23.2.2022 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautotesti selvitti todelliset toimintamatkat pakkaskelissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuinka paljon pakkasessa jäädään sähköautojen WLTP-toimintamatkoista? Maailman suurin sähköautotesti vastasi kysymykseen ja eroja syntyi. Maailman suurin sähköautotesti suoritettiin Norjassa. Jutun lopusta löytyvästä taulukosta näkee kuinka testin kaikki 31 automallia selviytyvät haastavista olosuhteista.Norjan autoliitto NAF ja sikäläinen Motor-lehti ovat jo usean vuoden ajan testanneet kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa ja selvittäneet, miten tulokset eroavat standardina käytettävistä WLTP-lukemista.Euroopassa WLTP-mittaussykli on noussut hallitsevaksi. Niin kutsutut WLTP-arvot saadaan toimintamatkalle ja kulutukselle saksalaisissa testilaitoksissa. Siitä huolimatta NAF:n aiemmissa, kesällä tehdyissä testeissä miltei kaikki autot ovat edenneet jopa WLTP-mittaustavan toimintamatkaa pidemmälle, joten eivät arvot mitään utopiaa ole.Luonnollisestikin samat automallit ovat poikkeuksetta jääneet ilmoitetuista WLTP-arvoista talviaikaan. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta – kulutus kasvaa missä tahansa autossa kylmän tullen – mutta kysymys kuuluukin, miten paljon lyhyemmäksi toimintamatka jää?Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Raportoimme jo aiemmin lyhyesti näistä pakkasessa lyhenevistä sähköautojen toimintamatkoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPisimmälle edennyt kolmikkoMiten autot sitten suoriutuivat? Mercedes-Benz EQS:n ”paalupaikka” testiin lähdettäessä ei ollut tuulesta temmattu, sillä stuttgartilainen luksusauto sijoittui rinta rinnan kaksimoottorisen Tesla Model 3:n kanssa.Tesla kulki lopulta pisimmälle: 521 kilometriä. EQS pysähtyi 513 kilometrissä, kun kolmanneksi kauimmaksi kulkenut BMW iX xDrive50 jaksoi sekin 503 kilometrin kohdalle.Suhteellisesti parhaatKun saavutettuja toimintamatkoja verrataan ilmoitettuihin WLTP-arvoihin, kiinalaisen BYD Tangin poikkeama oli testin pienin. Auto kulki 356 kilometriä, eli eroa vertailuarvona toimivaan 400 kilometriin tuli vain 11 prosentin verran.Vaikutuksen teki myös uusi Tesla Model Y, joka kulki 451 kilometriä ja jonka poikkeama oli 11,05 prosenttia. Model Y taivalsi viimeiset 100 kilometriä ylämäkeen ja alhaisemmassa lämpötilassa verrattuna olosuhteisiin, joita vastaan BYD Tang kamppaili oman toimintamatkansa lopussa. Tulokset ovat niin lähellä toisiaan, että ”suhteellisen toimintamatkan” voitto voidaankin jakaa näiden kahden mallin kesken.Monia yllättävänkin hyviäEräiden perheautomallien, kuten nelivetoisen Kia EV6:n, takavetoisen Volkswagen ID.4:n, takavetoisen Hyundai Ioniq 5:n ja nelivetoisen Škoda Enyaqin talvipoikkeamat ovat vielä reilusti hyväksyttävissä puitteissa.Porsche Taycan Cross Turismon 11,84 prosenttia on niin ikään pieni poikkeama kalleimpien autojen joukossa, kun taas Cupra Born oli edullisimmista autoista ylivoimaisesti paras 14,18 prosentillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJotakin outoaSen sijaan takavetoinen Škoda Enyaq 80 iV pääsi testissä vain 347 kilometriä – yli 50 kilometriä lyhyemmän matkan kuin saman mallin nelivetoversio. Yleensä tulokset vetotapojen välillä ovat päinvastaisia.Luvut vastasivat niin huonosti odotuksiamme, että ajoimme muutamaa päivää myöhemmin saman testireitin samanlaisella Enyaqilla uudelleen. Huono tulos kuitenkin toistui, ja asia on selvityksen alla. Palaamme aiheeseen myöhemmin.Maailman suurin sähköautotesti: tuloksetAutomerkki ja -malliWLTP-toimintamatka (km)Mitattu toimintamatka (km)Ero (%)BYD Tang40035611,00Tesla Model Y Long Range Dual Motor50745111,05 Porsche Taycan 4 Cross Turismo 45640211,84 Kia EV6 AWD 77 kWh 48442312,60 Nio ES8 48842512,91 Cupra Born 150 kW 58 kWh 39533914,18 VW ID.4 Pro Performance 150 kW 48541414,64 BMW iX xDrive50 59150314,89 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 61452115,15 Hyundai Ioniq 5 73 kWh 48140815,18 Audi e-tron GT 60 Quattro 46339215,33Škoda Enyaq 80x 4x4 iV47740315,51 Mercedes-Benz EQA 250 40133117,46 BMW i4 M50 Supercharged 49740618,31 Xpeng P7 High Performance 47038318,51 Kia EV6 RWD 77 kWh 52842918,75 VW ID.3 Pro S 150 kW 53943519,29 Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD 46036919,78 Mercedes-Benz EQS 580 4Matic 64551320,47 BMW iX xDrive40 Fully Charged 40231621,39 Audi Q4 40 e-tron 48538021,65 Opel Mokka-e 136 aut. 33826322,19 Mercedes-Benz EQB 350 4Matic 40731522,60 Polestar 2 Long Range Single Motor 51740022,63 Tesla Model 3 Standard Range 44834622,87 Volvo C40 Recharge Twin 43733323,80 Audi Q4 50 e-tron Quattro 45934923,97 VW ID.4 GTX Dual Motor AWD 46635324,20 Polestar 2 Long Range Dual Motor 47634028,57 Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut. 32022828,75 Škoda Enyaq 80 iV 50934731,83Teksti: Peter Raaum ja Øivind A. Monn-Iversen / Motor sekä Jussi Saarinen ja Henri Posa / Moottori; Kuvat: Tomm W. Christiansen, Jon Terje Hellgren Hansen ja Eirik Aspaas; Lähde: NAF Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle