieosuus, sai se mahdollisuuden kokeilla myös lähes 80 vuotta sitten tehdyn ennätyksen rikkomista. Tammikuussa 1938 Rudolf Caracciola saavutti Frankfurtin ja Dormstadtin välisellä Autobahnilla huikean 432,7 km/h nopeuden modifioidulla Mercedes W125 -kilpurilla. Koenigsegg mittasi kilometrinopeudet kilometrien 5 ja 6 välillä molempiin suuntiin. Ensimmäisellä vedolla auto saavutti 435,08 km/h ja paluumatkalla tauluun lyötiin peräti 456 km/h, joista muodostuu keskinopeudeksi 445,54 km/h. On siis korkea aika vaihtaa ennätyksenhaltijaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentävä maili julkisella tieosuudella – 444,66 km/h Yhdessä lentävän kilometrin kanssa Caracciola kellotti vuonna 1938 myös lentävän mailin ennätyksen nopeudella 432,4 km/h. Koenigsegg mittasi oman ennätyksensä molempiin suuntiin käyttäen 5 500 metrin keskipistettä merkkinä. Luoteissuuntainen ajo suoritettiin keskinopeudella 454,64 km/h ja kaakkoissuuntaan keskinopeudeksi saatiin 434,7 km/h. Suurin julkisella tieosuudella ajettu nopeus – 457,49 km/h Kategorian aiempi ennätys kuului niin ikään Mercedekselle, jonka Rekordwagen saavutti vuonna 1938 432,7 km/h nopeuden. Suurempia nopeuksia on saatettu saavuttaa yksityisradoilla tai suolatasangoilla, mutta Koenigsegg ei löytänyt uudempia mainintoja julkisen tieosuuden nopeuksista. Kaakkoissuuntaan ajettaessa Koenigsegg Agera RS saavutti peräti 457,49 km/h huippunopeuden. Lähde: Koenigsegg Kuvat: Steven Wade / Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?