5.4.2020

Maistiainen: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT – luksusluokan kyytiä

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT

Honda uskoo vahvasti DCT-kaksoiskytkinvaihteistoon ja sellainen on tarjolla uusiin Africa Twin -malleihinkin. Vaivatonta ajaminen ainakin on, kun pyörästä puuttuu sekä vaihdepoljin että kytkinkahva.

Hondan esitellessä viisi vuotta sitten 1000-kuutioisen Africa Twinin, pidettiin sitä ”väliinputoajana” kilpailijoiden 800-kuutioisten keskisarjan seikkailupyörien ja isojen 1200-kuutioisten matkaenduroiden välimaastossa. Nyt Honda kasvattaa Africa Twinin iskutilavuuden 1100 kuutiosenttimetriin, mutta edelleen se on vailla suoranaista kilpailijaa luokassaan.

Honda tuskin on päätynyt ratkaisuunsa vahingossa, vaan se näkee että 1100-kuutioinen moottori tarjoaa sopivan yhdistelmän suorituskykyä ja keveyttä tälle pyörälle. Koeajoon saimme malliston huipulta matkailupainotteisemman Adventure Sports -version kaksoiskytkinvaihteistolla ja sähkösäätöisellä jousituksella

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpailijoita edellä?

Koeajopyörän erikoisuus on siis DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Yhdelläkään Hondan kilpailijalla ei ole (vielä) tarjota vastaavanlaista ”automaattivaihteistoa” moottoripyöriinsä. Kuljettaja voi valita joko S- tai D-vaihto-ohjelman, joista urheilullisemmassa S-asetuksessa on vielä kolme eri tasoa, millä kierrosluvulla vaihde vaihtuu isommalle ja pienemmälle.

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT

D-asetus on varsinainen ECO-moodi, sillä kaupunkinopeuksissa Honda vaihtaa isompaa vaihdetta silmään jo noin 2000 kierroksen kohdalla. Kuljettajan korvaan kuulostaa kuin moottori jopa vähän kärsisi liian matalan, vain vähän tyhjäkäyntiä korkeamman kierrosluvun käytöstä. S-asetuksella meno on sujuvampaa, mutta moottori ei vielä huuda liian korkeilla kierroksilla. Ripeissä kiihdytyksissä se vaihtaa suuremmalle vaihteelle kutakuinkin heti maksimiväännön kierrosluvun jälkeen.

Jos haluaa vaihtaa vaihdetta manuaalisesti, se onnistuu vasemman kahvan plus- ja miinus-napeilla. Vaihto tapahtuu sujuvasti heti napinpainalluksen jälkeen, mutta koeajossa manuaalivaihtoon kyllästyi nopeasti. Miksi tehdä itse jotain, minkä kone hoitaa puolestasi sujuvammin ja vaivattomammin. Vanhan koulukunnan edustajat toteavat helposti, että ”jos ei viitsi itse vaihtaa vaihdetta, niin on jo sama olla ajamatta moottoripyörällä”. Mielipide saattaa muuttua, kun käy kokeilemassa DCT-Hondaa. Kyse lienee lähinnä muutosvastarinnasta, sillä DCT-vaihteiston toiminta on nykyään todella sujuvaa.

Leijuvaa mukavuutta

Kokonaisuutena uuden Honda Africa Twinin matkailupainotteisempi Adventure Sports -versio on kuin moottoripyörien Range Rover. Luksusluokan leijuvaa kyytiä - erityisesti koeajopyörän sähkösäätöisellä EERA-jousituksella - ja tarvittaessa hyviä maasto-ominaisuuksia, jos vaan raaskii viedä tämän hintaluokan pelin oksien piiskattavaksi ja likaantumaan maastoon. Palataan pyörän muihin ominaisuuksiin tarkemmin varsinaisessa koeajoraportissa.

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT

Moottori: 1084-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori
Teho: 75 kW (102 hv) / 7500 r/min
Vääntö: 105 Nm / 6250 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Paino tankattuna: 248 kg
Akseliväli: 1575 mm
Istuinkorkeus: 850/870 mm
Tankin tilavuus: 24,8 litraa

Hinta: 25 180 € (sähkösäätöisellä EERA-jousituksella 27 990 €)

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat