Maailman suurin sähköautotesti

Ajoneuvot Sähköautot Testit 23.2.2022

Maailman suurin sähköautotesti selvitti todelliset toimintamatkat pakkaskelissä

Kuinka paljon pakkasessa jäädään sähköautojen WLTP-toimintamatkoista? Maailman suurin sähköautotesti vastasi kysymykseen ja eroja syntyi.

Maailman suurin sähköautotesti suoritettiin Norjassa. Jutun lopusta löytyvästä taulukosta näkee kuinka testin kaikki 31 automallia selviytyvät haastavista olosuhteista.

Norjan autoliitto NAF ja sikäläinen Motor-lehti ovat jo usean vuoden ajan testanneet kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa ja selvittäneet, miten tulokset eroavat standardina käytettävistä WLTP-lukemista.

Euroopassa WLTP-mittaussykli on noussut hallitsevaksi. Niin kutsutut WLTP-arvot saadaan toimintamatkalle ja kulutukselle saksalaisissa testilaitoksissa. Siitä huolimatta NAF:n aiemmissa, kesällä tehdyissä testeissä miltei kaikki autot ovat edenneet jopa WLTP-mittaustavan toimintamatkaa pidemmälle, joten eivät arvot mitään utopiaa ole.

Maailman suurin sähköautotesti

Luonnollisestikin samat automallit ovat poikkeuksetta jääneet ilmoitetuista WLTP-arvoista talviaikaan. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta – kulutus kasvaa missä tahansa autossa kylmän tullen – mutta kysymys kuuluukin, miten paljon lyhyemmäksi toimintamatka jää?

Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Raportoimme jo aiemmin lyhyesti näistä pakkasessa lyhenevistä sähköautojen toimintamatkoista.

Norjan autoliiton toimintamatkan testi: Pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät

Pisimmälle edennyt kolmikko

Miten autot sitten suoriutuivat? Mercedes-Benz EQS:n ”paalupaikka” testiin lähdettäessä ei ollut tuulesta temmattu, sillä stuttgartilainen luksusauto sijoittui rinta rinnan kaksimoottorisen Tesla Model 3:n kanssa.

Tesla kulki lopulta pisimmälle: 521 kilometriä. EQS pysähtyi 513 kilometrissä, kun kolmanneksi kauimmaksi kulkenut BMW iX xDrive50 jaksoi sekin 503 kilometrin kohdalle.

Maailman suurin sähköautotesti NAF/Motor

Suhteellisesti parhaat

Kun saavutettuja toimintamatkoja verrataan ilmoitettuihin WLTP-arvoihin, kiinalaisen BYD Tangin poikkeama oli testin pienin. Auto kulki 356 kilometriä, eli eroa vertailuarvona toimivaan 400 kilometriin tuli vain 11 prosentin verran.

Vaikutuksen teki myös uusi Tesla Model Y, joka kulki 451 kilometriä ja jonka poikkeama oli 11,05 prosenttia. Model Y taivalsi viimeiset 100 kilometriä ylämäkeen ja alhaisemmassa lämpötilassa verrattuna olosuhteisiin, joita vastaan BYD Tang kamppaili oman toimintamatkansa lopussa. Tulokset ovat niin lähellä toisiaan, että ”suhteellisen toimintamatkan” voitto voidaankin jakaa näiden kahden mallin kesken.

Maailman suurin sähköautotesti

Monia yllättävänkin hyviä

Eräiden perheautomallien, kuten nelivetoisen Kia EV6:n, takavetoisen Volkswagen ID.4:n, takavetoisen Hyundai Ioniq 5:n ja nelivetoisen Škoda Enyaqin talvipoikkeamat ovat vielä reilusti hyväksyttävissä puitteissa.

Porsche Taycan Cross Turismon 11,84 prosenttia on niin ikään pieni poikkeama kalleimpien autojen joukossa, kun taas Cupra Born oli edullisimmista autoista ylivoimaisesti paras 14,18 prosentillaan.

Latauskaapeli – NAF

Jotakin outoa

Sen sijaan takavetoinen Škoda Enyaq 80 iV pääsi testissä vain 347 kilometriä – yli 50 kilometriä lyhyemmän matkan kuin saman mallin nelivetoversio. Yleensä tulokset vetotapojen välillä ovat päinvastaisia.

Luvut vastasivat niin huonosti odotuksiamme, että ajoimme muutamaa päivää myöhemmin saman testireitin samanlaisella Enyaqilla uudelleen. Huono tulos kuitenkin toistui, ja asia on selvityksen alla. Palaamme aiheeseen myöhemmin.

Maailman suurin sähköautotesti

Maailman suurin sähköautotesti: tulokset

WLTP-lukemia verrattaessa on huomattava, että automalleilla voi olla hyvin erilaisia WLTP-arvoja varustetasosta ja rengaskoosta riippuen. Esimerkiksi BMW iX xDrive50:n WLTP-toimintamatka vaihtelee välillä 550–630 kilometriä, ja testiauton varustelu ja rengaskoko antavat tarkaksi WLTP-lukemaksi 591 km. Yleisesti ottaen autonostajien taipumus valita suuria rengaskokoja johtaa monesti kulutuksen kasvuun ja toimintamatkan lyhenemiseen.
Automerkki ja -malli WLTP-toimintamatka (km) Mitattu toimintamatka (km) Ero (%)
BYD Tang 400 356 11,00
Tesla Model Y Long Range Dual Motor 507 451 11,05
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
456 402 11,84
Kia EV6 AWD 77 kWh
484 423 12,60
Nio ES8
488 425 12,91
Cupra Born 150 kW 58 kWh
395 339 14,18
VW ID.4 Pro Performance 150 kW
485 414 14,64
BMW iX xDrive50
591 503 14,89
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
614 521 15,15
Hyundai Ioniq 5 73 kWh
481 408 15,18
Audi e-tron GT 60 Quattro
463 392 15,33
Škoda Enyaq 80x 4×4 iV 477 403 15,51
Mercedes-Benz EQA 250
401 331 17,46
BMW i4 M50 Supercharged
497 406 18,31
Xpeng P7 High Performance
470 383 18,51
Kia EV6 RWD 77 kWh
528 429 18,75
VW ID.3 Pro S 150 kW
539 435 19,29
Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD
460 369 19,78
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
645 513 20,47
BMW iX xDrive40 Fully Charged
402 316 21,39
Audi Q4 40 e-tron
485 380 21,65
Opel Mokka-e 136 aut.
338 263 22,19
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
407 315 22,60
Polestar 2 Long Range Single Motor
517 400 22,63
Tesla Model 3 Standard Range
448 346 22,87
Volvo C40 Recharge Twin
437 333 23,80
Audi Q4 50 e-tron Quattro
459 349 23,97
VW ID.4 GTX Dual Motor AWD
466 353 24,20
Polestar 2 Long Range Dual Motor
476 340 28,57
Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut.
320 228 28,75
Škoda Enyaq 80 iV
509 347 31,83

 

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat