22.3.2022 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautotesti: Pikalataustehot koetuksella pakkaskelissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautomarkkinoilla kilpaillaan pyhällä kolminaisuudella: kiihtyvyydellä, toimintamatkalla ja latausnopeudella. Lupaukset ovat kovilla pakkaskelissä ja toimintamatkan lisäksi hyytyvät latausnopeudet. Norjalainen NAF ja sikäläinen Motor-lehti testaavat markkinoilla olevat sähköautot maailman suurimmassa sähköautotestissä. Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina ja julkaisee kaksi kertaa vuodessa tehtävän testin tulokset Suomessa. Testissä ovat mukana kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot. 31 auton toimintaa talviolosuhteissa testattiin Norjassa tammikuussa 2022. Testissä selvitettiin toimintamatkat, latausajat ja -tehot. Tässä jutussa käsittelyssä ovat lataustehot. Ennen latauskoetta autoilla ajettiin vähintään kaksi tuntia moottoritieajoa. Lisäksi akun esilämmitystä käytettiin autoissa, joissa tämä toiminto on. Autot ajettiin suoraan latausasemalle ilman jonotusta tai paikallaan seisottamista. Lataus lopetettiin, kun akun varaus saavutti 80 prosentin rajan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi ja Porsche piikkipaikalla Testi osoitti, että sisarmallit Audi e-tron GT ja Porsche Taycan Cross Turismo ovat sekä latausaikojen että latauksen enimmäistehojen osalta omassa luokassaan. Molemmat latautuivat noin 20 minuutissa, kiitos esilämmitetyn akun. Keskimääräinen latausnopeus on kaksikolla 200 kW:n tuntumassa. Myös BMW ja varsinkin Mercedes-Benz parantavat jatkuvasti suorituksiaan. Mercedes on lyhentänyt latausajan noin puoleen tuntiin kaikissa testiin osallistuneissa kolmessa mallissaan, eli EQA:ssa, EQB:ssa ja EQS:ssa. BMW jää hieman Mercedeksestä: iX xDrive50:n akun nettoteho on 105,2 kWh, ja sen lataaminen 80 prosenttiin vie noin 45 minuuttia. Molemmat Tesla Model 3 -versiot saavuttivat kokeessa varsin hyvät luvut: pienempiakkuisen Standard Rangen lataus kesti 26 minuuttia ja suuremman akun omaavan Long Rangen 33 minuuttia. Uudella Model Y -tilamallilla lataus sen sijaan kestää matalampia sisariaan kauemmin, noin 40 minuuttia. Myös Polestarin ja Volvon latausluvut ovat parantuneet esilämmitysteknologian ansiosta. Polestar 2 Long Range Dual Motorin akun lataus 80 prosenttiin vei 43 minuuttia, lataustehon ollessa keskimäärin 91 kW. Korealaiset säikähtävät pakkasia Hyundai ja Kia toivat viime vuonna markkinoille ainutlaatuisilla latausnopeuksilla varustetut Ioniq 5:n ja EV6:n. Viime kesänä suoritetussa testissä Ioniq 5 latautuikin yhtä nopeasti kuin testin voittaja Audi e-tron GT, eli alle 20 minuutissa. Kylmemmällä säällä asiat ovat valitettavasti aivan toisin. Ioniq 5:n ja EV6:n saavuttamat latausajat 32 ja 35 minuuttia jäävät luvatusta selvästi. Samanlaisia tuloksia saimme myös kolmen erihintaisen sähköauton vertailussa. Molemmat korealaismerkit valmistelevat päivitystä akun esilämmitykseen. Kiinalaiset kehittelevät akkurintamalla runsaasti jännittäviä asioita, mutta testeissämme on kuitenkin saatu kokea jatkuvia pettymyksiä. Tällä kertaa vain yhden mallin luvut jättivät runsaasti