5.9.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Ducati Streetfighter V4 – ollaanko suorituskyvyn äärirajoilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko nakupyörän ja yli 200 hevosvoiman yhdistelmässä enää mitään järkeä? Viimeisen 10 vuoden ajan tehokkaimpien nakupyörien tehot ovat pysytelleet 175-180 hevosvoiman tienoilla. Tänä vuonna nähtiin melkoinen harppaus, kun Kawasakin kompressoriahdettu Z H2 täräytti pöytään 200 hevosvoiman tasalukeman ja Ducati korotti panoksia vielä kahdeksalla hevosvoimalla uudella Streetfighter V4:llä. Pystytäänkö nakupyörän pystyllä ajoasennolla enää hyödyntämään sellaisia teholukemia? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksijakoinen moottori Streetfighterin 1 100-kuutioinen V4-moottori osoittautuu komeasta huipputehostaan huolimatta nöyräksi palvelijaksi, kunhan kierrosluku pysyy alle 8 000 lukemissa. Normaaliliikenteessä ajettaessa tuntuu kuin alla olisi selvästi tehottomampi malli. Sekä moottorin luonne että ajoasento sopivat hyvin jopa kaupunkiajoon. Kun kierroslukumittari ylittää 8 000 kierroksen lukeman, tulee esiin kaksijakoisen moottorin toinen puoli. Mielipuolista raivoa ja suorituskykyä, jota vain harvan motoristin taidot riittävät hyödyntämään. Eikä kyseessä ole mikään kapea huipputehon kierrosalue, vaan 8 000 kierroksen jälkeen kaasua käännettäessä maksimiväännön kierrosluku tulee vastaan 11 500 kierroksen kohdalla, huipputeho 12 750 kierroksella ja rajoitin on säädetty vasta 14 500 kierroksen kohdalle. Laaja elektronisten ajoavustimien paketti, hyvä aerodynamiikka sekä pitkä 1488 millimetrin akseliväli mahdollistavat lähes superbikemaisen suorituskyvyn. Kun vielä toisiovälitys on selvästi Panigale V4:n vastaavaa lyhyempi, myös voiman tunne on koko ajan vahvemmin läsnä. Vielä muutama vuosi sitten jopa suomalaiset ratamoottoripyöräilyn huippunimet sanoivat, että hekään eivät pysty hyödyntämään nakupyörällä juurikaan yli 160 hevosvoiman tehoja. Ollaanko nyt siis ylitetty kaiken järkevyyden raja, vai auttavatko elektroniset avustimet niin että suorituskyky nousee uudelle tasolle? Tekisi mieli vastata molempiin väittämiin myöntävästi; järkevyyden raja on ylitetty mutta myös suorituskyky on samalla noussut uudelle tasolle. Järkeä vai ei? Samalla törmätään kuitenkin toiseen dilemmaan; mitä hyötyä on ratapyörän suorituskyvystä nakupyörässä, joka on suunniteltu pääasiassa käytettäväksi yleisessä liikenteessä? Hyöty ja järkevyys ovat sanoja, jotka kannattaa unohtaa uutta Streetfighteria arvioidessa. Se on kaikessa järjettömyydessään sekä suorituskykyinen että hauska. Monelle ostajalle tärkeintä on kuitenkin se, että koko ajan tietää suorituskykyä olevan reservissä vähintäänkin riittävästi. Vaikka sitä tuskin koskaan tarvitsee täysmääräisesti ulosmitata. Ducati Streetfighter V4 Moottori: 1 103-kuutioinen V4 Teho: 153 kW (208 hv) / 12 750 r/min Vääntö: 123 Nm / 11 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 488 mm Istuinkorkeus: 845 mm Tankin tilavuus: 16 litraa Paino tankattuna: 201 kg Hinta: 26 700 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta