Ajoneuvot | Koeajo | 30.5.2019

Maistiainen: Mercedes-Benz GLC 300 d – suosikki uudistuu

Muhkea katumaasturi saa uusia moottoreita, avustimia ja modernin käyttöjärjestelmän.

Jaa artikkeli

Mercedes-Benzin uusiutumisen kokeva GLC-katumaasturi on valmistajalleen syömähammas. Suosittu keskikokoinen katumaasturi tuli tarjolle vuonna 2008, aluksi GLK-nimellä.
Suomessa suosiota selittää sekin, että sitä on valmistettu Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla vuodesta 2017, ja mikä mukavaa valmistus myös jatkuu Suomessa. Se tarkoittaa, että valtaosa Suomessa myytävistä GLC-malleista myös tehdään Suomessa. Jokin mallivariantti voi tulla Bremenin tehtailta, asiaan kun vaikuttaa kysynnän jakautuminen eri malliversioiden kesken.
Auto oli eilen parrasvaloissa Frankfurtissa ensi kertaa sitten alkukevään ja Geneven autonäyttelyn. Tulokas oli jo koeajettavissa, mutta ajotuntumista maantieltä ja maastosta on lupa kertoa vasta hieman tuonnempana.

Suomeen elokuulla

GLC:t ovat aina automaattivaihteisia ja nelivetoisia. Vaihteisto on yhdeksänlovinen ja neliveto jatkuvatoiminen.
Dieselit on jo hinnoiteltu. Edullisin malliversio (200 d 4Matic A Business) maksaa 57 200 euroa. Toista päätä edustaa 300 d 4Matic A Business Coupé, joka maksaa 70 800 euroa.
Ensimmäiset autot tulevat Suomeen elokuussa.

Mercedes-Benz GLC 300d

Suomessa myydyistä GLC-autoista seitsemän kymmenestä on ollut peruskorisia eli SUV-malleja, loput Coupé-versioita. Automassasta erottuvampi – katumaastureita kun on nykyisin liki kaikilla valmistajilla – ratkaisu on valita loivakattoinen ja linjoiltaan urheilullisempi Coupé. Tästä ilosta saa tosin maksaa 5 000–6 000 euroa lisää.
Vuoden loppuun mennessä uudistuksen saa myös nelilitrainen V8-tuplaturbomoottorin vauhdittama Mercedes-AMG GLC 63 (476 hv) ja vieläkin kireämpi Mercedes-AMG GLC 63 S (510 hv).

Kiinnostavia voimanlähteitä

Uudistetun Mercedes-Benz GLC:n yksi vahvuus on kiinnostava moottorikatras. Eritoten ladattavat hybridit ovat saaneet Suomessa lämpimän vastaanoton. Pihiys helpottaa hankintaa kevyemmän verorasituksen kautta – hybridit mahtuvat myös työsuhdeautoina monen yrityksen päästörajoihin.

Mercedes-Benz GLC 300d
Suomessa tulee aluksi tarjolle kolme dieselmoottoria, joista keskimmäisen voi ennakoida nousevan myydyimmäksi. Nelisylinteriset ja kaksilitraiset dieselvoimanlähteet ovat mallimerkinnöiltään 200 d, 220 d ja 300 d. Moottorien tehot ovat 163, 194 ja 245 hevosvoimaa. Vääntöä niissä on vastaavasti 360, 400 ja 500 Nm.
Ensimmäisellä kahdella dieselillä WLTP-yhdistetty kulutus on 5,9 l/100km ja väkevimmällä voimanlähteellä 6,5 l/100 km. Hiilidioksidipäästöt ovat 156 tai 169 g/km.
Pakokaasujen aiempaa tehokkaampi jälkikäsittely alentaa päästöjä, ja moottorit täyttävät jo nyt aiempaa tiukemmat Euro 6d -päästönormit, jotka tulevat voimaan uusille automalleille tammikuussa 2020.

Mercedes-Benz GLC 300d

Suosittu bensiinihybridi loppuvuonna

Loppuvuodesta tarjolle tulee bensiinimalli eli kautta aikain suosituimman GLC-version 350 e:n seuraaja, jonka mallinimi on 300 e. Moottori on nelisylinterinen ja kaksilitrainen.
Ladattavan hybridin polttomoottorin ja sähkömoottorin suoma yhteisteho on muhkeat 333 hevosvoimaa (211+122 hv). Maksimivääntöä on riittävästi sitäkin, 700 newtonmetrin verran. Alustavien tietojen mukaan GLC:n uudistetulla ladattavalla hybridillä voi ajaa sähköllä 50 kilometrin verran.
Koeajon yhteydessä varmistui sekin, että 300 de -malli eli ladattava dieselhybridi tulee Suomessa tarjolle vuonna 2020.

Viimeistelty valtakunta

Mercedes-Benz GLC 300d

Kuskin valtakunnassa näyttää viimeistellyltä. Kaikki toimii napakasti ja materiaalituntuma on miellyttävä. Nahkaistuimet säätyvät monipuolisesti ja tukevat napakasti.
Sisäilme on moderni ja Mercedes-sukunäköinen: nyt myös GLC-malliperhe siirtyy A-sarjalaisissa ensimmäisenä koettuun MBUX-käyttöjärjestelmään.
Kaiken keskiössä on kosketuslevy, mutta sen vieroksujille kerrottakoon huojennuksena, että auton säätöjen ja toimintojen käskytys hoituu myös ohjauspyörän hipaisupainikkeilla, kosketusnäytöltä tai äänikomennoilla – muttei vielä suomea puhuen.
Näyttö on vakiona seitsentuumainen, lisävarusteena 10,25-tuumainen. Mittariston saa lisävarusteena 12,3-tuumaisena.

Uusia avustimia…

Mercedes-Benz GLC 300d

Turvallista etenemistä takaamassa on uusia avustinjärjestelmiä. GLC on esimerkiksi aiempaa kyvykkäämpi ohjautumaan itsenäisesti. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa hidastaa risteyksiin tai kaarteisiin.
Aktiivinen ohjausavustin avustaa kaistanvaihdossa ja huolehtii siitä, että hälytysajoneuvoille jää vapaa ajoväylä. Jarrutusavustimen kääntymistoiminto ehkäisee epähuomiossa tehtäviä ajovirheitä käännyttäessä: järjestelmä jarruttaa autoa automaattisesti, mikäli kuljettaja ei huomaa vastaan tulevaa liikennettä. Auto havaitsee muun liikenteen tutka- ja kamerakuvien perusteella.

Jaa artikkeli

Keskustelu