8.2.2022 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautotesti: pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Sähköautojen toimintamatkat hyytyvät pakkasella. Pitkän toimintamatkan testissä kaikkien 31 mallin poikkeama oli yli 10 prosenttia ilmoitetusta WLTP-arvosta. Tuoreimmat tulokset vastaavat jo aiemmin saatuja kokemuksia. Sähköautojen toimintamatkat laskevat kylmällä säällä, eikä tässä sinällään ole mitään uutta. Kysymys kuuluukin, kuinka paljon lyhyemmästä matkasta on kyse? Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Testausohjelmassa läpikäydään markkinoilla olevat sähköautot, niiden todelliset ajomatkat ja akuston latausajat ja -tehot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa. Vuoden 2022 ensimmäinen testi suoritettiin tammikuussa kaiken kaikkiaan 31:llä eri sähköautomallilla. Testissä todettiin, että jokaisen auton WLTP-ajomatka poikkesi talviolosuhteissa (lämpötila välillä 0 - -10 celsiusastetta) merkittävästi ajoneuvovalmistajan ilmoittamasta vakio-olosuhteissa tehdystä tuloksesta. Tämä on täysin selvä asia, kuten että polttomoottoriauton kulutus kasvaa erityisen kylmällä säällä. Autoliitto tulee avaamaan testituloksia kevään aikana Moottori-lehden numeroissa sekä verkkopalveluissaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautojen toimintamatkat kylmällä Autot lähtivät liikkeelle täyteen ladatulla akulla ja ilman esilämmitystä Oslosta Vulkanin autotallista, jossa yölämpötila on 10–15 astetta. Opel Mokka-e sai matkaan pienen edun, sillä sen matka alkoi heti auton latauksen loputtua akun ollessa oletettavasti valmiiksi hieman lämmin. Tällä kertaa luksusmalli Mercedes-Benz EQS oli rinta rinnan suositun Tesla Model 3:n kanssa. Lopulta Tesla kulki pisimmän kilometrimäärän: 521 kilometriä. EQS pysähtyi 513 kilometrin kohdalla, kun taas BMW iX xDrive50 ryömi juuri rajapyykin toiselle puolelle 503 kilometrillään. Kiinalainen BYD Tang oli kuitenkin se auto, joka toimi suhteellisesti parhaiten. Se kun jäi vain 11 prosenttia WLTP-arvon 400 kilometristä. Tang kulki näin ollen 356 kilometriä yhdellä latauksella. Vaikutuksen testiryhmään teki myös uusi Tesla Model Y, joka kulki 451 kilometriä ja jonka poikkeama oli 11,05 prosenttia. Välittömiä vastauksia Tyypillisten perheautojen joukossa on yhä enemmän valinnanvaraa. Ja jos näiden joukosta on tehtävä yleinen johtopäätös toimintamatkojen tasolla, niin vastauksessa olisi viisi kirjainta: Tesla. Jatkuvasti kehittyvä Model 3 kulki pakkasessa pisimmälle, kun taas uusi Model Y teki vaikutuksen vain 11 prosentin poikkeamalla. Todettakoon tosin, että Model 3:n Standard Range -version poikkeama oli yli 22 prosenttia. Lisäksi kiinalaisista BYD Tang oli vahvoilla 11 prosentin poikkeamalla. Muissa perhemalleissa, kuten Kia EV6 (4WD), VW ID.4 (Pro), Hyundai Ioniq 5 (2WD) ja Skoda Enyaq iV 80X, saadut pakkaskelin suoritusarvot ovat vielä reilusti hyväksyttävän matkan päässä WLTP-arvoista. WLTP on kuitenkin vain vertailuarvo, jota ei todellakaan ajeta pakkasella lämmityslaitteet päällä. Tämä on tärkeää ymmärtää. Muissa luokissa Porsche Taycan Cross Turismolla 11 prosentillaan oli vaikuttavan pieni poikkeama suurimpien autojen joukossa, kun taas Cupra Born oli testin edullisimmista autoista ylivoimaisesti paras 14 prosentin poikkeamalla. Kulutus kiinnostaa Akun koko ei ole kätevin tapa vaikuttaa toimintamatkaan, sillä alhaisella sähkönkulutuksella on enemmän etuja. Paljon puhuttujen uutuuksien joukossa BMW i4:n kulutus oli 19,4 kWh/100 km, mikä tarjoaa myös hyvän vertailuarvon. Alhaisimman kulutuksen etsinnässä testin kolme Teslaa puhdistavat nimittäin koko pöydän: Model 3 Long Range 14,8 kWh/100 km, Model 3 Standard Range 15,4 kWh/100 km ja Model Y 15,8 kWh/100 km. Moottori tulee palaamaan testien tuloksiin kattavammin kotimaisella kielellä vielä useampaan otteeseen. Mielenkiintoisiin testituloksiin tulevat kuulumaan myös pikalatauksen nopeus käytännön tilanteessa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tomm W. Christiansen, Lähde: NAF Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan