21.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz Sprinter Oberaigner 6×6 – pakettiauto viidellä tasauspyörästön lukolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oberaignerin käsittelyssä kolmiakseliseksi muuntunut Mercedes-Benz Sprinter on vähän erilainen pakettiauto. Pakettiautoissa on totuttu laajoihin ja monipuolisiin mallistoihin. On erilaisia pituuksia, korkeuksia, lavallisia malleja ja ties mitä. Esimerkiksi Oberaignerin kuusipyöräveto. Mercedes-Benz Sprinter Oberaigner 6x6 on hyvin rajatulle ja vaativalle käyttäjäryhmälle tehty erikoisajoneuvo, jolla neljän tonnin hyötykuorman saa vietyä vähän huonommankin mökkitien päähän.Sivustakatsojille Oberaignerin massiivinen koko ja outo yhdistelmä tuttua pakettiautoa ja maastokuormuria aiheuttavat joko ymmärtämätöntä paheksuntaa, tai sitten lapsenomaista hymyä.Oberaignerin käsittelyssä Sprinter on muuntunut maastokuorma-autoksi, joka sallii lakiteknisestikin paljon tavallista pakettiautoa vapaammat kädet rakenteluun. Auton runkoa on vahvistettu ja taka-akseli vaihdettu kahteen pitkittäistuettuun jäykkään akseliin, joiden kierrejouset tukeutuvat runkoon telimäistä käytöstä jäljittelevällä heilurilla.Mallia valmistetaan lyhyellä ja koeajoautossa nähdyllä pitkällä kuusipaikkaisella ohjaamolla. Perään saa kaikkea kuvien pressulavasta mielikuvituksen rajoihin asti. Ulkonäön viimeistelevät Warnin valmistama vinssi ja näyttävä snorkkeli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKookas hyvässä, ja vähän pahassakinLuonnollisesti varustus kattaa alennusvaihteiston. Liukkaiden paikkojen etenemistä varten Oberaignerista löytyy peräti viisi tasauspyörästön lukkoa: kaksi ristilukkoa kolmen akselin väliin, kaksi poikittaislukkoa taka-akseleille ja lopuksi yksi poikittaislukko etuakselille. Jos kaikki kytkee päälle, ovat kuusi pyörää kuin yhtä puuta. Silloin Sprinter etenee kuin juna – ja kääntyy tietysti yhtä ketterästi.Toki suurta kokoaan auto ei pysty pakenemaan, joten Oberaigner 6x6 soveltuukin paremmin huonokuntoisten kuin tiettömien taipaleiden etenemiseen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti