mmaailman suurin sähköautotesti pikalataustehot pakkasella

Ajoneuvot Sähköautot Testit 22.3.2022

Maailman suurin sähköautotesti: Pikalataustehot koetuksella pakkaskelissä

Sähköautomarkkinoilla kilpaillaan pyhällä kolminaisuudella: kiihtyvyydellä, toimintamatkalla ja latausnopeudella. Lupaukset ovat kovilla pakkaskelissä ja toimintamatkan lisäksi hyytyvät latausnopeudet.

Norjalainen NAF ja sikäläinen Motor-lehti testaavat markkinoilla olevat sähköautot maailman suurimmassa sähköautotestissä. Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina ja julkaisee kaksi kertaa vuodessa tehtävän testin tulokset Suomessa.

Testissä ovat mukana kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot. 31 auton toimintaa talviolosuhteissa testattiin Norjassa tammikuussa 2022. Testissä selvitettiin toimintamatkat, latausajat ja -tehot. Tässä jutussa käsittelyssä ovat lataustehot.

Ennen latauskoetta autoilla ajettiin vähintään kaksi tuntia moottoritieajoa. Lisäksi akun esilämmitystä käytettiin autoissa, joissa tämä toiminto on. Autot ajettiin suoraan latausasemalle ilman jonotusta tai paikallaan seisottamista. Lataus lopetettiin, kun akun varaus saavutti 80 prosentin rajan.

Audi ja Porsche piikkipaikalla

Testi osoitti, että sisarmallit Audi e-tron GT ja Porsche Taycan Cross Turismo ovat sekä latausaikojen että latauksen enimmäistehojen osalta omassa luokassaan. Molemmat latautuivat noin 20 minuutissa, kiitos esilämmitetyn akun. Keskimääräinen latausnopeus on kaksikolla 200 kW:n tuntumassa.

Myös BMW ja varsinkin Mercedes-Benz parantavat jatkuvasti suorituksiaan. Mercedes on lyhentänyt latausajan noin puoleen tuntiin kaikissa testiin osallistuneissa kolmessa mallissaan, eli EQA:ssa, EQB:ssa ja EQS:ssa. BMW jää hieman Mercedeksestä: iX xDrive50:n akun nettoteho on 105,2 kWh, ja sen lataaminen 80 prosenttiin vie noin 45 minuuttia.

Molemmat Tesla Model 3 -versiot saavuttivat kokeessa varsin hyvät luvut: pienempiakkuisen Standard Rangen lataus kesti 26 minuuttia ja suuremman akun omaavan Long Rangen 33 minuuttia. Uudella Model Y -tilamallilla lataus sen sijaan kestää matalampia sisariaan kauemmin, noin 40 minuuttia.

Myös Polestarin ja Volvon latausluvut ovat parantuneet esilämmitysteknologian ansiosta. Polestar 2 Long Range Dual Motorin akun lataus 80 prosenttiin vei 43 minuuttia, lataustehon ollessa keskimäärin 91 kW.

Korealaiset säikähtävät pakkasia

Hyundai ja Kia toivat viime vuonna markkinoille ainutlaatuisilla latausnopeuksilla varustetut Ioniq 5:n ja EV6:n. Viime kesänä suoritetussa testissä Ioniq 5 latautuikin yhtä nopeasti kuin testin voittaja Audi e-tron GT, eli alle 20 minuutissa.

Kylmemmällä säällä asiat ovat valitettavasti aivan toisin. Ioniq 5:n ja EV6:n saavuttamat latausajat 32 ja 35 minuuttia jäävät luvatusta selvästi. Samanlaisia tuloksia saimme myös kolmen erihintaisen sähköauton vertailussa. Molemmat korealaismerkit valmistelevat päivitystä akun esilämmitykseen.

Kiinalaiset kehittelevät akkurintamalla runsaasti jännittäviä asioita, mutta testeissämme on kuitenkin saatu kokea jatkuvia pettymyksiä. Tällä kertaa vain yhden mallin luvut jättivät runsaasti toivomisen varaa: Xpeng P7:n yli tunnin mittainen oleskelu latauspisteessä on hätkähdyttävän huono tulos.

