21.5.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Indian FTR 1200 S – Ei ”tissiposkille” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokas nakupyörä vaatii käskijältään määrätietoisia otteita. Indian tuli vuosikymmenten tauon jälkeen markkinoille ensin isoilla Chief- ja Chieftain-customeillaan. Siitä mallistoa laajennettiin urheilullisempaan Scoutiin. Nyt Indian ottaa vieläkin suuremman harppauksen, kun se laajentaa mallistoaan tehokkaiden nakupyörien luokkaan FTR 1200 -mallillaan. Koeajossa oli ylellisempi FTR 1200 S -versio, jonka varustusta on perusmalliin verrattuna parannettu muun muassa täysin säädettävällä jousituksella, kolmella ajoasetuksella, kallistuksen huomioivalla luistonestolla, väri-TFT-mittaristolla ja tyylikkäämmällä värityksellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Brutaali V2-moottori Vaikka 1200-kuutioisen V2-moottorin huipputeho onkin maltillinen 123 hevosvoimaa, niin raaka 120 newtonmetrin vääntö yhdistettynä tasaisen laakeaan vääntökäyrään saa moottorin tuntumaan brutaalilta. Moottori vetää kuutosvaihteellakin puhtaasti jo 50 kilometrin tuntinopeudesta alkaen. Pienikin kaasukahvan kääntö viestittää kuljettajalle heti, ettävoimaa koneesta löytyy tarpeeksi joka tilanteeseen. Kierrosten kasvaessa suorituskyky paranee koko ajan. Pienimmät vaihteet on välitetty lyhyiksi, mikä vielä lisää voiman tuntua. Ykkösvaihteella 9 000 kierroksen punaraja tulee vastaan 85 ja kakkosella 125 kilometrin tuntinopeudessa. Eturengas nousee helpolla ilmaan, kun kaasukahvaa kääntää vähänkin reippaammin. Maantie- ja moottoritienopeuksissakin kiihtyvyys on edelleen mahtavaa, eikä voimaa osaa kaivata lisää millekään kierrosalueelle. Kerää huomion ajossa ja tauoilla Pitkän akselivälin ja loivan keulakulman takia käytös mutkissa on rauhallista. Loivempiin toisiaan seuraaviin mutkiin FTR 1200 kääntyy neutraalisti, käytännössä katseen voimalla. Väljä ajoasento ja isot mitat lisäävät vakauden tuntua. Tiukempiin mutkiin kuljettajalta vaaditaan työntöohjausta tai painonsiirtoa sisäkurvin jalkatapille, jotta pyörä kääntyy riittävästi. Ominaisuus saattaa yllättää ensimmäisissä mutkissa, mutta pienen totuttelun jälkeen tämä Indianin jääräpäisyys on juuri se ominaisuus, joka kiehtoo koko ajan enemmän. Se ei ole tissiposkille tarkoitettu ja höyhenenkevyesti ohjattava pyörä, vaan kuljettajan on oltava koko ajan hereillä ja osoitettava kuka määrää tahdin. Kunhan komentosuhde on selvä, tarjoaa FTR 1200 S mahtavan ajonautinnon. Ei kuitenkaan suositella introverteille, sillä näyttävä puna-valko-musta Indian kerää kaikkien huomion niin liikenteessä kuin ajotauoilla. Juttukavereista ei ole puutetta tällä pyörällä ajellessa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ula Serra Indian FTR 1200 S Moottori : kaksisylinterinen V-moottori, 1203 cm³, nestejäähdytys Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 92 kW (123hv)/ 8250 r/min Vääntö: 120 Nm / 5900 r/min Istuinkorkeus: 840 mm Kuivapaino: 222 kg Tankki: 13 litraa Hinta: 20 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?