21.4.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – sealant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahana myytävä tuote ei välttämättä sisällä vahaa. Sealant on maalipintaa suojaava tuote, jossa ei ole lainkaan luonnonvahoja. Viime viikolla esittelimme maalipinnan suojatuotteista kestopinnoitteen ja tällä kertaa tarkastelemme vierasperäistä sanaa sealant. Kumpikaan edellä mainituista tuotteista ei sisällä vahaa, joten niiden välinen raja saattaa olla epäselvä. Yleisesti eroiksi mielletään pinnoitteen pidempi kesto ja sealantin eduksi käytön helppous. Tavallinen hieman ikääntynyt maalipinta on jo naarmuilla. Tämä ei haittaa millään tavoin sealantin käyttöä, kunhan pinta on puhdas. Toisin kuin kestopinnoite, sealant soveltuu kaikille käyttäjille ja ne ovat usein helppoja käyttää. Valitettavasti tälle sanalle ei ole hyvää suomennosta, sillä synteettinen vaha tai polymeerisuojatuote lienevät parhaat yritykset. Molemmat kuitenkin rajaavat aineita turhaan pois, sillä ne eivät välttämättä tarkoita edes keskenään samaa asiaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sealant Tärkeintä on erottaa luonnonvahat synteettisistä, ihmisen valmistamista, aineista. Sealant tarkoittaa juuri jälkimmäisiä synteettisiä maalipintaa suojaavia tuotteita. Ne eivät siis sisällä lainkaan luonnonvahoja. Esimerkkinä käytössä on Sonax PolymerNetShield, joka on polymeeriteknologiaan pohjautuva sealant. Sen käyttöön tarvitaan vaahtomuovilevitin ja mikrokuituliina. Luonnonvahoilla ja sealanteilla on nimittäin hieman erilaisia ominaisuuksia. Kylmä lasimainen kiilto ja terävä heijastus liitetään usein näihin synteettisiin tuotteisiin. Vastaavasti luonnonvahat mielletään omaamaan lämmin, öljyinen ja syvä kiilto. Näin ollen tummiin näyttelyautoihin on perinteisesti suosittu luonnonvahoja. Ulkonäköerot ovat pieniä ja myös vesi käyttäytyy hieman eri tavoin erilaisten suojatuotteiden kanssa. Suojattu pinta hylkii veden lisäksi myös likaa. Ulkonäköerot eri tuotteiden välillä ovat kuitenkin minimaalisia. Ne huomaa lähinnä virheettömäksi kiillotetulla pinnalla jos silläkään. Naarmuisella pinnalla huomio kiinnittyy herkästi tuotteen kykyyn peittää mikronaarmua, joka ei oikeastaan edes ole suojatuotteen tehtävä. Talvisin kylvettävä maantiesuola tuntuisi tarttuvan keskimäärin hieman tiukemmin synteettisiin tuotteisiin kuin luonnonvahoihin. Tämä on pienen eron karkea yleistys, mutta tällaista taipumusta on ollut havaittavissa. Tulos on itse asiassa varsin yllättävä, ja muistuttaa että uuden teknologian tuotteet eivät suinkaan ole välttämättä sen parempia. Sonax PolymerNetShieldiä suihkutetaan pieni määrä vaahtomuovilevittimeen, jolla se levitetään. Toisin kuin kuvassa, aine olisi suositeltavaa suihkuttaa vain levittimeen eikä lisäksi maalipinnalle. Käyttö Yleisiä ohjeita sealantin levitykseen tai käyttöön ei ole olemassa. Tällaisia on mahdotonta tehdä, sillä sealantien joukossa on täysin erilaisia tuotteita. Kiinteät tuotteet ja vettä muistuttavat kirkkaat nesteet, sekä kaikki siltä väliltä, eroavat toisistaan valtavasti jo pelkän koostumuksen suhteen. PNS levitetään pienelle alueelle nopein liikkein eikä siitä jää oikeastaan mitään jälkeen. Korkeintaan muutama pieni vaahtokupla näkyy pinnalla. Puhdistetulle kuivalle maalipinnalle levitettiin esimerkkinä Sonax PolymerNetShield. Sitä suihkutetaan pieni määrä vaahtomuovilevittimeen, jolla Sonax PNS levitetään pienelle alueelle ripein liikkein. Sopivan kokoinen alue on esimerkiksi noin kahdeksasosa konepellistä tai puolikas etulokasuoja hieman auton koosta riippuen. Mikrokuituliinan on hyvä olla lähellä, sillä tuote pyyhitään välittömästi pois pinnalta. Työskennellessä saattaa tulla hiki vauhdista, mutta muuten tuote on vaivaton levittää ja pyyhkiä. PolymerNetShield ei saa missään nimessä kuivua ennen pyyhkimistä. Ainejäämien pyyhintä suoritetaan mikrokuituliinalla ennen kuin aine ehtii kuivua mistään kohdasta – tästä syystä levityksessä tulee olla ripeä. Pinnasta tulee hieman nihkeä, eikä se muutu liukkaaksi edes pyyhkimällä. Riittää kun pinnalta saa ylimääräiset ainejäämät pois niin, että maalipinnalta ei erotu ylimääräisiä rantuja. Tähän riittää kevyt pyyhkäisy eikä nihkeyttä vastaan kannata taistella. Asiaa on hankala selittää, mutta ainetta käyttävä ymmärtänee mistä on kyse. Tämä esimerkki kuvastaa hyvin, että sealantin käyttötapa saattaa erota suuresti perinteisistä vahapohjaisista tuotteista. Siksi on äärimmäisen tärkeää tietää minkälaista tuotetta on käyttämässä – avainasemassa on ohjeiden lukeminen ja ymmärtäminen. Käyttöohjeiden lukeminen on ensisijaisen tärkeää, sillä käyttö saattaa poiketa suuresti totutusta. Väärinkäytettynä hyväkin tuote saattaa vaikuttaa surkealta. Valitettavasti tuotteiden käyttöohjeet ovat toisinaan heikot tai vajavaiset. On toisaalta myönnettävä, että tekstimuodossa on hankalaa selittää tarkasti ja yksiselitteisesti tuotteen käyttö. Onneksi verkosta, esimerkiksi videopalvelu Youtubesta, löytyy hyviä opastusvideoita - usein jopa valmistajien omia. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?