27.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto Cupra Born ei piilottele saksalaisia sukujuuriaan. Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, suorituskyky, sisustusmateriaalit. Huonoa: hipaisukytkimet, valikot, ei ristiseläntukea. Vuonna 2019 Geneven autonäyttelyssä Seat El-Bornina esiintynyt koemalli on edennyt tuotantoon vähäisin muutoksin, mutta sporttijaoston omittua mallin nimi on muokattu muotoon Cupra Born. Bornia Espanjan kartalta etsineen kannattaa tsekata Barcelonan kaupunginosat.Uutuuden sukujuuret paljastuvat ensisilmäyksellä, korin mittasuhteet ja olemus ovat suoraan VW-emokonsernin ID.3:sta. Kaksoset valmistetaan samalla tuotantolinjalla Zwickaussa. Erojakin toki löytyy, koko keulaosa on saanut omanlaisensa ilmeen ja samalla muutaman sentin lisää pituutta. Takaa katsottunakaan ei ole sekoittumisen vaaraa. Itse kori ja tilat, kuten myös tekniikka kuorien sisällä ovat yhtenevät, kerrataanpa kuitenkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava perheautoBorn on tilava auto, vaikka nokkaluukun alla tarvitsee käydä vain pissapoikaa täyttämässä.Sisustuksessa Born vie kuitenkin pisteet, niin yleisilme kuin yksityiskohdatkin tuntuvat sekä tyylikkäämmiltä että laadukkaammilta, vaikka kierrätysmateriaalia ovatkin. Istuimet on muotoiltu urheilullisen kuppimaisiksi, kiinteä pääntuki ei osu kaikille kohdalleen. Tuhdeista etupenkeistä huolimatta taakse jää runsaasti polvitilaa. Leveyttä ei ole ylenpalttisesti, mutta keskipaikkakin on siedettävä tasaisen lattian ansiosta. Tavaratila on pystyperäiseksi kookas. Volkkarin saama murskapalaute ei ole johtanut muutoksiin painikkeissa, liukusäätimissä tai käyttöliittymässä. Varsinaiset vikatilanteet ja virhetoiminnot on toki karsittu päivitysten myötä. Näyttöjen graafinen ilme on Seatin omaa niin mittaristossa kuin kosketusnäytössäkin. Kokemukset ID.3:n ratissa ovat koulineet kuskia ja oikeanlaiset hipaisut ja painallukset muistuvat mieleen nopeammin.Tarjolla lisäpotkuYllättäen Cupran voimalinjavaihtoehdot eivät olekaan aivan yksi yhteen ID.3:n kanssa, vaan malliston huipulle saa e-Boost –suorituskykypaketin. Sen myötä tehoa on käytettävissä 170 kW (231 hv) 30 sekunnin ajan, jos akun varaustaso ylittää 75 % ja lämpö 20 astetta.Kaasuvasteen piristämisen lisäksi ajotilavalinta jämäköittää ohjausta ja iskunvaimennusta. Alusta on 15 mm matalampi, renkaat leveämmät ja etujarrut isommat. Kaiken huipuksi ajonvakautuksen saa kytkettyä pois toisin kuin säyseämmissä malleissa. Emme päässeet testaamaan driftausominaisuuksia, sillä koeajokki oli tavallisempaa ja varmastikin myydympää sorttia (150 kW/204hv). Lähdöt ovat ripeitä silläkin.Ajettavuus on sähköautojen parhaimmistoa. Akusto lattian alla takaa matalan painopisteen ja paino jakaantuu akseleiden kesken tasan. Nopeuden mukaan säätyvään ohjaustehostukseen on jäänyt ripaus tunnokkuutta. Takamoottorisen ja -vetoisen auton anteliaasti kääntyvät etupyörät mahdollistavat hämmästyttävän ketteryyden. Jousitus on napakanpuoleinen ja melutaso hyvin vaimennettu.Akku tarpeen mukaanAkkuvaihtoehtoja on kolme, 45, 58 tai 77 kWh. Vastaavat luvatut toimintamatkat ovat 340/424/540 kilometriä. Lauhassa kelissä taloudellinen kuljettaja pääsee niihin, mutta ripeämpi kyyti tai pakkanen lohkaisevat luvuista osansa. Koeajo Barcelonan kiihkeässä liikenteessä vei 17,5 kWh/100km.Latausteho suurenee akun koon mukaan, joten tyhjän akun pikalataus vie puolisen tuntia. Bornin hinnat ja varusteluvaihtoehdot selviävät vasta joulukuussa ensimmäisten autojen saapuessa maahan. Arvailut hinnasta voi aloittaa tutkimalla Saksan hintoja, siellä Born on versiosta riippuen tonnin tai kaksi tyyriimpi kuin vastaava ID.3.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMuokattu 29.10.2021: korjattu virheellinen takuuaikaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Elektroneja Espanjasta: sähkökonsepti Seat el-Born on lähes tuotantovalmis Cupra Born 58 kWh 150 kW Moottori Sähkömoottori, takaveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 62 kWh, käytössä oleva 58 kWh. Toimintamatka 424 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4322 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2767 mm Muu tieto Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 120 kW. Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle