21.1.2023

Koeajo: BMW 225e Active Tourer – Muotopuoli on sisältä timanttia

BMW:n tila-autohenkisessä lataushybridissä on palikat kohdallaan. 225e tarjoaa suorituskykyä ja ajomukavuutta. Hyvää: voimalinja, sähköinen toimintamatka, ohjaustuntuma Huonoa: sekava keskikonsolin näyttö

BMW:n 2-sarjan Active Tourer ei ole koskaan lukeutunut omiin suosikkeihini automuotoilun näkökulmasta. Kakkossarjalaisen korotettu ja pullistettu perheversio huokuu käytännöllisyyttä, mutta kovin tyylikkääksi sitä ei voi väittää. Toki kauneus on myös katsojan silmissä.

Ennakkoluuloja mallia kohtaan on siis myönnettävä olevan, mutta voi pojat nuo ajatukset kaikkoavat sen siliän tien, kun pääsen istahtamaan BMW:n kuskin paikalle. Ulkokuori ei lupaa paljon, mutta sisältä päin katsottuna homma toimii.

Erityisen kiinnostavan 225e Active Tourerista tekee toimiva voimalinja, joka rakentuu 1,5.-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin ympärille. Kolmesylinterinen bensiinimoottori tuottaa 136 hevosvoimaa (100 kW) ja 230 Nm.

Kun edellä mainittuihin lisätään sähkömoottorin tehot, nousevat lukemat reippaasti. Yhteisteho on 254 hevosvoimaa (180 kW) ja vääntö mukavantuntuiset 477 Nm. Näillä arvoilla ei tarvitse seistä tien tukkeena, ja 0–100 km/h kiihdytyksestä selvitään tasan seitsemässä sekunnissa.

Jos 225e-version voimat eivät riitä, on ladattavaa hybridiä tarjolla myös 230e-versiona. Tuolloin voimalinjan yhteisteho nousee 326 hevosvoimaan ja kiihtyvyydestä napataan reilu sekunti pois. 230e-versio kiihdyttelee sataseen 5,7 sekunnissa, mikä puhuttelee sporttisempaankin autoon tottuneita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suuri osa kilometreistä huristellaan sähköllä

225e on ladattava hybridi, joten suuri osa ajosta voidaan suorittaa sähköisesti. Sähköistä toimintamatkaa on jopa 80 kilometriä, mikä on puolet enemmän kuin muutaman vuoden takaisissa ladattavissa autoissa. Plug-in-markkinoilla on tapahtunut paljon kehitystä ja BMW tarjoaa markkinoiden kärkipään sähköistä toimintamatkaa.

BMW:n hyvä sähköinen toimintamatka on peruja hyvästä sähkötekniikasta, mutta myös kookkaasta akusta. 225e:n korkeajänniteakku on 14,9 kWh kokoinen. Sähköisen WLTP-kulutuksen luvataan olevan sähköllä 18–20 kWh sadalla kilometrillä. Lukema vastaa täyssähköautojen kulutusta.

Pakkaskelillä sähköisestä toimintamatkasta joutuu tinkimään selvästi, sillä ladattava hybridikään ei säästy sähkön kulutuksen nousulta. Lämmittäminen vaatii energiaa ja kylmäkäynnistys haukkaa pienehköstä akusta leijonan osan. Tämän vuoksi ensimmäiset kilometrit tekisi mieli ajella polttomoottorilla.

Polttomoottorin käynnistäminen ja sähkön säästäminen tuonnemmaksi ei BMW:n kohdalla onnistu noin vain, sillä järjestelmä on luotu käyttämään sähkö ensin pois alta. Mikäli päästötöntä ajoa haluaa säästää esimerkiksi kaupunkia varten, löytyy keskikonsolin näytön asetuksista battery control.

Kotimaan pakkaskelillä ladattavan hybridin kohdalla tulee väkisin mieleen, millaiselle rasituksella polttomoottori joutuu sen jälkeen, kun auto startataan muutaman kymmenen kilometrin sähköajon jälkeen. BMW:n mukaan ongelmaa ei ole, sillä säteilylämmitin hoitaa moottorin sopivan lämpimäksi vajaassa minuutissa startin jälkeen ja pitää sen yllä ajon ajan.

Sekavat valikot ja aiheettomat varoitukset

Yksi harvoista mieltä vaivaavista asioista 225e:n kohdalla on keskikonsolin näyttö, jota kautta monia toiminnallisuuksia hallitaan. Valikot on nimetty kryptisesti ja erilaisia applikaatioita on kammottava määrä. Tuntuu, että ne on ammuttu valikkoihin haulikolla ja jätetty niille sijoilleen. Vanhaa ja selkeää keskikonsolin näyttöä tulee kyllä ikävä.

Toinen haaste liittyy erilaisiin varoituksiin, jotka liittyvät auton järjestelmiin. BMW varoittelee säännöllisesti toimimattomista tutkista ja kääntyvien ajovalojen ongelmista. Välillä kärry käskee ajamaan huoltamolle seuraavalla mahdollisella hetkellä. Ilmoitukset häviävät ajan mittaan, eli ehkä anturit vaan ovat talvikelissä herkillä. Vaiva on kuitenkin kisallinen.

Vaikka kakkossarjalainen ei olekaan valtaisan kookas, on tila-automaiseen muotoiluun onnistuttu saamaan mukavat tilat. Etuistuimilla matkustaa mukavasti, eikä takapenkkiläisilläkään ole lähtökohtaisesti ongelmaa. Kyseessä on kuitenkin B-segmentin pikkuauto, eli ihmeisiin ei sisätilojen suhteen pystytä.

BMW:n ohjaustuntuma oli vuosituhannen vaihteessa vertaansa vailla. Monet muistelevat edelleen parin vuosikymmenen takaisia automalleja, sillä 2010-luvulle tultaessa tuntuma oli monin paikoin hukassa.

225e:n kohdalla tuntuma on noussut uudelleen sinne mihin se merkin kohdalla kuuluu. Pullamaisen BMW:n ohjaus on mukavan nopea ja tunnokas. Auto menee juuri sinne, mihin kuski haluaa, eikä rattia tarvitse pyöritellä kuin laivan ruoria. Parannus on huomattava ja nostaa ajomukavuutta.

Active Tourer on etenkin ladattavana hybridinä onnistunut kompromissi. Autoilun sähköistyessä nopasti, tuntuvat ladattavat hybridit hieman ”turhalta” välivaiheelta. BMW 225e onnistuu kuitenkin tarjoamaan hyvän sähköisen toimintamatkan ja voimalinjan, jollaisella ajamisesta voi nauttia.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

BMW 225e xDrive Active Tourer

Hinta alkaen

44 103 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

53 216 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 499 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

100 kW (136 hv), 4400-6500 r/min

Vääntö

230 Nm (1500-4000 r/min)

Vääntö

230 Nm (1500-4000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö: 14,2 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW

Toimintamatka

83-92 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

180 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,7 s

Huippunopeus

195 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 0,8 (yhd.)

CO2-päästöt

14-18 g/km

Mitat

Omamassa: 1900 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1400 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat