5.4.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT – luksusluokan kyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda uskoo vahvasti DCT-kaksoiskytkinvaihteistoon ja sellainen on tarjolla uusiin Africa Twin -malleihinkin. Vaivatonta ajaminen ainakin on, kun pyörästä puuttuu sekä vaihdepoljin että kytkinkahva. Hondan esitellessä viisi vuotta sitten 1000-kuutioisen Africa Twinin, pidettiin sitä ”väliinputoajana” kilpailijoiden 800-kuutioisten keskisarjan seikkailupyörien ja isojen 1200-kuutioisten matkaenduroiden välimaastossa. Nyt Honda kasvattaa Africa Twinin iskutilavuuden 1100 kuutiosenttimetriin, mutta edelleen se on vailla suoranaista kilpailijaa luokassaan. Honda tuskin on päätynyt ratkaisuunsa vahingossa, vaan se näkee että 1100-kuutioinen moottori tarjoaa sopivan yhdistelmän suorituskykyä ja keveyttä tälle pyörälle. Koeajoon saimme malliston huipulta matkailupainotteisemman Adventure Sports -version kaksoiskytkinvaihteistolla ja sähkösäätöisellä jousituksella Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpailijoita edellä? Koeajopyörän erikoisuus on siis DCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Yhdelläkään Hondan kilpailijalla ei ole (vielä) tarjota vastaavanlaista ”automaattivaihteistoa” moottoripyöriinsä. Kuljettaja voi valita joko S- tai D-vaihto-ohjelman, joista urheilullisemmassa S-asetuksessa on vielä kolme eri tasoa, millä kierrosluvulla vaihde vaihtuu isommalle ja pienemmälle. D-asetus on varsinainen ECO-moodi, sillä kaupunkinopeuksissa Honda vaihtaa isompaa vaihdetta silmään jo noin 2000 kierroksen kohdalla. Kuljettajan korvaan kuulostaa kuin moottori jopa vähän kärsisi liian matalan, vain vähän tyhjäkäyntiä korkeamman kierrosluvun käytöstä. S-asetuksella meno on sujuvampaa, mutta moottori ei vielä huuda liian korkeilla kierroksilla. Ripeissä kiihdytyksissä se vaihtaa suuremmalle vaihteelle kutakuinkin heti maksimiväännön kierrosluvun jälkeen. Jos haluaa vaihtaa vaihdetta manuaalisesti, se onnistuu vasemman kahvan plus- ja miinus-napeilla. Vaihto tapahtuu sujuvasti heti napinpainalluksen jälkeen, mutta koeajossa manuaalivaihtoon kyllästyi nopeasti. Miksi tehdä itse jotain, minkä kone hoitaa puolestasi sujuvammin ja vaivattomammin. Vanhan koulukunnan edustajat toteavat helposti, että ”jos ei viitsi itse vaihtaa vaihdetta, niin on jo sama olla ajamatta moottoripyörällä”. Mielipide saattaa muuttua, kun käy kokeilemassa DCT-Hondaa. Kyse lienee lähinnä muutosvastarinnasta, sillä DCT-vaihteiston toiminta on nykyään todella sujuvaa. Leijuvaa mukavuutta Kokonaisuutena uuden Honda Africa Twinin matkailupainotteisempi Adventure Sports -versio on kuin moottoripyörien Range Rover. Luksusluokan leijuvaa kyytiä - erityisesti koeajopyörän sähkösäätöisellä EERA-jousituksella - ja tarvittaessa hyviä maasto-ominaisuuksia, jos vaan raaskii viedä tämän hintaluokan pelin oksien piiskattavaksi ja likaantumaan maastoon. Palataan pyörän muihin ominaisuuksiin tarkemmin varsinaisessa koeajoraportissa. Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT Moottori: 1084-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 75 kW (102 hv) / 7500 r/min Vääntö: 105 Nm / 6250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 248 kg Akseliväli: 1575 mm Istuinkorkeus: 850/870 mm Tankin tilavuus: 24,8 litraa Hinta: 25 180 € (sähkösäätöisellä EERA-jousituksella 27 990 €) Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe