Ajoneuvot Koeajo 13.11.2022

Maistiainen: BMW 225e Active Tourer – Tyyli hukassa, taidot tallella

BMW:n tila-autohenkisen lataushybridin sisään kätkeytyy todellista ajamisen riemua.

BMW:n 2-sarjan Active Tourer ei ole koskaan lukeutunut omiin suosikkeihini automuotoilun näkökulmasta. Kakkossarjalaisen korotettu ja pullistettu perheversio huokuu käytännöllisyyttä, mutta tyyli on jollain tavalla hukassa. Muotokieli on mitäänsanomaton ja hieman tylsä.

Ennakkoluuloja mallia kohtaan on siis myönnettävä olevan, mutta voi pojat tuo ennakkoluulot kaikkoavat sen siliän tien, kun pääsen istahtamaan BMW:n ohjaimiin. Ohjaamossa on paljon tuttua BMW-malleja ajaneille, sillä mittaristo hallintalaitteet ja muu design on jo koeteltu monessa muussa mallissa.

Erityisen kiinnostavan 225e Active Tourerista tekee erinomainen voimalinja, joka rakentuu 1,5.-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin ympärille. Kolmesylinterinen moottori tuottaa 136 hevosvoimaa (100 kW) ja 230 Nm.

Kun edellä mainittuihin lisätään sähkömoottorin tehot, nousevat lukemat reippaasti. Yhteisteho on 254 hevosvoimaa (180 kW) ja vääntöä mukavantuntuiset 477 Nm. Näillä arvoilla ei tarvitse seistä tien tukkeena, ja 0–100 km/h kiihdytyksestä selvitään tasan seitsemässä sekunnissa.

Jos 225e-version voimat eivät riitä, on ladattavaa hybridiä tarjolla myös 230e-versiona. Tuolloin voimalinjan yhteisteho nousee 326 hevosvoimaan ja kiihtyvyydestä napataan reilu sekunti pois. 230e-versio kiihdyttelee sataseen 5,7 sekunnissa.

Suuri osa kilometreistä huristellaan sähköllä

Kyseessä on siis ladattava hybridi, joten suuri osa ajosta voidaan suorittaa sähköisesti. Sähköistä toimintamatkaa on jopa 80 kilometriä, mikä on puolet enemmän kuin muutaman vuoden takaisissa ladattavissa autoissa. Plug-in-markkinoilla on siis tapahtunut paljon.

BMW:n hyvä sähköinen toimintamatka on peruja hyvästä sähkötekniikasta, mutta myös kookkaasta akusta. 225e:n korkeajänniteakku on 14,9 kWh kokoinen. Sähköisen WLTP-kulutuksen luvataan olevan sähköllä 18–20 kWh sadalla kilometrillä. Keskikulutus on puolestaan reilu litra sadalla kilometrillä.

Vaikka kakkossarjalainen ei ole valtaisan kookas, on tila-automaiseen muotoiluun onnistuttu saamaan mukavat tilat. Etuistuimilla matkustaa mukavasti, eikä takapenkkiläisilläkään ole lähtökohtaisesti ongelmaa. Tavaratila on kohtuullinen, muttei toki kovin runsas.

Hyvien sisätilojen ja tehokkaan voimalinjan lisäksi erityisen ilahduttavaa on auton nopea ohjaus, joka tekee kaupungissa ajettaessa hyvää. BMW kääntyy tarkasti pienillä ratin liikkeillä ja baijerilaisen hyvä ohjaustuntuma on tehnyt paluun etsikkovuosien jälkeen.

BMW 225e Active Tourer tarjoaa pikaisella testillä positiivisen yllätyksen, mutta palaamme tarkempiin tuntemuksiin pidemmän koeajon merkeissä piakkoin.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat