11.12.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Nissan GT-R ja 570 hevosvoimaa lumella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan GT-R on tehty auringonpaahteisille kilparadoille, mutta toimii se lumihangellakin! Ällistyttävää, miten huipputeknologiaan luottava Nissan GT-R voi tuntua nykyaikaiselta kohta yhdeksän vuotta ensiesittelynsä jälkeen. Tuoreus perustuu hyvään perusautoon ja jatkuvaan parantamiseen. Moottoriteho on noussut vuoden 2007 alkuperäisestä 485 hevosvoimasta nyt peräti 570 hevoseen. Hevosia on 20 kappaletta enemmän kuin Moottorin keväällä koeajamassa vuosimallin 2015 GT-R Track Editionissa. Teholisä juontaa VR38DETT-koodilla tunnetun 3,8-litraisen tuplaturbo-V6:n korotetusta ahtopaineesta ja hienosäädetystä sytytyksenohjauksesta. Vuosimallin 2017 merkittävimmät uudistukset on tehty auton sisätiloihin. Akilleen kantapäänä pidetty muhkun pyöreä kojelauta runsaine nappuloineen on vaihdettu selkeälinjaiseen ja pelkistettyyn tyyliin. Ulkokuorta koristavat uudet puskurit ja konepelti, jonka kerrotaan vakauttavan auton käytöstä 315 km/h huippunopeutta lähestyessä. Siihen yltämisestä ei Moottorin koeajossa haaveiltu. Nissan GT-R on jo todistanut kykynsä kilparadoilla, joten nyt oli aika nähdä auton kyvyt ympärivuotisessa käytössä – lumella. Jo Etelä-Suomen kuraisilla valtateillä Nissan vakuuttaa monikäyttöisyydellään. Suuri moottori lämpiää nopeasti, ja kuljettajan olot ovat mukavat penkinlämmittimen ja hyvin toimivan automaatti-ilmastoinnin ansiosta. Näyttääpä GT-R mallia monelle premium-luokan perheautollekin: ajovalot pysyvät kirkkaina pesurien ansiosta. Keski-Euroopan teille suunnitellut kitkarenkaat eivät ole tehokkain tapa välittää 570 hevosvoimaa jäiselle asvaltille, joten pääteillä on paras ottaa rauhassa. Bilsteinin iskunvaimentimien mukavuusasetus tarjoaa onneksi yllättävää mukavuutta. Titaanisen pakoputkiston sointi sopii matka-ajoon, rähinä alkaa vasta kaasua avaamalla. Varsinainen huvi alkaa GT-R:n päästessä lumelle. On lähes hämmentävää, miten nöyrästi ja takavetomaisesti alle 7 minuutin ja 20 sekunnin Nürburgring Nordscheife -kierrosaikoja takova super-Nissan käyttäytyy kovaksi pakkautuneella hangella. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku