10.11.2017 Ajoneuvot Maailman nopein auto tulee Ruotsista – asialla taas Koenigsegg Agera RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koenigsegg Agera RS murskasi peräti viisi tuotantoautojen ennätystä nevadalaisella tieosuudella. Pelkkä videokin aiheuttaa vauhtisokeutta. Ruotsalainen Koenigsegg on osoittanut jälleen olevansa omaa luokkaansa. Lokakuussa Agera RS murskasi Bugatti Chironin ajan 0–400–0 km/h -testissä ja nyt malli löi tiskiin uudet lukemat peräti viidessä eri ennätysluokassa. Nyt Koenigseggin ansioluetteloon kuuluvat "korkein tuotantoauton huippunopeus", paranneltu 0–400–0 km/h, lentävä kilometri julkisella tiellä, lentävä maili julkisella tiellä sekä suurin julkisella tiellä saavutettu nopeus.Ennätystalkoissa käytetty auto oli sama Koenigsegg Agera RS kuin 0–400–0 km/h -kokeessa lokakuussa. Autoon oli asennettu Koenigseggin "1MW" moottoripäivitys, joka antaa autolle 1 360 hevosvoimaa E85-polttoaineella. Autoon oli myös asennettu irroitettavat turvakaaret. Renkaina olivat Agera RS:n vakiorenkaat, eli Michelin Pilot Sport Cup 2:t. Kaikki ennätykset toteutettiin yhdellä rengassarjalla ja Michelinin edustajat tarkistivat renkaat vetojen välillä.Paikaksi valikoitu yhteensä 11 kilometrin tieosuus highway 160:llä lähellä Nevadan Pahrumpia. Tieosuus suljettiin asianmukaisesti liikenteeltä ja siitä puhallettiin enimmät pölyt ja roskat pois. Useimmat ennätykset toteutettiin ajamalla tie molempiin suuntiin ja laskemalla suoritukset yhteen. Luoteeseen ajettaessa tieosuus on hiukan alamäkivoitotinen, kaakkoissuuntaan taasen ylämäkivoittoinen. Lisäksi tuuli puhalsi vastaan kaakkoon ajettaessa.Kuvan keskellä aerodynaamisella hiustyylillä varustettu herrasmies on itse Christian von Koenigsegg.Koenigsegg oli varannut ennätysten ajamiseen peräti kaksi päivää, mutta asiat eivät mene useinkaan suunnitelmien mukaan. Niinpä ennätykset olivat ajettuna jo ensimmäisen päivän lounasaikaan mennessä. Valmistaja haluaakin kiittää asiakasta ja muita Koenigsegg-omistajia, jotka auttoivat järjestämään logistiikan sille, että auto saatiin Yhdysvaltoihin ennätysajoa varten. Paikalla nähtiinkin melkoinen joukko Koenigsegg-perhettä aina työntekijöistä asiakkaisiin.Erityinen kiitos Koenigseggilta heltiää testikuljettaja Niklas Liljalle ja hänen viileydelleen. Valmistaja muistuttaa, ettei tällaisiin suorituksiin pidä lähteä soitellen sotaan, vaan valmistautumisen täytyy olla järjestelmällistä.Kiihkeän aamupäivän tuloksena Koenigsegg Agera RS saavutti peräti viisi ennätystä, joista osa oli ollut voimassa lähes 80 vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy0–400–0 km/h – 33,29 s.Muun puuhastelun ohessa Koenigsegg ennätti testata 0–400–0 km/h kiihdytys/jarrutuskokeen uudelleen. Tällä kertaa tuloksena oli 33,29 sekuntia, ollen yli 3,1 sekuntia parempi kuin lokakuussa Tanskassa. Bugatti Chironin vastaava aika on 42 sekuntia.Koenigsegg huomautti, että suorituksen ohessa auto kellotti varttimailin 9,96 sekunnissa, mikä on erittäin hyvä aika tuotantoautolle julkisella tieosuudella. Suurin nopeus tuotantoautolle – 446,97 km/hKoenigsegg Agera RS onnistui lyömään ennätykseksi 446,97 km/h. Ennätyskategoriassa lasketaan keskiarvo kahdesta ajosta, sillä lievään alamäkeen auto saavutti peräti 457,49 km/h nopeuden, paluumatkan sujuessa lievään ylämäkeen ja vastatuuleen 435,44 km/h huippunopeudella. Aiempi ennätys kuului Bugatti Veyronille, jonka tulos oli 431,07 km/h. Lentävä kilometri julkisella tieosuudella – 445,54 km/hKoska Koenigseggilla oli käytössään tavallinen maantieosuus, sai se mahdollisuuden kokeilla myös lähes 80 vuotta sitten tehdyn ennätyksen rikkomista. Tammikuussa 1938 Rudolf Caracciola saavutti Frankfurtin ja Dormstadtin välisellä Autobahnilla huikean 432,7 km/h nopeuden modifioidulla Mercedes W125 -kilpurilla.Koenigsegg mittasi kilometrinopeudet kilometrien 5 ja 6 välillä molempiin suuntiin. Ensimmäisellä vedolla auto saavutti 435,08 km/h ja paluumatkalla tauluun lyötiin peräti 456 km/h, joista muodostuu keskinopeudeksi 445,54 km/h. On siis korkea aika vaihtaa ennätyksenhaltijaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLentävä maili julkisella tieosuudella – 444,66 km/hYhdessä lentävän kilometrin kanssa Caracciola kellotti vuonna 1938 myös lentävän mailin ennätyksen nopeudella 432,4 km/h. Koenigsegg mittasi oman ennätyksensä molempiin suuntiin käyttäen 5 500 metrin keskipistettä merkkinä. Luoteissuuntainen ajo suoritettiin keskinopeudella 454,64 km/h ja kaakkoissuuntaan keskinopeudeksi saatiin 434,7 km/h.Suurin julkisella tieosuudella ajettu nopeus – 457,49 km/hKategorian aiempi ennätys kuului niin ikään Mercedekselle, jonka Rekordwagen saavutti vuonna 1938 432,7 km/h nopeuden. Suurempia nopeuksia on saatettu saavuttaa yksityisradoilla tai suolatasangoilla, mutta Koenigsegg ei löytänyt uudempia mainintoja julkisen tieosuuden nopeuksista.Kaakkoissuuntaan ajettaessa Koenigsegg Agera RS saavutti peräti 457,49 km/h huippunopeuden.Lähde: Koenigsegg Kuvat: Steven Wade / Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Uutinen Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit 29.11.2024 Uutinen Helsingin huoltotunneli ajokäyttöön, ydinkeskustan saavutettavuus kohenisi, linjaa Helsingin seudun kauppakamari 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: ”meillä on 12-14 kuukautta aikaa” 29.11.2024 Uutinen Porsche vastaa hiipuvaan sähköautokysyntään uusilla polttomoottorisuunnitelmilla 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan