10.11.2017 Ajoneuvot Maailman nopein auto tulee Ruotsista – asialla taas Koenigsegg Agera RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koenigsegg Agera RS murskasi peräti viisi tuotantoautojen ennätystä nevadalaisella tieosuudella. Pelkkä videokin aiheuttaa vauhtisokeutta. Ruotsalainen Koenigsegg on osoittanut jälleen olevansa omaa luokkaansa. Lokakuussa Agera RS murskasi Bugatti Chironin ajan 0–400–0 km/h -testissä ja nyt malli löi tiskiin uudet lukemat peräti viidessä eri ennätysluokassa. Nyt Koenigseggin ansioluetteloon kuuluvat "korkein tuotantoauton huippunopeus", paranneltu 0–400–0 km/h, lentävä kilometri julkisella tiellä, lentävä maili julkisella tiellä sekä suurin julkisella tiellä saavutettu nopeus. Ennätystalkoissa käytetty auto oli sama Koenigsegg Agera RS kuin 0–400–0 km/h -kokeessa lokakuussa. Autoon oli asennettu Koenigseggin "1MW" moottoripäivitys, joka antaa autolle 1 360 hevosvoimaa E85-polttoaineella. Autoon oli myös asennettu irroitettavat turvakaaret. Renkaina olivat Agera RS:n vakiorenkaat, eli Michelin Pilot Sport Cup 2:t. Kaikki ennätykset toteutettiin yhdellä rengassarjalla ja Michelinin edustajat tarkistivat renkaat vetojen välillä. Paikaksi valikoitu yhteensä 11 kilometrin tieosuus highway 160:llä lähellä Nevadan Pahrumpia. Tieosuus suljettiin asianmukaisesti liikenteeltä ja siitä puhallettiin enimmät pölyt ja roskat pois. Useimmat ennätykset toteutettiin ajamalla tie molempiin suuntiin ja laskemalla suoritukset yhteen. Luoteeseen ajettaessa tieosuus on hiukan alamäkivoitotinen, kaakkoissuuntaan taasen ylämäkivoittoinen. Lisäksi tuuli puhalsi vastaan kaakkoon ajettaessa. Kuvan keskellä aerodynaamisella hiustyylillä varustettu herrasmies on itse Christian von Koenigsegg. Koenigsegg oli varannut ennätysten ajamiseen peräti kaksi päivää, mutta asiat eivät mene useinkaan suunnitelmien mukaan. Niinpä ennätykset olivat ajettuna jo ensimmäisen päivän lounasaikaan mennessä. Valmistaja haluaakin kiittää asiakasta ja muita Koenigsegg-omistajia, jotka auttoivat järjestämään logistiikan sille, että auto saatiin Yhdysvaltoihin ennätysajoa varten. Paikalla nähtiinkin melkoinen joukko Koenigsegg-perhettä aina työntekijöistä asiakkaisiin. Erityinen kiitos Koenigseggilta heltiää testikuljettaja Niklas Liljalle ja hänen viileydelleen. Valmistaja muistuttaa, ettei tällaisiin suorituksiin pidä lähteä soitellen sotaan, vaan valmistautumisen täytyy olla järjestelmällistä. Kiihkeän aamupäivän tuloksena Koenigsegg Agera RS saavutti peräti viisi ennätystä, joista osa oli ollut voimassa lähes 80 vuotta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 0–400–0 km/h – 33,29 s. Muun puuhastelun ohessa Koenigsegg ennätti testata 0–400–0 km/h kiihdytys/jarrutuskokeen uudelleen. Tällä kertaa tuloksena oli 33,29 sekuntia, ollen yli 3,1 sekuntia parempi kuin lokakuussa Tanskassa. Bugatti Chironin vastaava aika on 42 sekuntia. Koenigsegg huomautti, että suorituksen ohessa auto kellotti varttimailin 9,96 sekunnissa, mikä on erittäin hyvä aika tuotantoautolle julkisella tieosuudella. Suurin nopeus tuotantoautolle – 446,97 km/h Koenigsegg Agera RS onnistui lyömään ennätykseksi 446,97 km/h. Ennätyskategoriassa lasketaan keskiarvo kahdesta ajosta, sillä lievään alamäkeen auto saavutti peräti 457,49 km/h nopeuden, paluumatkan sujuessa lievään ylämäkeen ja vastatuuleen 435,44 km/h huippunopeudella. Aiempi ennätys kuului Bugatti Veyronille, jonka tulos oli 431,07 km/h. Lentävä kilometri julkisella tieosuudella – 445,54 km/h Koska Koenigseggilla oli käytössään tavallinen maantieosuus, sai se mahdollisuuden kokeilla myös lähes 80 vuotta sitten tehdyn ennätyksen rikkomista. Tammikuussa 1938 Rudolf Caracciola saavutti Frankfurtin ja Dormstadtin välisellä Autobahnilla huikean 432,7 km/h nopeuden modifioidulla Mercedes W125 -kilpurilla. Koenigsegg mittasi kilometrinopeudet kilometrien 5 ja 6 välillä molempiin suuntiin. Ensimmäisellä vedolla auto saavutti 435,08 km/h ja paluumatkalla tauluun lyötiin peräti 456 km/h, joista muodostuu keskinopeudeksi 445,54 km/h. On siis korkea aika vaihtaa ennätyksenhaltijaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentävä maili julkisella tieosuudella – 444,66 km/h Yhdessä lentävän kilometrin kanssa Caracciola kellotti vuonna 1938 myös lentävän mailin ennätyksen nopeudella 432,4 km/h. Koenigsegg mittasi oman ennätyksensä molempiin suuntiin käyttäen 5 500 metrin keskipistettä merkkinä. Luoteissuuntainen ajo suoritettiin keskinopeudella 454,64 km/h ja kaakkoissuuntaan keskinopeudeksi saatiin 434,7 km/h. Suurin julkisella tieosuudella ajettu nopeus – 457,49 km/h Kategorian aiempi ennätys kuului niin ikään Mercedekselle, jonka Rekordwagen saavutti vuonna 1938 432,7 km/h nopeuden. Suurempia nopeuksia on saatettu saavuttaa yksityisradoilla tai suolatasangoilla, mutta Koenigsegg ei löytänyt uudempia mainintoja julkisen tieosuuden nopeuksista. Kaakkoissuuntaan ajettaessa Koenigsegg Agera RS saavutti peräti 457,49 km/h huippunopeuden. Lähde: Koenigsegg Kuvat: Steven Wade / Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt