11.12.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Nissan GT-R ja 570 hevosvoimaa lumella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan GT-R on tehty auringonpaahteisille kilparadoille, mutta toimii se lumihangellakin! Ällistyttävää, miten huipputeknologiaan luottava Nissan GT-R voi tuntua nykyaikaiselta kohta yhdeksän vuotta ensiesittelynsä jälkeen. Tuoreus perustuu hyvään perusautoon ja jatkuvaan parantamiseen.Moottoriteho on noussut vuoden 2007 alkuperäisestä 485 hevosvoimasta nyt peräti 570 hevoseen. Hevosia on 20 kappaletta enemmän kuin Moottorin keväällä koeajamassa vuosimallin 2015 GT-R Track Editionissa.Teholisä juontaa VR38DETT-koodilla tunnetun 3,8-litraisen tuplaturbo-V6:n korotetusta ahtopaineesta ja hienosäädetystä sytytyksenohjauksesta.Vuosimallin 2017 merkittävimmät uudistukset on tehty auton sisätiloihin. Akilleen kantapäänä pidetty muhkun pyöreä kojelauta runsaine nappuloineen on vaihdettu selkeälinjaiseen ja pelkistettyyn tyyliin.Ulkokuorta koristavat uudet puskurit ja konepelti, jonka kerrotaan vakauttavan auton käytöstä 315 km/h huippunopeutta lähestyessä.Siihen yltämisestä ei Moottorin koeajossa haaveiltu. Nissan GT-R on jo todistanut kykynsä kilparadoilla, joten nyt oli aika nähdä auton kyvyt ympärivuotisessa käytössä – lumella.Jo Etelä-Suomen kuraisilla valtateillä Nissan vakuuttaa monikäyttöisyydellään. Suuri moottori lämpiää nopeasti, ja kuljettajan olot ovat mukavat penkinlämmittimen ja hyvin toimivan automaatti-ilmastoinnin ansiosta. Näyttääpä GT-R mallia monelle premium-luokan perheautollekin: ajovalot pysyvät kirkkaina pesurien ansiosta.Keski-Euroopan teille suunnitellut kitkarenkaat eivät ole tehokkain tapa välittää 570 hevosvoimaa jäiselle asvaltille, joten pääteillä on paras ottaa rauhassa.Bilsteinin iskunvaimentimien mukavuusasetus tarjoaa onneksi yllättävää mukavuutta. Titaanisen pakoputkiston sointi sopii matka-ajoon, rähinä alkaa vasta kaasua avaamalla.Varsinainen huvi alkaa GT-R:n päästessä lumelle. On lähes hämmentävää, miten nöyrästi ja takavetomaisesti alle 7 minuutin ja 20 sekunnin Nürburgring Nordscheife -kierrosaikoja takova super-Nissan käyttäytyy kovaksi pakkautuneella hangella.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen