21.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: BMW 225e Active Tourer – Muotopuoli on sisältä timanttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n tila-autohenkisessä lataushybridissä on palikat kohdallaan. 225e tarjoaa suorituskykyä ja ajomukavuutta. Hyvää: voimalinja, sähköinen toimintamatka, ohjaustuntuma Huonoa: sekava keskikonsolin näyttö BMW:n 2-sarjan Active Tourer ei ole koskaan lukeutunut omiin suosikkeihini automuotoilun näkökulmasta. Kakkossarjalaisen korotettu ja pullistettu perheversio huokuu käytännöllisyyttä, mutta kovin tyylikkääksi sitä ei voi väittää. Toki kauneus on myös katsojan silmissä. Ennakkoluuloja mallia kohtaan on siis myönnettävä olevan, mutta voi pojat nuo ajatukset kaikkoavat sen siliän tien, kun pääsen istahtamaan BMW:n kuskin paikalle. Ulkokuori ei lupaa paljon, mutta sisältä päin katsottuna homma toimii. Erityisen kiinnostavan 225e Active Tourerista tekee toimiva voimalinja, joka rakentuu 1,5.-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin ympärille. Kolmesylinterinen bensiinimoottori tuottaa 136 hevosvoimaa (100 kW) ja 230 Nm. Kun edellä mainittuihin lisätään sähkömoottorin tehot, nousevat lukemat reippaasti. Yhteisteho on 254 hevosvoimaa (180 kW) ja vääntö mukavantuntuiset 477 Nm. Näillä arvoilla ei tarvitse seistä tien tukkeena, ja 0–100 km/h kiihdytyksestä selvitään tasan seitsemässä sekunnissa. Jos 225e-version voimat eivät riitä, on ladattavaa hybridiä tarjolla myös 230e-versiona. Tuolloin voimalinjan yhteisteho nousee 326 hevosvoimaan ja kiihtyvyydestä napataan reilu sekunti pois. 230e-versio kiihdyttelee sataseen 5,7 sekunnissa, mikä puhuttelee sporttisempaankin autoon tottuneita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suuri osa kilometreistä huristellaan sähköllä 225e on ladattava hybridi, joten suuri osa ajosta voidaan suorittaa sähköisesti. Sähköistä toimintamatkaa on jopa 80 kilometriä, mikä on puolet enemmän kuin muutaman vuoden takaisissa ladattavissa autoissa. Plug-in-markkinoilla on tapahtunut paljon kehitystä ja BMW tarjoaa markkinoiden kärkipään sähköistä toimintamatkaa. BMW:n hyvä sähköinen toimintamatka on peruja hyvästä sähkötekniikasta, mutta myös kookkaasta akusta. 225e:n korkeajänniteakku on 14,9 kWh kokoinen. Sähköisen WLTP-kulutuksen luvataan olevan sähköllä 18–20 kWh sadalla kilometrillä. Lukema vastaa täyssähköautojen kulutusta. Pakkaskelillä sähköisestä toimintamatkasta joutuu tinkimään selvästi, sillä ladattava hybridikään ei säästy sähkön kulutuksen nousulta. Lämmittäminen vaatii energiaa ja kylmäkäynnistys haukkaa pienehköstä akusta leijonan osan. Tämän vuoksi ensimmäiset kilometrit tekisi mieli ajella polttomoottorilla. Polttomoottorin käynnistäminen ja sähkön säästäminen tuonnemmaksi ei BMW:n kohdalla onnistu noin vain, sillä järjestelmä on luotu käyttämään sähkö ensin pois alta. Mikäli päästötöntä ajoa haluaa säästää esimerkiksi kaupunkia varten, löytyy keskikonsolin näytön asetuksista battery control. Kotimaan pakkaskelillä ladattavan hybridin kohdalla tulee väkisin mieleen, millaiselle rasituksella polttomoottori joutuu sen jälkeen, kun auto startataan muutaman kymmenen kilometrin sähköajon jälkeen. BMW:n mukaan ongelmaa ei ole, sillä säteilylämmitin hoitaa moottorin sopivan lämpimäksi vajaassa minuutissa startin jälkeen ja pitää sen yllä ajon ajan. Sekavat valikot ja aiheettomat varoitukset Yksi harvoista mieltä vaivaavista asioista 225e:n kohdalla on keskikonsolin näyttö, jota kautta monia toiminnallisuuksia hallitaan. Valikot on nimetty kryptisesti ja erilaisia applikaatioita on kammottava määrä. Tuntuu, että ne on ammuttu valikkoihin haulikolla ja jätetty niille sijoilleen. Vanhaa ja selkeää keskikonsolin näyttöä tulee kyllä ikävä. Toinen haaste liittyy erilaisiin varoituksiin, jotka liittyvät auton järjestelmiin. BMW varoittelee säännöllisesti toimimattomista tutkista ja kääntyvien ajovalojen ongelmista. Välillä kärry käskee ajamaan huoltamolle seuraavalla mahdollisella hetkellä. Ilmoitukset häviävät ajan mittaan, eli ehkä anturit vaan ovat talvikelissä herkillä. Vaiva on kuitenkin kisallinen. Vaikka kakkossarjalainen ei olekaan valtaisan kookas, on tila-automaiseen muotoiluun onnistuttu saamaan mukavat tilat. Etuistuimilla matkustaa mukavasti, eikä takapenkkiläisilläkään ole lähtökohtaisesti ongelmaa. Kyseessä on kuitenkin B-segmentin pikkuauto, eli ihmeisiin ei sisätilojen suhteen pystytä. BMW:n ohjaustuntuma oli vuosituhannen vaihteessa vertaansa vailla. Monet muistelevat edelleen parin vuosikymmenen takaisia automalleja, sillä 2010-luvulle tultaessa tuntuma oli monin paikoin hukassa. 225e:n kohdalla tuntuma on noussut uudelleen sinne mihin se merkin kohdalla kuuluu. Pullamaisen BMW:n ohjaus on mukavan nopea ja tunnokas. Auto menee juuri sinne, mihin kuski haluaa, eikä rattia tarvitse pyöritellä kuin laivan ruoria. Parannus on huomattava ja nostaa ajomukavuutta. Active Tourer on etenkin ladattavana hybridinä onnistunut kompromissi. Autoilun sähköistyessä nopasti, tuntuvat ladattavat hybridit hieman ”turhalta” välivaiheelta. BMW 225e onnistuu kuitenkin tarjoamaan hyvän sähköisen toimintamatkan ja voimalinjan, jollaisella ajamisesta voi nauttia. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala BMW 225e xDrive Active Tourer Hinta alkaen 44 103 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 216 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 499 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 4400-6500 r/min Vääntö 230 Nm (1500-4000 r/min) Vääntö 230 Nm (1500-4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 14,2 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW Toimintamatka 83-92 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,8 (yhd.) CO2-päästöt 14-18 g/km Mitat Omamassa: 1900 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?