21.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz Sprinter Oberaigner 6×6 – pakettiauto viidellä tasauspyörästön lukolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oberaignerin käsittelyssä kolmiakseliseksi muuntunut Mercedes-Benz Sprinter on vähän erilainen pakettiauto. Pakettiautoissa on totuttu laajoihin ja monipuolisiin mallistoihin. On erilaisia pituuksia, korkeuksia, lavallisia malleja ja ties mitä. Esimerkiksi Oberaignerin kuusipyöräveto. Mercedes-Benz Sprinter Oberaigner 6x6 on hyvin rajatulle ja vaativalle käyttäjäryhmälle tehty erikoisajoneuvo, jolla neljän tonnin hyötykuorman saa vietyä vähän huonommankin mökkitien päähän.Sivustakatsojille Oberaignerin massiivinen koko ja outo yhdistelmä tuttua pakettiautoa ja maastokuormuria aiheuttavat joko ymmärtämätöntä paheksuntaa, tai sitten lapsenomaista hymyä.Oberaignerin käsittelyssä Sprinter on muuntunut maastokuorma-autoksi, joka sallii lakiteknisestikin paljon tavallista pakettiautoa vapaammat kädet rakenteluun. Auton runkoa on vahvistettu ja taka-akseli vaihdettu kahteen pitkittäistuettuun jäykkään akseliin, joiden kierrejouset tukeutuvat runkoon telimäistä käytöstä jäljittelevällä heilurilla.Mallia valmistetaan lyhyellä ja koeajoautossa nähdyllä pitkällä kuusipaikkaisella ohjaamolla. Perään saa kaikkea kuvien pressulavasta mielikuvituksen rajoihin asti. Ulkonäön viimeistelevät Warnin valmistama vinssi ja näyttävä snorkkeli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKookas hyvässä, ja vähän pahassakinLuonnollisesti varustus kattaa alennusvaihteiston. Liukkaiden paikkojen etenemistä varten Oberaignerista löytyy peräti viisi tasauspyörästön lukkoa: kaksi ristilukkoa kolmen akselin väliin, kaksi poikittaislukkoa taka-akseleille ja lopuksi yksi poikittaislukko etuakselille. Jos kaikki kytkee päälle, ovat kuusi pyörää kuin yhtä puuta. Silloin Sprinter etenee kuin juna – ja kääntyy tietysti yhtä ketterästi.Toki suurta kokoaan auto ei pysty pakenemaan, joten Oberaigner 6x6 soveltuukin paremmin huonokuntoisten kuin tiettömien taipaleiden etenemiseen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?