22.3.2022

Maailman suurin sähköautotesti: Pikalataustehot koetuksella pakkaskelissä

mmaailman suurin sähköautotesti pikalataustehot pakkasella

Sähköautomarkkinoilla kilpaillaan pyhällä kolminaisuudella: kiihtyvyydellä, toimintamatkalla ja latausnopeudella. Lupaukset ovat kovilla pakkaskelissä ja toimintamatkan lisäksi hyytyvät latausnopeudet.

Norjalainen NAF ja sikäläinen Motor-lehti testaavat markkinoilla olevat sähköautot maailman suurimmassa sähköautotestissä. Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina ja julkaisee kaksi kertaa vuodessa tehtävän testin tulokset Suomessa.

Testissä ovat mukana kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot. 31 auton toimintaa talviolosuhteissa testattiin Norjassa tammikuussa 2022. Testissä selvitettiin toimintamatkat, latausajat ja -tehot. Tässä jutussa käsittelyssä ovat lataustehot.

Ennen latauskoetta autoilla ajettiin vähintään kaksi tuntia moottoritieajoa. Lisäksi akun esilämmitystä käytettiin autoissa, joissa tämä toiminto on. Autot ajettiin suoraan latausasemalle ilman jonotusta tai paikallaan seisottamista. Lataus lopetettiin, kun akun varaus saavutti 80 prosentin rajan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi ja Porsche piikkipaikalla

Testi osoitti, että sisarmallit Audi e-tron GT ja Porsche Taycan Cross Turismo ovat sekä latausaikojen että latauksen enimmäistehojen osalta omassa luokassaan. Molemmat latautuivat noin 20 minuutissa, kiitos esilämmitetyn akun. Keskimääräinen latausnopeus on kaksikolla 200 kW:n tuntumassa.

Myös BMW ja varsinkin Mercedes-Benz parantavat jatkuvasti suorituksiaan. Mercedes on lyhentänyt latausajan noin puoleen tuntiin kaikissa testiin osallistuneissa kolmessa mallissaan, eli EQA:ssa, EQB:ssa ja EQS:ssa. BMW jää hieman Mercedeksestä: iX xDrive50:n akun nettoteho on 105,2 kWh, ja sen lataaminen 80 prosenttiin vie noin 45 minuuttia.

Molemmat Tesla Model 3 -versiot saavuttivat kokeessa varsin hyvät luvut: pienempiakkuisen Standard Rangen lataus kesti 26 minuuttia ja suuremman akun omaavan Long Rangen 33 minuuttia. Uudella Model Y -tilamallilla lataus sen sijaan kestää matalampia sisariaan kauemmin, noin 40 minuuttia.

Myös Polestarin ja Volvon latausluvut ovat parantuneet esilämmitysteknologian ansiosta. Polestar 2 Long Range Dual Motorin akun lataus 80 prosenttiin vei 43 minuuttia, lataustehon ollessa keskimäärin 91 kW.

Korealaiset säikähtävät pakkasia

Hyundai ja Kia toivat viime vuonna markkinoille ainutlaatuisilla latausnopeuksilla varustetut Ioniq 5:n ja EV6:n. Viime kesänä suoritetussa testissä Ioniq 5 latautuikin yhtä nopeasti kuin testin voittaja Audi e-tron GT, eli alle 20 minuutissa.

Kylmemmällä säällä asiat ovat valitettavasti aivan toisin. Ioniq 5:n ja EV6:n saavuttamat latausajat 32 ja 35 minuuttia jäävät luvatusta selvästi. Samanlaisia tuloksia saimme myös kolmen erihintaisen sähköauton vertailussa. Molemmat korealaismerkit valmistelevat päivitystä akun esilämmitykseen.

Kiinalaiset kehittelevät akkurintamalla runsaasti jännittäviä asioita, mutta testeissämme on kuitenkin saatu kokea jatkuvia pettymyksiä. Tällä kertaa vain yhden mallin luvut jättivät runsaasti toivomisen varaa: Xpeng P7:n yli tunnin mittainen oleskelu latauspisteessä on hätkähdyttävän huono tulos.