P7 saavutti parhaimmillaan 65 kilowatin lataustehon, mikä on kokeen pienin lukema ja jopa alhaisempi kuin testin edullisimmilla autoilla eli Opel Mokka-e:llä ja Peugeot e-2008:lla.

Nämä kaksi Stellantis-autoa puolestaan lopettivat latauksensa hieman yli puolessa tunnissa, ja kamppailevat kylmällä säällä latauksen kanssa vähemmän kuin monet muut testiautot.

Täyttyvätkö latauslupaukset?

Kullakin merkillä on hieman erilainen lähestymistapa latauskäyrään. Tämä tarkoittaa sitä, että eräät autot antavat maksimaalisen tehon koko latauksen ajan, kun taas toiset voivat aloittaa suurella teholla, joka pienenee mitä lähemmäs 80 prosentin latausastetta päästään.

Jos latausaika jätetään huomioimatta ja keskitytään nimenomaan lataustehoon, on helppo havaita, että autojen keskimääräinen latausteho on kaukana mainoksissa esitetyistä lukemista.

Tämän talven testissä Mercedes EQA ja EQB onnistuivat parhaiten: niiden keskimääräiset lataustehot olivat edellä mainitussa järjestyksessä 99 ja 98 prosenttia luvatusta maksimitehosta. Toista ääripäätä edustaa Tesla Model Y, jonka keskimääräinen latausteho on vain 37 prosenttia ilmoitetusta enimmäisnopeudesta.

Moottorissa palataan testituloksiin useaan otteeseen, sillä talvisten olosuhteiden vaikutus lataukseen kiinnostaa etenkin suomalaisia sähköautoilijoita tai sellaisen hankkimista suunnittelevia.

Mitatut latausnopeudet ja -tehot

Auto Mitattu latausaika Mitattu latausväli % Mitattu keskimääräinen latausteho Mitattu latausteho kW Ilmoitettu latauksen huipputeho kW Ilmoitettu akun energiasisältö kWh (netto)
Audi e-tron GT 60 Quattro 19 min 32 s 9–80 190 257 270 85
Audi Q4 50 e-tron Quattro 39 min 05 s 9–80 83 111 250 76,6
BMW i4 M50 Supercharged 33 min 54 s 8–80 109 203 200 80,7
BMW iX xDrive40 Fully Charged 36 min 29 s 8–80 89 148 150 71
BMW iX xDrive50 45 min 19 s 3–80 115 192 200 105,2
BYD Tang 44 min 1s 5–80 100 119 110 86,4
Cupra Born 150 kW 58 kWh 38 min 56 s 5–80 70 128 150 58
Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD 32 min 33 s 5–80 107 145 220 72,6
Kia EV6 AWD 77 kWh 35 min 2s 6–80 112 154 239 77,4
Mercedes-Benz EQA 250 30 min 47 s 7–80 99 112 100 66,5
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic 32 min 49 s 5–80 98 102 100 66,5
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic 32 min 5s 5–80 164 208 208 90
Nio ES8 43 min 18 s 8–80 92 111 120-125 100
Opel Mokka-e 136 aut. 36 min 38 s 3–80 59 80 100 45
Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut. 34 min 9–80 56 70 100 45
Polestar 2 Long Range Dual Motor 43 min 41 s 10–80 91 154 155 75
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 20 min 16 s 4–80 207 271 270 83,7
Škoda Enyaq 80x 4×4 iV 35 min 57 s 8–80 94 131 125 77
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 33 min 5–80 110 225 250 ei ilm.
Tesla Model 3 Standard Range 26 min 11 s 4–80 91 166 170 ei ilm.
Tesla Model Y Long Range Dual Motor 39 min 51 s 7–80 93 210 250 ei ilm.
Volvo C40 Recharge Twin 39 min 12 s 3–80 98 150 150 75
VW ID.3 Pro S 150 kW 38 min 34 s 8–80 91 123 125 77
VW ID.4 GTX Dual Motor AWD 37 min 39 s 7–80 93 131 135 77
Xpeng P7 High Performance 62 min 59 s 5–80 56 65 80 80,9

 

Teksti: Tuomas Rajala, Kuvat: Tomm W. Christiansen, Lähde: NAF

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat