23.2.2022

Maailman suurin sähköautotesti selvitti todelliset toimintamatkat pakkaskelissä

Maailman suurin sähköautotesti

Kuinka paljon pakkasessa jäädään sähköautojen WLTP-toimintamatkoista? Maailman suurin sähköautotesti vastasi kysymykseen ja eroja syntyi.

Maailman suurin sähköautotesti suoritettiin Norjassa. Jutun lopusta löytyvästä taulukosta näkee kuinka testin kaikki 31 automallia selviytyvät haastavista olosuhteista.

Norjan autoliitto NAF ja sikäläinen Motor-lehti ovat jo usean vuoden ajan testanneet kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa ja selvittäneet, miten tulokset eroavat standardina käytettävistä WLTP-lukemista.

Euroopassa WLTP-mittaussykli on noussut hallitsevaksi. Niin kutsutut WLTP-arvot saadaan toimintamatkalle ja kulutukselle saksalaisissa testilaitoksissa. Siitä huolimatta NAF:n aiemmissa, kesällä tehdyissä testeissä miltei kaikki autot ovat edenneet jopa WLTP-mittaustavan toimintamatkaa pidemmälle, joten eivät arvot mitään utopiaa ole.

Maailman suurin sähköautotesti

Luonnollisestikin samat automallit ovat poikkeuksetta jääneet ilmoitetuista WLTP-arvoista talviaikaan. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta – kulutus kasvaa missä tahansa autossa kylmän tullen – mutta kysymys kuuluukin, miten paljon lyhyemmäksi toimintamatka jää?

Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Raportoimme jo aiemmin lyhyesti näistä pakkasessa lyhenevistä sähköautojen toimintamatkoista.

Norjan autoliiton toimintamatkan testi: Pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pisimmälle edennyt kolmikko

Miten autot sitten suoriutuivat? Mercedes-Benz EQS:n ”paalupaikka” testiin lähdettäessä ei ollut tuulesta temmattu, sillä stuttgartilainen luksusauto sijoittui rinta rinnan kaksimoottorisen Tesla Model 3:n kanssa.

Tesla kulki lopulta pisimmälle: 521 kilometriä. EQS pysähtyi 513 kilometrissä, kun kolmanneksi kauimmaksi kulkenut BMW iX xDrive50 jaksoi sekin 503 kilometrin kohdalle.

Maailman suurin sähköautotesti NAF/Motor

Suhteellisesti parhaat

Kun saavutettuja toimintamatkoja verrataan ilmoitettuihin WLTP-arvoihin, kiinalaisen BYD Tangin poikkeama oli testin pienin. Auto kulki 356 kilometriä, eli eroa vertailuarvona toimivaan 400 kilometriin tuli vain 11 prosentin verran.

Vaikutuksen teki myös uusi Tesla Model Y, joka kulki 451 kilometriä ja jonka poikkeama oli 11,05 prosenttia. Model Y taivalsi viimeiset 100 kilometriä ylämäkeen ja alhaisemmassa lämpötilassa verrattuna olosuhteisiin, joita vastaan BYD Tang kamppaili oman toimintamatkansa lopussa. Tulokset ovat niin lähellä toisiaan, että ”suhteellisen toimintamatkan” voitto voidaankin jakaa näiden kahden mallin kesken.

Maailman suurin sähköautotesti

Monia yllättävänkin hyviä

Eräiden perheautomallien, kuten nelivetoisen Kia EV6:n, takavetoisen Volkswagen ID.4:n, takavetoisen Hyundai Ioniq 5:n ja nelivetoisen Škoda Enyaqin talvipoikkeamat ovat vielä reilusti hyväksyttävissä puitteissa.

Porsche Taycan Cross Turismon 11,84 prosenttia on niin ikään pieni poikkeama kalleimpien autojen joukossa, kun taas Cupra Born oli edullisimmista autoista ylivoimaisesti paras 14,18 prosentillaan.

Latauskaapeli – NAF – sähköautojen testisarja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jotakin outoa

Sen sijaan takavetoinen Škoda Enyaq 80 iV pääsi testissä vain 347 kilometriä – yli 50 kilometriä lyhyemmän matkan kuin saman mallin nelivetoversio. Yleensä tulokset vetotapojen välillä ovat päinvastaisia.

Luvut vastasivat niin huonosti odotuksiamme, että ajoimme muutamaa päivää myöhemmin saman testireitin samanlaisella Enyaqilla uudelleen. Huono tulos kuitenkin toistui, ja asia on selvityksen alla. Palaamme aiheeseen myöhemmin.

Maailman suurin sähköautotesti

Maailman suurin sähköautotesti: tulokset

Automerkki ja -malliWLTP-toimintamatka (km)Mitattu toimintamatka (km)Ero (%)
BYD Tang40035611,00
Tesla Model Y Long Range Dual Motor50745111,05
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
45640211,84
Kia EV6 AWD 77 kWh
48442312,60
Nio ES8
48842512,91
Cupra Born 150 kW 58 kWh
39533914,18
VW ID.4 Pro Performance 150 kW
48541414,64
BMW iX xDrive50
59150314,89
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
61452115,15
Hyundai Ioniq 5 73 kWh
48140815,18
Audi e-tron GT 60 Quattro
46339215,33
Škoda Enyaq 80x 4x4 iV47740315,51
Mercedes-Benz EQA 250
40133117,46
BMW i4 M50 Supercharged
49740618,31
Xpeng P7 High Performance
47038318,51
Kia EV6 RWD 77 kWh
52842918,75
VW ID.3 Pro S 150 kW
53943519,29
Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD
46036919,78
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
64551320,47
BMW iX xDrive40 Fully Charged
40231621,39
Audi Q4 40 e-tron
48538021,65
Opel Mokka-e 136 aut.
33826322,19
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
40731522,60
Polestar 2 Long Range Single Motor
51740022,63
Tesla Model 3 Standard Range
44834622,87
Volvo C40 Recharge Twin
43733323,80
Audi Q4 50 e-tron Quattro
45934923,97
VW ID.4 GTX Dual Motor AWD
46635324,20
Polestar 2 Long Range Dual Motor
47634028,57
Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut.
32022828,75
Škoda Enyaq 80 iV
50934731,83

Teksti: Peter Raaum ja Øivind A. Monn-Iversen / Motor sekä Jussi Saarinen ja Henri Posa / Moottori; Kuvat: Tomm W. Christiansen, Jon Terje Hellgren Hansen ja Eirik Aspaas; Lähde: NAF

Luetuimmat