toivomisen varaa: Xpeng P7:n yli tunnin mittainen oleskelu latauspisteessä on hätkähdyttävän huono tulos. P7 saavutti parhaimmillaan 65 kilowatin lataustehon, mikä on kokeen pienin lukema ja jopa alhaisempi kuin testin edullisimmilla autoilla eli Opel Mokka-e:llä ja Peugeot e-2008:lla. Nämä kaksi Stellantis-autoa puolestaan lopettivat latauksensa hieman yli puolessa tunnissa, ja kamppailevat kylmällä säällä latauksen kanssa vähemmän kuin monet muut testiautot. Täyttyvätkö latauslupaukset? Kullakin merkillä on hieman erilainen lähestymistapa latauskäyrään. Tämä tarkoittaa sitä, että eräät autot antavat maksimaalisen tehon koko latauksen ajan, kun taas toiset voivat aloittaa suurella teholla, joka pienenee mitä lähemmäs 80 prosentin latausastetta päästään. Jos latausaika jätetään huomioimatta ja keskitytään nimenomaan lataustehoon, on helppo havaita, että autojen keskimääräinen latausteho on kaukana mainoksissa esitetyistä lukemista. Tämän talven testissä Mercedes EQA ja EQB onnistuivat parhaiten: niiden keskimääräiset lataustehot olivat edellä mainitussa järjestyksessä 99 ja 98 prosenttia luvatusta maksimitehosta. Toista ääripäätä edustaa Tesla Model Y, jonka keskimääräinen latausteho on vain 37 prosenttia ilmoitetusta enimmäisnopeudesta. Moottorissa palataan testituloksiin useaan otteeseen, sillä talvisten olosuhteiden vaikutus lataukseen kiinnostaa etenkin suomalaisia sähköautoilijoita tai sellaisen hankkimista suunnittelevia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitatut latausnopeudet ja -tehot AutoMitattu latausaikaMitattu latausväli %Mitattu keskimääräinen lataustehoMitattu latausteho kWIlmoitettu latauksen huipputeho kWIlmoitettu akun energiasisältö kWh (netto)Audi e-tron GT 60 Quattro19 min 32 s9–8019025727085Audi Q4 50 e-tron Quattro39 min 05 s9–808311125076,6BMW i4 M50 Supercharged33 min 54 s8–8010920320080,7BMW iX xDrive40 Fully Charged36 min 29 s8–808914815071BMW iX xDrive5045 min 19 s3–80115192200105,2BYD Tang44 min 1s5–8010011911086,4Cupra Born 150 kW 58 kWh38 min 56 s5–807012815058Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD32 min 33 s5–8010714522072,6Kia EV6 AWD 77 kWh35 min 2s6–8011215423977,4Mercedes-Benz EQA 25030 min 47 s7–809911210066,5Mercedes-Benz EQB 350 4Matic32 min 49 s5–809810210066,5Mercedes-Benz EQS 580 4Matic32 min 5s5–8016420820890Nio ES843 min 18 s8–8092111120-125100Opel Mokka-e 136 aut.36 min 38 s3–80598010045Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut.34 min9–80567010045Polestar 2 Long Range Dual Motor43 min 41 s10–809115415575Porsche Taycan 4 Cross Turismo20 min 16 s4–8020727127083,7Škoda Enyaq 80x 4×4 iV35 min 57 s8–809413112577Tesla Model 3 Long Range Dual Motor33 min5–80110225250ei ilm.Tesla Model 3 Standard Range26 min 11 s4–8091166170ei ilm.Tesla Model Y Long Range Dual Motor39 min 51 s7–8093210250ei ilm.Volvo C40 Recharge Twin39 min 12 s3–809815015075VW ID.3 Pro S 150 kW38 min 34 s8–809112312577VW ID.4 GTX Dual Motor AWD37 min 39 s7–809313113577Xpeng P7 High Performance62 min 59 s5–8056658080,9 Teksti: Tuomas Rajala, Kuvat: Tomm W. Christiansen, Lähde: NAF Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta