Ajoneuvot Sähköautot Testit 22.3.2022
Maailman suurin sähköautotesti: Pikalataustehot koetuksella pakkaskelissä
Sähköautomarkkinoilla kilpaillaan pyhällä kolminaisuudella: kiihtyvyydellä, toimintamatkalla ja latausnopeudella. Lupaukset ovat kovilla pakkaskelissä ja toimintamatkan lisäksi hyytyvät latausnopeudet.
Norjalainen NAF ja sikäläinen Motor-lehti testaavat markkinoilla olevat sähköautot maailman suurimmassa sähköautotestissä. Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina ja julkaisee kaksi kertaa vuodessa tehtävän testin tulokset Suomessa.
Testissä ovat mukana kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot. 31 auton toimintaa talviolosuhteissa testattiin Norjassa tammikuussa 2022. Testissä selvitettiin toimintamatkat, latausajat ja -tehot. Tässä jutussa käsittelyssä ovat lataustehot.
Ennen latauskoetta autoilla ajettiin vähintään kaksi tuntia moottoritieajoa. Lisäksi akun esilämmitystä käytettiin autoissa, joissa tämä toiminto on. Autot ajettiin suoraan latausasemalle ilman jonotusta tai paikallaan seisottamista. Lataus lopetettiin, kun akun varaus saavutti 80 prosentin rajan.
Audi ja Porsche piikkipaikalla
Testi osoitti, että sisarmallit Audi e-tron GT ja Porsche Taycan Cross Turismo ovat sekä latausaikojen että latauksen enimmäistehojen osalta omassa luokassaan. Molemmat latautuivat noin 20 minuutissa, kiitos esilämmitetyn akun. Keskimääräinen latausnopeus on kaksikolla 200 kW:n tuntumassa.
Myös BMW ja varsinkin Mercedes-Benz parantavat jatkuvasti suorituksiaan. Mercedes on lyhentänyt latausajan noin puoleen tuntiin kaikissa testiin osallistuneissa kolmessa mallissaan, eli EQA:ssa, EQB:ssa ja EQS:ssa. BMW jää hieman Mercedeksestä: iX xDrive50:n akun nettoteho on 105,2 kWh, ja sen lataaminen 80 prosenttiin vie noin 45 minuuttia.
Molemmat Tesla Model 3 -versiot saavuttivat kokeessa varsin hyvät luvut: pienempiakkuisen Standard Rangen lataus kesti 26 minuuttia ja suuremman akun omaavan Long Rangen 33 minuuttia. Uudella Model Y -tilamallilla lataus sen sijaan kestää matalampia sisariaan kauemmin, noin 40 minuuttia.
Myös Polestarin ja Volvon latausluvut ovat parantuneet esilämmitysteknologian ansiosta. Polestar 2 Long Range Dual Motorin akun lataus 80 prosenttiin vei 43 minuuttia, lataustehon ollessa keskimäärin 91 kW.
Korealaiset säikähtävät pakkasia
Hyundai ja Kia toivat viime vuonna markkinoille ainutlaatuisilla latausnopeuksilla varustetut Ioniq 5:n ja EV6:n. Viime kesänä suoritetussa testissä Ioniq 5 latautuikin yhtä nopeasti kuin testin voittaja Audi e-tron GT, eli alle 20 minuutissa.
Kylmemmällä säällä asiat ovat valitettavasti aivan toisin. Ioniq 5:n ja EV6:n saavuttamat latausajat 32 ja 35 minuuttia jäävät luvatusta selvästi. Samanlaisia tuloksia saimme myös kolmen erihintaisen sähköauton vertailussa. Molemmat korealaismerkit valmistelevat päivitystä akun esilämmitykseen.
Kiinalaiset kehittelevät akkurintamalla runsaasti jännittäviä asioita, mutta testeissämme on kuitenkin saatu kokea jatkuvia pettymyksiä. Tällä kertaa vain yhden mallin luvut jättivät runsaasti toivomisen varaa: Xpeng P7:n yli tunnin mittainen oleskelu latauspisteessä on hätkähdyttävän huono tulos.
P7 saavutti parhaimmillaan 65 kilowatin lataustehon, mikä on kokeen pienin lukema ja jopa alhaisempi kuin testin edullisimmilla autoilla eli Opel Mokka-e:llä ja Peugeot e-2008:lla.
Nämä kaksi Stellantis-autoa puolestaan lopettivat latauksensa hieman yli puolessa tunnissa, ja kamppailevat kylmällä säällä latauksen kanssa vähemmän kuin monet muut testiautot.