P7 saavutti parhaimmillaan 65 kilowatin lataustehon, mikä on kokeen pienin lukema ja jopa alhaisempi kuin testin edullisimmilla autoilla eli Opel Mokka-e:llä ja Peugeot e-2008:lla.

Nämä kaksi Stellantis-autoa puolestaan lopettivat latauksensa hieman yli puolessa tunnissa, ja kamppailevat kylmällä säällä latauksen kanssa vähemmän kuin monet muut testiautot.

Täyttyvätkö latauslupaukset?

Kullakin merkillä on hieman erilainen lähestymistapa latauskäyrään. Tämä tarkoittaa sitä, että eräät autot antavat maksimaalisen tehon koko latauksen ajan, kun taas toiset voivat aloittaa suurella teholla, joka pienenee mitä lähemmäs 80 prosentin latausastetta päästään.

Jos latausaika jätetään huomioimatta ja keskitytään nimenomaan lataustehoon, on helppo havaita, että autojen keskimääräinen latausteho on kaukana mainoksissa esitetyistä lukemista.

Tämän talven testissä Mercedes EQA ja EQB onnistuivat parhaiten: niiden keskimääräiset lataustehot olivat edellä mainitussa järjestyksessä 99 ja 98 prosenttia luvatusta maksimitehosta. Toista ääripäätä edustaa Tesla Model Y, jonka keskimääräinen latausteho on vain 37 prosenttia ilmoitetusta enimmäisnopeudesta.

Moottorissa palataan testituloksiin useaan otteeseen, sillä talvisten olosuhteiden vaikutus lataukseen kiinnostaa etenkin suomalaisia sähköautoilijoita tai sellaisen hankkimista suunnittelevia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitatut latausnopeudet ja -tehot

AutoMitattu latausaikaMitattu latausväli %Mitattu keskimääräinen lataustehoMitattu latausteho kWIlmoitettu latauksen huipputeho kWIlmoitettu akun energiasisältö kWh (netto)
Audi e-tron GT 60 Quattro19 min 32 s9–8019025727085
Audi Q4 50 e-tron Quattro39 min 05 s9–808311125076,6
BMW i4 M50 Supercharged33 min 54 s8–8010920320080,7
BMW iX xDrive40 Fully Charged36 min 29 s8–808914815071
BMW iX xDrive5045 min 19 s3–80115192200105,2
BYD Tang44 min 1s5–8010011911086,4
Cupra Born 150 kW 58 kWh38 min 56 s5–807012815058
Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD32 min 33 s5–8010714522072,6
Kia EV6 AWD 77 kWh35 min 2s6–8011215423977,4
Mercedes-Benz EQA 25030 min 47 s7–809911210066,5
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic32 min 49 s5–809810210066,5
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic32 min 5s5–8016420820890
Nio ES843 min 18 s8–8092111120-125100
Opel Mokka-e 136 aut.36 min 38 s3–80598010045
Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut.34 min9–80567010045
Polestar 2 Long Range Dual Motor43 min 41 s10–809115415575
Porsche Taycan 4 Cross Turismo20 min 16 s4–8020727127083,7
Škoda Enyaq 80x 4×4 iV35 min 57 s8–809413112577
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor33 min5–80110225250ei ilm.
Tesla Model 3 Standard Range26 min 11 s4–8091166170ei ilm.
Tesla Model Y Long Range Dual Motor39 min 51 s7–8093210250ei ilm.
Volvo C40 Recharge Twin39 min 12 s3–809815015075
VW ID.3 Pro S 150 kW38 min 34 s8–809112312577
VW ID.4 GTX Dual Motor AWD37 min 39 s7–809313113577
Xpeng P7 High Performance62 min 59 s5–8056658080,9

Teksti: Tuomas Rajala, Kuvat: Tomm W. Christiansen, Lähde: NAF

Luetuimmat