Ajoneuvot | Koeajo | 30.7.2020

Maistiainen: näppärämpi, tilavampi ja turvallisempi Toyota Yaris

Luokassaan Suomen myydyin auto, Toyota Yaris, päivittyy täysin uuteen sukupolveen edellisen viivyttyä markkinoilla kymmenen vuoden ajan. Myyntimenestystä on vaikea olla povaamatta, sillä uutuusmalli keskittyy ennestään hyvää myyntiä tuoneiden ominaisuuksien parantamiseen.

Jaa artikkeli

B-segmenttiin lukeutuva Toyota Yaris etenee järjestyksessään neljänteen sukupolveen. Muutos tapahtuu automaailman mittapuulla varsin myöhään, sillä kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 2010, joten se kerkesi olla tuotannossa täydet kymmenen vuotta kahden kasvojenkohotuksen voimin.

Toyota Yaris

Uudessa mallissa ei ole lähdetty revittelemään erikoisuuksilla, vaan tuotteessa on selvästi panostettu sen aiempiin vahvuuksiin: kompaktiin kokoon, taloudellisuuteen ja turvallisuuteen.

Toyota Yaris

Pituutta Yariksesta on karsiutunut viisi millimetriä, mutta siitä huolimatta akseliväliä on saatu kasvatettua 50 mm verran. Tämä tarkoittaa parempia sisätiloja, sekä näppärämpää käytettävyyttä lyhyempien ylityksien muodossa.

Takapenkille myös lasta isommat

Takatilat ovat luokassaan nyt erinomaiset. Pienoisilla kompromisseilla ja hieman tilasta tinkimällä neljä aikuistakin matkustaa Yariksella ilman valitusta nivelkivuista. Tavaratila on pysynyt samanmoisena edeltäjän kanssa.

Toyota Yaris

Toyotan itselataava hybridi on terminä oman keskustelun arvoinen aihe, mutta sen tuomaa helppoa kulutussäästöä ei voi kiistää. Sekä moottoritietä, että taajama-ajoa sisältäneen koeajon aikana ajotietokoneen ilmoittama kulutuslukema asettuu 4,1 litraan per sata kilometriä. Toyotan tavoitteena on nostaa hybridien osuutta Yariksen myynnistä entisestään, eikä sen pitäisi olla näin toimivalla yhdistelmällä ongelma lainkaan.

Vakioturvallisuus

Turvallisuusvarusteita on vakiona kattava nippu, etenkin auton kokoluokkaan nähden. Vakiovarusteisiin kuuluu myös adaptiivinen vakionopeudensäädin. Yaris on Euroopassa eniten myyty Toyota, ja uusi sukupolvi nostaa tasoa entisestään, joten kilpailijat laitetaan jälleen koville. Tarkemmin auton ajettavuuteen palaamme myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa.

Jaa artikkeli

Keskustelu