Täyttyvätkö latauslupaukset?
Kullakin merkillä on hieman erilainen lähestymistapa latauskäyrään. Tämä tarkoittaa sitä, että eräät autot antavat maksimaalisen tehon koko latauksen ajan, kun taas toiset voivat aloittaa suurella teholla, joka pienenee mitä lähemmäs 80 prosentin latausastetta päästään.
Jos latausaika jätetään huomioimatta ja keskitytään nimenomaan lataustehoon, on helppo havaita, että autojen keskimääräinen latausteho on kaukana mainoksissa esitetyistä lukemista.
Tämän talven testissä Mercedes EQA ja EQB onnistuivat parhaiten: niiden keskimääräiset lataustehot olivat edellä mainitussa järjestyksessä 99 ja 98 prosenttia luvatusta maksimitehosta. Toista ääripäätä edustaa Tesla Model Y, jonka keskimääräinen latausteho on vain 37 prosenttia ilmoitetusta enimmäisnopeudesta.
Moottorissa palataan testituloksiin useaan otteeseen, sillä talvisten olosuhteiden vaikutus lataukseen kiinnostaa etenkin suomalaisia sähköautoilijoita tai sellaisen hankkimista suunnittelevia.
Mitatut latausnopeudet ja -tehot
Auto | Mitattu latausaika | Mitattu latausväli % | Mitattu keskimääräinen latausteho | Mitattu latausteho kW | Ilmoitettu latauksen huipputeho kW | Ilmoitettu akun energiasisältö kWh (netto) |
Audi e-tron GT 60 Quattro | 19 min 32 s | 9–80 | 190 | 257 | 270 | 85 |
Audi Q4 50 e-tron Quattro | 39 min 05 s | 9–80 | 83 | 111 | 250 | 76,6 |
BMW i4 M50 Supercharged | 33 min 54 s | 8–80 | 109 | 203 | 200 | 80,7 |
BMW iX xDrive40 Fully Charged | 36 min 29 s | 8–80 | 89 | 148 | 150 | 71 |
BMW iX xDrive50 | 45 min 19 s | 3–80 | 115 | 192 | 200 | 105,2 |
BYD Tang | 44 min 1s | 5–80 | 100 | 119 | 110 | 86,4 |
Cupra Born 150 kW 58 kWh | 38 min 56 s | 5–80 | 70 | 128 | 150 | 58 |
Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD | 32 min 33 s | 5–80 | 107 | 145 | 220 | 72,6 |
Kia EV6 AWD 77 kWh | 35 min 2s | 6–80 | 112 | 154 | 239 | 77,4 |
Mercedes-Benz EQA 250 | 30 min 47 s | 7–80 | 99 | 112 | 100 | 66,5 |
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic | 32 min 49 s | 5–80 | 98 | 102 | 100 | 66,5 |
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic | 32 min 5s | 5–80 | 164 | 208 | 208 | 90 |
Nio ES8 | 43 min 18 s | 8–80 | 92 | 111 | 120-125 | 100 |
Opel Mokka-e 136 aut. | 36 min 38 s | 3–80 | 59 | 80 | 100 | 45 |
Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut. | 34 min | 9–80 | 56 | 70 | 100 | 45 |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 43 min 41 s | 10–80 | 91 | 154 | 155 | 75 |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 20 min 16 s | 4–80 | 207 | 271 | 270 | 83,7 |
Škoda Enyaq 80x 4×4 iV | 35 min 57 s | 8–80 | 94 | 131 | 125 | 77 |
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 33 min | 5–80 | 110 | 225 | 250 | ei ilm. |
Tesla Model 3 Standard Range | 26 min 11 s | 4–80 | 91 | 166 | 170 | ei ilm. |
Tesla Model Y Long Range Dual Motor | 39 min 51 s | 7–80 | 93 | 210 | 250 | ei ilm. |
Volvo C40 Recharge Twin | 39 min 12 s | 3–80 | 98 | 150 | 150 | 75 |
VW ID.3 Pro S 150 kW | 38 min 34 s | 8–80 | 91 | 123 | 125 | 77 |
VW ID.4 GTX Dual Motor AWD | 37 min 39 s | 7–80 | 93 | 131 | 135 | 77 |
Xpeng P7 High Performance | 62 min 59 s | 5–80 | 56 | 65 | 80 | 80,9 |
Teksti: Tuomas Rajala, Kuvat: Tomm W. Christiansen, Lähde: NAF