21.5.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Indian FTR 1200 S – Ei ”tissiposkille” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokas nakupyörä vaatii käskijältään määrätietoisia otteita. Indian tuli vuosikymmenten tauon jälkeen markkinoille ensin isoilla Chief- ja Chieftain-customeillaan. Siitä mallistoa laajennettiin urheilullisempaan Scoutiin. Nyt Indian ottaa vieläkin suuremman harppauksen, kun se laajentaa mallistoaan tehokkaiden nakupyörien luokkaan FTR 1200 -mallillaan. Koeajossa oli ylellisempi FTR 1200 S -versio, jonka varustusta on perusmalliin verrattuna parannettu muun muassa täysin säädettävällä jousituksella, kolmella ajoasetuksella, kallistuksen huomioivalla luistonestolla, väri-TFT-mittaristolla ja tyylikkäämmällä värityksellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Brutaali V2-moottori Vaikka 1200-kuutioisen V2-moottorin huipputeho onkin maltillinen 123 hevosvoimaa, niin raaka 120 newtonmetrin vääntö yhdistettynä tasaisen laakeaan vääntökäyrään saa moottorin tuntumaan brutaalilta. Moottori vetää kuutosvaihteellakin puhtaasti jo 50 kilometrin tuntinopeudesta alkaen. Pienikin kaasukahvan kääntö viestittää kuljettajalle heti, ettävoimaa koneesta löytyy tarpeeksi joka tilanteeseen. Kierrosten kasvaessa suorituskyky paranee koko ajan. Pienimmät vaihteet on välitetty lyhyiksi, mikä vielä lisää voiman tuntua. Ykkösvaihteella 9 000 kierroksen punaraja tulee vastaan 85 ja kakkosella 125 kilometrin tuntinopeudessa. Eturengas nousee helpolla ilmaan, kun kaasukahvaa kääntää vähänkin reippaammin. Maantie- ja moottoritienopeuksissakin kiihtyvyys on edelleen mahtavaa, eikä voimaa osaa kaivata lisää millekään kierrosalueelle. Kerää huomion ajossa ja tauoilla Pitkän akselivälin ja loivan keulakulman takia käytös mutkissa on rauhallista. Loivempiin toisiaan seuraaviin mutkiin FTR 1200 kääntyy neutraalisti, käytännössä katseen voimalla. Väljä ajoasento ja isot mitat lisäävät vakauden tuntua. Tiukempiin mutkiin kuljettajalta vaaditaan työntöohjausta tai painonsiirtoa sisäkurvin jalkatapille, jotta pyörä kääntyy riittävästi. Ominaisuus saattaa yllättää ensimmäisissä mutkissa, mutta pienen totuttelun jälkeen tämä Indianin jääräpäisyys on juuri se ominaisuus, joka kiehtoo koko ajan enemmän. Se ei ole tissiposkille tarkoitettu ja höyhenenkevyesti ohjattava pyörä, vaan kuljettajan on oltava koko ajan hereillä ja osoitettava kuka määrää tahdin. Kunhan komentosuhde on selvä, tarjoaa FTR 1200 S mahtavan ajonautinnon. Ei kuitenkaan suositella introverteille, sillä näyttävä puna-valko-musta Indian kerää kaikkien huomion niin liikenteessä kuin ajotauoilla. Juttukavereista ei ole puutetta tällä pyörällä ajellessa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ula Serra Indian FTR 1200 S Moottori : kaksisylinterinen V-moottori, 1203 cm³, nestejäähdytys Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 92 kW (123hv)/ 8250 r/min Vääntö: 120 Nm / 5900 r/min Istuinkorkeus: 840 mm Kuivapaino: 222 kg Tankki: 13 litraa Hinta: 20 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt