27.10.2021

Koeajo: Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku

Cupra Born 58 kWh 150 kW ID.3 sähköauto

Sähköauto Cupra Born ei piilottele saksalaisia sukujuuriaan. Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, suorituskyky, sisustusmateriaalit. Huonoa: hipaisukytkimet, valikot, ei ristiseläntukea.

Vuonna 2019 Geneven autonäyttelyssä Seat El-Bornina esiintynyt koemalli on edennyt tuotantoon vähäisin muutoksin, mutta sporttijaoston omittua mallin nimi on muokattu muotoon Cupra Born. Bornia Espanjan kartalta etsineen kannattaa tsekata Barcelonan kaupunginosat.

Uutuuden sukujuuret paljastuvat ensisilmäyksellä, korin mittasuhteet ja olemus ovat suoraan VW-emokonsernin ID.3:sta. Kaksoset valmistetaan samalla tuotantolinjalla Zwickaussa. Erojakin toki löytyy, koko keulaosa on saanut omanlaisensa ilmeen ja samalla muutaman sentin lisää pituutta. Takaa katsottunakaan ei ole sekoittumisen vaaraa. Itse kori ja tilat, kuten myös tekniikka kuorien sisällä ovat yhtenevät, kerrataanpa kuitenkin.

Cupra Born 58 kWh 150 kW ID.3 sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilava perheauto

Born on tilava auto, vaikka nokkaluukun alla tarvitsee käydä vain pissapoikaa täyttämässä.

Cupra Born 58 kWh 150 kW ID.3 sähköauto

Sisustuksessa Born vie kuitenkin pisteet, niin yleisilme kuin yksityiskohdatkin tuntuvat sekä tyylikkäämmiltä että laadukkaammilta, vaikka kierrätysmateriaalia ovatkin. Istuimet on muotoiltu urheilullisen kuppimaisiksi, kiinteä pääntuki ei osu kaikille kohdalleen. Tuhdeista etupenkeistä huolimatta taakse jää runsaasti polvitilaa. Leveyttä ei ole ylenpalttisesti, mutta keskipaikkakin on siedettävä tasaisen lattian ansiosta. Tavaratila on pystyperäiseksi kookas.

Volkkarin saama murskapalaute ei ole johtanut muutoksiin painikkeissa, liukusäätimissä tai käyttöliittymässä. Varsinaiset vikatilanteet ja virhetoiminnot on toki karsittu päivitysten myötä. Näyttöjen graafinen ilme on Seatin omaa niin mittaristossa kuin kosketusnäytössäkin. Kokemukset ID.3:n ratissa ovat koulineet kuskia ja oikeanlaiset hipaisut ja painallukset muistuvat mieleen nopeammin.

Tarjolla lisäpotku

Yllättäen Cupran voimalinjavaihtoehdot eivät olekaan aivan yksi yhteen ID.3:n kanssa, vaan malliston huipulle saa e-Boost –suorituskykypaketin. Sen myötä tehoa on käytettävissä 170 kW (231 hv) 30 sekunnin ajan, jos akun varaustaso ylittää 75 % ja lämpö 20 astetta.

Cupra Born 58 kWh 150 kW ID.3 sähköauto

Kaasuvasteen piristämisen lisäksi ajotilavalinta jämäköittää ohjausta ja iskunvaimennusta. Alusta on 15 mm matalampi, renkaat leveämmät ja etujarrut isommat. Kaiken huipuksi ajonvakautuksen saa kytkettyä pois toisin kuin säyseämmissä malleissa. Emme päässeet testaamaan driftausominaisuuksia, sillä koeajokki oli tavallisempaa ja varmastikin myydympää sorttia (150 kW/204hv). Lähdöt ovat ripeitä silläkin.

Ajettavuus on sähköautojen parhaimmistoa. Akusto lattian alla takaa matalan painopisteen ja paino jakaantuu akseleiden kesken tasan. Nopeuden mukaan säätyvään ohjaustehostukseen on jäänyt ripaus tunnokkuutta. Takamoottorisen ja -vetoisen auton anteliaasti kääntyvät etupyörät mahdollistavat hämmästyttävän ketteryyden. Jousitus on napakanpuoleinen ja melutaso hyvin vaimennettu.

Cupra Born 58 kWh 150 kW ID.3 sähköauto

Akku tarpeen mukaan

Akkuvaihtoehtoja on kolme, 45, 58 tai 77 kWh. Vastaavat luvatut toimintamatkat ovat 340/424/540 kilometriä. Lauhassa kelissä taloudellinen kuljettaja pääsee niihin, mutta ripeämpi kyyti tai pakkanen lohkaisevat luvuista osansa. Koeajo Barcelonan kiihkeässä liikenteessä vei 17,5 kWh/100km.

Latausteho suurenee akun koon mukaan, joten tyhjän akun pikalataus vie puolisen tuntia. Bornin hinnat ja varusteluvaihtoehdot selviävät vasta joulukuussa ensimmäisten autojen saapuessa maahan. Arvailut hinnasta voi aloittaa tutkimalla Saksan hintoja, siellä Born on versiosta riippuen tonnin tai kaksi tyyriimpi kuin vastaava ID.3.

Cupra Born 58 kWh 150 kW ID.3 sähköauto

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Muokattu 29.10.2021: korjattu virheellinen takuuaika

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Cupra Born 58 kWh 150 kW

Moottori

Sähkömoottori, takaveto.

Teho

150 kW (204 hv)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen 62 kWh, käytössä oleva 58 kWh.

Toimintamatka

424 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,3 s

Huippunopeus

180 km/h

Mitat

pituus 4322 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2767 mm

Muu tieto

Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 120 kW.

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Luetuimmat