21.4.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – sealant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahana myytävä tuote ei välttämättä sisällä vahaa. Sealant on maalipintaa suojaava tuote, jossa ei ole lainkaan luonnonvahoja. Viime viikolla esittelimme maalipinnan suojatuotteista kestopinnoitteen ja tällä kertaa tarkastelemme vierasperäistä sanaa sealant. Kumpikaan edellä mainituista tuotteista ei sisällä vahaa, joten niiden välinen raja saattaa olla epäselvä. Yleisesti eroiksi mielletään pinnoitteen pidempi kesto ja sealantin eduksi käytön helppous.Tavallinen hieman ikääntynyt maalipinta on jo naarmuilla. Tämä ei haittaa millään tavoin sealantin käyttöä, kunhan pinta on puhdas.Toisin kuin kestopinnoite, sealant soveltuu kaikille käyttäjille ja ne ovat usein helppoja käyttää. Valitettavasti tälle sanalle ei ole hyvää suomennosta, sillä synteettinen vaha tai polymeerisuojatuote lienevät parhaat yritykset. Molemmat kuitenkin rajaavat aineita turhaan pois, sillä ne eivät välttämättä tarkoita edes keskenään samaa asiaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySealantTärkeintä on erottaa luonnonvahat synteettisistä, ihmisen valmistamista, aineista. Sealant tarkoittaa juuri jälkimmäisiä synteettisiä maalipintaa suojaavia tuotteita. Ne eivät siis sisällä lainkaan luonnonvahoja.Esimerkkinä käytössä on Sonax PolymerNetShield, joka on polymeeriteknologiaan pohjautuva sealant. Sen käyttöön tarvitaan vaahtomuovilevitin ja mikrokuituliina.Luonnonvahoilla ja sealanteilla on nimittäin hieman erilaisia ominaisuuksia. Kylmä lasimainen kiilto ja terävä heijastus liitetään usein näihin synteettisiin tuotteisiin. Vastaavasti luonnonvahat mielletään omaamaan lämmin, öljyinen ja syvä kiilto. Näin ollen tummiin näyttelyautoihin on perinteisesti suosittu luonnonvahoja.Ulkonäköerot ovat pieniä ja myös vesi käyttäytyy hieman eri tavoin erilaisten suojatuotteiden kanssa. Suojattu pinta hylkii veden lisäksi myös likaa.Ulkonäköerot eri tuotteiden välillä ovat kuitenkin minimaalisia. Ne huomaa lähinnä virheettömäksi kiillotetulla pinnalla jos silläkään. Naarmuisella pinnalla huomio kiinnittyy herkästi tuotteen kykyyn peittää mikronaarmua, joka ei oikeastaan edes ole suojatuotteen tehtävä.Talvisin kylvettävä maantiesuola tuntuisi tarttuvan keskimäärin hieman tiukemmin synteettisiin tuotteisiin kuin luonnonvahoihin. Tämä on pienen eron karkea yleistys, mutta tällaista taipumusta on ollut havaittavissa. Tulos on itse asiassa varsin yllättävä, ja muistuttaa että uuden teknologian tuotteet eivät suinkaan ole välttämättä sen parempia.Sonax PolymerNetShieldiä suihkutetaan pieni määrä vaahtomuovilevittimeen, jolla se levitetään. Toisin kuin kuvassa, aine olisi suositeltavaa suihkuttaa vain levittimeen eikä lisäksi maalipinnalle.KäyttöYleisiä ohjeita sealantin levitykseen tai käyttöön ei ole olemassa. Tällaisia on mahdotonta tehdä, sillä sealantien joukossa on täysin erilaisia tuotteita. Kiinteät tuotteet ja vettä muistuttavat kirkkaat nesteet, sekä kaikki siltä väliltä, eroavat toisistaan valtavasti jo pelkän koostumuksen suhteen.PNS levitetään pienelle alueelle nopein liikkein eikä siitä jää oikeastaan mitään jälkeen. Korkeintaan muutama pieni vaahtokupla näkyy pinnalla.Puhdistetulle kuivalle maalipinnalle levitettiin esimerkkinä Sonax PolymerNetShield. Sitä suihkutetaan pieni määrä vaahtomuovilevittimeen, jolla Sonax PNS levitetään pienelle alueelle ripein liikkein. Sopivan kokoinen alue on esimerkiksi noin kahdeksasosa konepellistä tai puolikas etulokasuoja hieman auton koosta riippuen.Mikrokuituliinan on hyvä olla lähellä, sillä tuote pyyhitään välittömästi pois pinnalta. Työskennellessä saattaa tulla hiki vauhdista, mutta muuten tuote on vaivaton levittää ja pyyhkiä. PolymerNetShield ei saa missään nimessä kuivua ennen pyyhkimistä.Ainejäämien pyyhintä suoritetaan mikrokuituliinalla ennen kuin aine ehtii kuivua mistään kohdasta – tästä syystä levityksessä tulee olla ripeä.Pinnasta tulee hieman nihkeä, eikä se muutu liukkaaksi edes pyyhkimällä. Riittää kun pinnalta saa ylimääräiset ainejäämät pois niin, että maalipinnalta ei erotu ylimääräisiä rantuja. Tähän riittää kevyt pyyhkäisy eikä nihkeyttä vastaan kannata taistella. Asiaa on hankala selittää, mutta ainetta käyttävä ymmärtänee mistä on kyse.Tämä esimerkki kuvastaa hyvin, että sealantin käyttötapa saattaa erota suuresti perinteisistä vahapohjaisista tuotteista. Siksi on äärimmäisen tärkeää tietää minkälaista tuotetta on käyttämässä – avainasemassa on ohjeiden lukeminen ja ymmärtäminen.Käyttöohjeiden lukeminen on ensisijaisen tärkeää, sillä käyttö saattaa poiketa suuresti totutusta. Väärinkäytettynä hyväkin tuote saattaa vaikuttaa surkealta.Valitettavasti tuotteiden käyttöohjeet ovat toisinaan heikot tai vajavaiset. On toisaalta myönnettävä, että tekstimuodossa on hankalaa selittää tarkasti ja yksiselitteisesti tuotteen käyttö. Onneksi verkosta, esimerkiksi videopalvelu Youtubesta, löytyy hyviä opastusvideoita - usein jopa valmistajien omia.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?