27.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto Cupra Born ei piilottele saksalaisia sukujuuriaan. Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, suorituskyky, sisustusmateriaalit. Huonoa: hipaisukytkimet, valikot, ei ristiseläntukea. Vuonna 2019 Geneven autonäyttelyssä Seat El-Bornina esiintynyt koemalli on edennyt tuotantoon vähäisin muutoksin, mutta sporttijaoston omittua mallin nimi on muokattu muotoon Cupra Born. Bornia Espanjan kartalta etsineen kannattaa tsekata Barcelonan kaupunginosat. Uutuuden sukujuuret paljastuvat ensisilmäyksellä, korin mittasuhteet ja olemus ovat suoraan VW-emokonsernin ID.3:sta. Kaksoset valmistetaan samalla tuotantolinjalla Zwickaussa. Erojakin toki löytyy, koko keulaosa on saanut omanlaisensa ilmeen ja samalla muutaman sentin lisää pituutta. Takaa katsottunakaan ei ole sekoittumisen vaaraa. Itse kori ja tilat, kuten myös tekniikka kuorien sisällä ovat yhtenevät, kerrataanpa kuitenkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilava perheauto Born on tilava auto, vaikka nokkaluukun alla tarvitsee käydä vain pissapoikaa täyttämässä. Sisustuksessa Born vie kuitenkin pisteet, niin yleisilme kuin yksityiskohdatkin tuntuvat sekä tyylikkäämmiltä että laadukkaammilta, vaikka kierrätysmateriaalia ovatkin. Istuimet on muotoiltu urheilullisen kuppimaisiksi, kiinteä pääntuki ei osu kaikille kohdalleen. Tuhdeista etupenkeistä huolimatta taakse jää runsaasti polvitilaa. Leveyttä ei ole ylenpalttisesti, mutta keskipaikkakin on siedettävä tasaisen lattian ansiosta. Tavaratila on pystyperäiseksi kookas. Volkkarin saama murskapalaute ei ole johtanut muutoksiin painikkeissa, liukusäätimissä tai käyttöliittymässä. Varsinaiset vikatilanteet ja virhetoiminnot on toki karsittu päivitysten myötä. Näyttöjen graafinen ilme on Seatin omaa niin mittaristossa kuin kosketusnäytössäkin. Kokemukset ID.3:n ratissa ovat koulineet kuskia ja oikeanlaiset hipaisut ja painallukset muistuvat mieleen nopeammin. Tarjolla lisäpotku Yllättäen Cupran voimalinjavaihtoehdot eivät olekaan aivan yksi yhteen ID.3:n kanssa, vaan malliston huipulle saa e-Boost –suorituskykypaketin. Sen myötä tehoa on käytettävissä 170 kW (231 hv) 30 sekunnin ajan, jos akun varaustaso ylittää 75 % ja lämpö 20 astetta. Kaasuvasteen piristämisen lisäksi ajotilavalinta jämäköittää ohjausta ja iskunvaimennusta. Alusta on 15 mm matalampi, renkaat leveämmät ja etujarrut isommat. Kaiken huipuksi ajonvakautuksen saa kytkettyä pois toisin kuin säyseämmissä malleissa. Emme päässeet testaamaan driftausominaisuuksia, sillä koeajokki oli tavallisempaa ja varmastikin myydympää sorttia (150 kW/204hv). Lähdöt ovat ripeitä silläkin. Ajettavuus on sähköautojen parhaimmistoa. Akusto lattian alla takaa matalan painopisteen ja paino jakaantuu akseleiden kesken tasan. Nopeuden mukaan säätyvään ohjaustehostukseen on jäänyt ripaus tunnokkuutta. Takamoottorisen ja -vetoisen auton anteliaasti kääntyvät etupyörät mahdollistavat hämmästyttävän ketteryyden. Jousitus on napakanpuoleinen ja melutaso hyvin vaimennettu. Akku tarpeen mukaan Akkuvaihtoehtoja on kolme, 45, 58 tai 77 kWh. Vastaavat luvatut toimintamatkat ovat 340/424/540 kilometriä. Lauhassa kelissä taloudellinen kuljettaja pääsee niihin, mutta ripeämpi kyyti tai pakkanen lohkaisevat luvuista osansa. Koeajo Barcelonan kiihkeässä liikenteessä vei 17,5 kWh/100km. Latausteho suurenee akun koon mukaan, joten tyhjän akun pikalataus vie puolisen tuntia. Bornin hinnat ja varusteluvaihtoehdot selviävät vasta joulukuussa ensimmäisten autojen saapuessa maahan. Arvailut hinnasta voi aloittaa tutkimalla Saksan hintoja, siellä Born on versiosta riippuen tonnin tai kaksi tyyriimpi kuin vastaava ID.3. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Muokattu 29.10.2021: korjattu virheellinen takuuaika Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Koeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Elektroneja Espanjasta: sähkökonsepti Seat el-Born on lähes tuotantovalmis Cupra Born 58 kWh 150 kW Moottori Sähkömoottori, takaveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 62 kWh, käytössä oleva 58 kWh. Toimintamatka 424 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4322 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2767 mm Muu tieto Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 120 kW. Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan