8.2.2022

Maailman suurin sähköautotesti: pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät

NAF – Pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät

Sähköautojen toimintamatkat hyytyvät pakkasella. Pitkän toimintamatkan testissä kaikkien 31 mallin poikkeama oli yli 10 prosenttia ilmoitetusta WLTP-arvosta.

Tuoreimmat tulokset vastaavat jo aiemmin saatuja kokemuksia. Sähköautojen toimintamatkat laskevat kylmällä säällä, eikä tässä sinällään ole mitään uutta. Kysymys kuuluukin, kuinka paljon lyhyemmästä matkasta on kyse?

Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa.

Testausohjelmassa läpikäydään markkinoilla olevat sähköautot, niiden todelliset ajomatkat ja akuston latausajat ja -tehot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa. Vuoden 2022 ensimmäinen testi suoritettiin tammikuussa kaiken kaikkiaan 31:llä eri sähköautomallilla.

Testissä todettiin, että jokaisen auton WLTP-ajomatka poikkesi talviolosuhteissa (lämpötila välillä 0 - -10 celsiusastetta) merkittävästi ajoneuvovalmistajan ilmoittamasta vakio-olosuhteissa tehdystä tuloksesta. Tämä on täysin selvä asia, kuten että polttomoottoriauton kulutus kasvaa erityisen kylmällä säällä. Autoliitto tulee avaamaan testituloksia kevään aikana Moottori-lehden numeroissa sekä verkkopalveluissaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautojen toimintamatkat kylmällä

Autot lähtivät liikkeelle täyteen ladatulla akulla ja ilman esilämmitystä Oslosta Vulkanin autotallista, jossa yölämpötila on 10–15 astetta. Opel Mokka-e sai matkaan pienen edun, sillä sen matka alkoi heti auton latauksen loputtua akun ollessa oletettavasti valmiiksi hieman lämmin.

Tällä kertaa luksusmalli Mercedes-Benz EQS oli rinta rinnan suositun Tesla Model 3:n kanssa. Lopulta Tesla kulki pisimmän kilometrimäärän: 521 kilometriä. EQS pysähtyi 513 kilometrin kohdalla, kun taas BMW iX xDrive50 ryömi juuri rajapyykin toiselle puolelle 503 kilometrillään.

Kiinalainen BYD Tang oli kuitenkin se auto, joka toimi suhteellisesti parhaiten. Se kun jäi vain 11 prosenttia WLTP-arvon 400 kilometristä. Tang kulki näin ollen 356 kilometriä yhdellä latauksella.

Vaikutuksen testiryhmään teki myös uusi Tesla Model Y, joka kulki 451 kilometriä ja jonka poikkeama oli 11,05 prosenttia.

Norjan autoliiton toimintamatkan testi: Pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät

Välittömiä vastauksia

Tyypillisten perheautojen joukossa on yhä enemmän valinnanvaraa. Ja jos näiden joukosta on tehtävä yleinen johtopäätös toimintamatkojen tasolla, niin vastauksessa olisi viisi kirjainta: Tesla.

Jatkuvasti kehittyvä Model 3 kulki pakkasessa pisimmälle, kun taas uusi Model Y teki vaikutuksen vain 11 prosentin poikkeamalla. Todettakoon tosin, että Model 3:n Standard Range -version poikkeama oli yli 22 prosenttia. Lisäksi kiinalaisista BYD Tang oli vahvoilla 11 prosentin poikkeamalla.

Muissa perhemalleissa, kuten Kia EV6 (4WD), VW ID.4 (Pro), Hyundai Ioniq 5 (2WD) ja Skoda Enyaq iV 80X, saadut pakkaskelin suoritusarvot ovat vielä reilusti hyväksyttävän matkan päässä WLTP-arvoista. WLTP on kuitenkin vain vertailuarvo, jota ei todellakaan ajeta pakkasella lämmityslaitteet päällä. Tämä on tärkeää ymmärtää.

Muissa luokissa Porsche Taycan Cross Turismolla 11 prosentillaan oli vaikuttavan pieni poikkeama suurimpien autojen joukossa, kun taas Cupra Born oli testin edullisimmista autoista ylivoimaisesti paras 14 prosentin poikkeamalla.

Kulutus kiinnostaa

Akun koko ei ole kätevin tapa vaikuttaa toimintamatkaan, sillä alhaisella sähkönkulutuksella on enemmän etuja. Paljon puhuttujen uutuuksien joukossa BMW i4:n kulutus oli 19,4 kWh/100 km, mikä tarjoaa myös hyvän vertailuarvon.

Alhaisimman kulutuksen etsinnässä testin kolme Teslaa puhdistavat nimittäin koko pöydän: Model 3 Long Range 14,8 kWh/100 km, Model 3 Standard Range 15,4 kWh/100 km ja Model Y 15,8 kWh/100 km.

Moottori tulee palaamaan testien tuloksiin kattavammin kotimaisella kielellä vielä useampaan otteeseen. Mielenkiintoisiin testituloksiin tulevat kuulumaan myös pikalatauksen nopeus käytännön tilanteessa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tomm W. Christiansen, Lähde: NAF

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat