21.4.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – sealant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahana myytävä tuote ei välttämättä sisällä vahaa. Sealant on maalipintaa suojaava tuote, jossa ei ole lainkaan luonnonvahoja. Viime viikolla esittelimme maalipinnan suojatuotteista kestopinnoitteen ja tällä kertaa tarkastelemme vierasperäistä sanaa sealant. Kumpikaan edellä mainituista tuotteista ei sisällä vahaa, joten niiden välinen raja saattaa olla epäselvä. Yleisesti eroiksi mielletään pinnoitteen pidempi kesto ja sealantin eduksi käytön helppous.Tavallinen hieman ikääntynyt maalipinta on jo naarmuilla. Tämä ei haittaa millään tavoin sealantin käyttöä, kunhan pinta on puhdas.Toisin kuin kestopinnoite, sealant soveltuu kaikille käyttäjille ja ne ovat usein helppoja käyttää. Valitettavasti tälle sanalle ei ole hyvää suomennosta, sillä synteettinen vaha tai polymeerisuojatuote lienevät parhaat yritykset. Molemmat kuitenkin rajaavat aineita turhaan pois, sillä ne eivät välttämättä tarkoita edes keskenään samaa asiaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySealantTärkeintä on erottaa luonnonvahat synteettisistä, ihmisen valmistamista, aineista. Sealant tarkoittaa juuri jälkimmäisiä synteettisiä maalipintaa suojaavia tuotteita. Ne eivät siis sisällä lainkaan luonnonvahoja.Esimerkkinä käytössä on Sonax PolymerNetShield, joka on polymeeriteknologiaan pohjautuva sealant. Sen käyttöön tarvitaan vaahtomuovilevitin ja mikrokuituliina.Luonnonvahoilla ja sealanteilla on nimittäin hieman erilaisia ominaisuuksia. Kylmä lasimainen kiilto ja terävä heijastus liitetään usein näihin synteettisiin tuotteisiin. Vastaavasti luonnonvahat mielletään omaamaan lämmin, öljyinen ja syvä kiilto. Näin ollen tummiin näyttelyautoihin on perinteisesti suosittu luonnonvahoja.Ulkonäköerot ovat pieniä ja myös vesi käyttäytyy hieman eri tavoin erilaisten suojatuotteiden kanssa. Suojattu pinta hylkii veden lisäksi myös likaa.Ulkonäköerot eri tuotteiden välillä ovat kuitenkin minimaalisia. Ne huomaa lähinnä virheettömäksi kiillotetulla pinnalla jos silläkään. Naarmuisella pinnalla huomio kiinnittyy herkästi tuotteen kykyyn peittää mikronaarmua, joka ei oikeastaan edes ole suojatuotteen tehtävä.Talvisin kylvettävä maantiesuola tuntuisi tarttuvan keskimäärin hieman tiukemmin synteettisiin tuotteisiin kuin luonnonvahoihin. Tämä on pienen eron karkea yleistys, mutta tällaista taipumusta on ollut havaittavissa. Tulos on itse asiassa varsin yllättävä, ja muistuttaa että uuden teknologian tuotteet eivät suinkaan ole välttämättä sen parempia.Sonax PolymerNetShieldiä suihkutetaan pieni määrä vaahtomuovilevittimeen, jolla se levitetään. Toisin kuin kuvassa, aine olisi suositeltavaa suihkuttaa vain levittimeen eikä lisäksi maalipinnalle.KäyttöYleisiä ohjeita sealantin levitykseen tai käyttöön ei ole olemassa. Tällaisia on mahdotonta tehdä, sillä sealantien joukossa on täysin erilaisia tuotteita. Kiinteät tuotteet ja vettä muistuttavat kirkkaat nesteet, sekä kaikki siltä väliltä, eroavat toisistaan valtavasti jo pelkän koostumuksen suhteen.PNS levitetään pienelle alueelle nopein liikkein eikä siitä jää oikeastaan mitään jälkeen. Korkeintaan muutama pieni vaahtokupla näkyy pinnalla.Puhdistetulle kuivalle maalipinnalle levitettiin esimerkkinä Sonax PolymerNetShield. Sitä suihkutetaan pieni määrä vaahtomuovilevittimeen, jolla Sonax PNS levitetään pienelle alueelle ripein liikkein. Sopivan kokoinen alue on esimerkiksi noin kahdeksasosa konepellistä tai puolikas etulokasuoja hieman auton koosta riippuen.Mikrokuituliinan on hyvä olla lähellä, sillä tuote pyyhitään välittömästi pois pinnalta. Työskennellessä saattaa tulla hiki vauhdista, mutta muuten tuote on vaivaton levittää ja pyyhkiä. PolymerNetShield ei saa missään nimessä kuivua ennen pyyhkimistä.Ainejäämien pyyhintä suoritetaan mikrokuituliinalla ennen kuin aine ehtii kuivua mistään kohdasta – tästä syystä levityksessä tulee olla ripeä.Pinnasta tulee hieman nihkeä, eikä se muutu liukkaaksi edes pyyhkimällä. Riittää kun pinnalta saa ylimääräiset ainejäämät pois niin, että maalipinnalta ei erotu ylimääräisiä rantuja. Tähän riittää kevyt pyyhkäisy eikä nihkeyttä vastaan kannata taistella. Asiaa on hankala selittää, mutta ainetta käyttävä ymmärtänee mistä on kyse.Tämä esimerkki kuvastaa hyvin, että sealantin käyttötapa saattaa erota suuresti perinteisistä vahapohjaisista tuotteista. Siksi on äärimmäisen tärkeää tietää minkälaista tuotetta on käyttämässä – avainasemassa on ohjeiden lukeminen ja ymmärtäminen.Käyttöohjeiden lukeminen on ensisijaisen tärkeää, sillä käyttö saattaa poiketa suuresti totutusta. Väärinkäytettynä hyväkin tuote saattaa vaikuttaa surkealta.Valitettavasti tuotteiden käyttöohjeet ovat toisinaan heikot tai vajavaiset. On toisaalta myönnettävä, että tekstimuodossa on hankalaa selittää tarkasti ja yksiselitteisesti tuotteen käyttö. Onneksi verkosta, esimerkiksi videopalvelu Youtubesta, löytyy hyviä opastusvideoita - usein jopa valmistajien omia.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa