5.4.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT – luksusluokan kyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda uskoo vahvasti DCT-kaksoiskytkinvaihteistoon ja sellainen on tarjolla uusiin Africa Twin -malleihinkin. Vaivatonta ajaminen ainakin on, kun pyörästä puuttuu sekä vaihdepoljin että kytkinkahva. Hondan esitellessä viisi vuotta sitten 1000-kuutioisen Africa Twinin, pidettiin sitä ”väliinputoajana” kilpailijoiden 800-kuutioisten keskisarjan seikkailupyörien ja isojen 1200-kuutioisten matkaenduroiden välimaastossa. Nyt Honda kasvattaa Africa Twinin iskutilavuuden 1100 kuutiosenttimetriin, mutta edelleen se on vailla suoranaista kilpailijaa luokassaan.Honda tuskin on päätynyt ratkaisuunsa vahingossa, vaan se näkee että 1100-kuutioinen moottori tarjoaa sopivan yhdistelmän suorituskykyä ja keveyttä tälle pyörälle. Koeajoon saimme malliston huipulta matkailupainotteisemman Adventure Sports -version kaksoiskytkinvaihteistolla ja sähkösäätöisellä jousituksellaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailijoita edellä?Koeajopyörän erikoisuus on siis DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Yhdelläkään Hondan kilpailijalla ei ole (vielä) tarjota vastaavanlaista ”automaattivaihteistoa” moottoripyöriinsä. Kuljettaja voi valita joko S- tai D-vaihto-ohjelman, joista urheilullisemmassa S-asetuksessa on vielä kolme eri tasoa, millä kierrosluvulla vaihde vaihtuu isommalle ja pienemmälle.D-asetus on varsinainen ECO-moodi, sillä kaupunkinopeuksissa Honda vaihtaa isompaa vaihdetta silmään jo noin 2000 kierroksen kohdalla. Kuljettajan korvaan kuulostaa kuin moottori jopa vähän kärsisi liian matalan, vain vähän tyhjäkäyntiä korkeamman kierrosluvun käytöstä. S-asetuksella meno on sujuvampaa, mutta moottori ei vielä huuda liian korkeilla kierroksilla. Ripeissä kiihdytyksissä se vaihtaa suuremmalle vaihteelle kutakuinkin heti maksimiväännön kierrosluvun jälkeen.Jos haluaa vaihtaa vaihdetta manuaalisesti, se onnistuu vasemman kahvan plus- ja miinus-napeilla. Vaihto tapahtuu sujuvasti heti napinpainalluksen jälkeen, mutta koeajossa manuaalivaihtoon kyllästyi nopeasti. Miksi tehdä itse jotain, minkä kone hoitaa puolestasi sujuvammin ja vaivattomammin. Vanhan koulukunnan edustajat toteavat helposti, että ”jos ei viitsi itse vaihtaa vaihdetta, niin on jo sama olla ajamatta moottoripyörällä”. Mielipide saattaa muuttua, kun käy kokeilemassa DCT-Hondaa. Kyse lienee lähinnä muutosvastarinnasta, sillä DCT-vaihteiston toiminta on nykyään todella sujuvaa.Leijuvaa mukavuuttaKokonaisuutena uuden Honda Africa Twinin matkailupainotteisempi Adventure Sports -versio on kuin moottoripyörien Range Rover. Luksusluokan leijuvaa kyytiä - erityisesti koeajopyörän sähkösäätöisellä EERA-jousituksella - ja tarvittaessa hyviä maasto-ominaisuuksia, jos vaan raaskii viedä tämän hintaluokan pelin oksien piiskattavaksi ja likaantumaan maastoon. Palataan pyörän muihin ominaisuuksiin tarkemmin varsinaisessa koeajoraportissa. Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT Moottori: 1084-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 75 kW (102 hv) / 7500 r/min Vääntö: 105 Nm / 6250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 248 kg Akseliväli: 1575 mm Istuinkorkeus: 850/870 mm Tankin tilavuus: 24,8 litraa Hinta: 25 180 € (sähkösäätöisellä EERA-jousituksella 27 990 €) Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti