5.9.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Ducati Streetfighter V4 – ollaanko suorituskyvyn äärirajoilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko nakupyörän ja yli 200 hevosvoiman yhdistelmässä enää mitään järkeä? Viimeisen 10 vuoden ajan tehokkaimpien nakupyörien tehot ovat pysytelleet 175-180 hevosvoiman tienoilla. Tänä vuonna nähtiin melkoinen harppaus, kun Kawasakin kompressoriahdettu Z H2 täräytti pöytään 200 hevosvoiman tasalukeman ja Ducati korotti panoksia vielä kahdeksalla hevosvoimalla uudella Streetfighter V4:llä. Pystytäänkö nakupyörän pystyllä ajoasennolla enää hyödyntämään sellaisia teholukemia?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksijakoinen moottoriStreetfighterin 1 100-kuutioinen V4-moottori osoittautuu komeasta huipputehostaan huolimatta nöyräksi palvelijaksi, kunhan kierrosluku pysyy alle 8 000 lukemissa. Normaaliliikenteessä ajettaessa tuntuu kuin alla olisi selvästi tehottomampi malli. Sekä moottorin luonne että ajoasento sopivat hyvin jopa kaupunkiajoon.Kun kierroslukumittari ylittää 8 000 kierroksen lukeman, tulee esiin kaksijakoisen moottorin toinen puoli. Mielipuolista raivoa ja suorituskykyä, jota vain harvan motoristin taidot riittävät hyödyntämään. Eikä kyseessä ole mikään kapea huipputehon kierrosalue, vaan 8 000 kierroksen jälkeen kaasua käännettäessä maksimiväännön kierrosluku tulee vastaan 11 500 kierroksen kohdalla, huipputeho 12 750 kierroksella ja rajoitin on säädetty vasta 14 500 kierroksen kohdalle.Laaja elektronisten ajoavustimien paketti, hyvä aerodynamiikka sekä pitkä 1488 millimetrin akseliväli mahdollistavat lähes superbikemaisen suorituskyvyn. Kun vielä toisiovälitys on selvästi Panigale V4:n vastaavaa lyhyempi, myös voiman tunne on koko ajan vahvemmin läsnä. Vielä muutama vuosi sitten jopa suomalaiset ratamoottoripyöräilyn huippunimet sanoivat, että hekään eivät pysty hyödyntämään nakupyörällä juurikaan yli 160 hevosvoiman tehoja. Ollaanko nyt siis ylitetty kaiken järkevyyden raja, vai auttavatko elektroniset avustimet niin että suorituskyky nousee uudelle tasolle? Tekisi mieli vastata molempiin väittämiin myöntävästi; järkevyyden raja on ylitetty mutta myös suorituskyky on samalla noussut uudelle tasolle.Järkeä vai ei?Samalla törmätään kuitenkin toiseen dilemmaan; mitä hyötyä on ratapyörän suorituskyvystä nakupyörässä, joka on suunniteltu pääasiassa käytettäväksi yleisessä liikenteessä? Hyöty ja järkevyys ovat sanoja, jotka kannattaa unohtaa uutta Streetfighteria arvioidessa. Se on kaikessa järjettömyydessään sekä suorituskykyinen että hauska. Monelle ostajalle tärkeintä on kuitenkin se, että koko ajan tietää suorituskykyä olevan reservissä vähintäänkin riittävästi. Vaikka sitä tuskin koskaan tarvitsee täysmääräisesti ulosmitata. Ducati Streetfighter V4 Moottori: 1 103-kuutioinen V4 Teho: 153 kW (208 hv) / 12 750 r/min Vääntö: 123 Nm / 11 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 488 mm Istuinkorkeus: 845 mm Tankin tilavuus: 16 litraa Paino tankattuna: 201 kg Hinta: 26 700 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen