11.12.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Nissan GT-R ja 570 hevosvoimaa lumella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan GT-R on tehty auringonpaahteisille kilparadoille, mutta toimii se lumihangellakin! Ällistyttävää, miten huipputeknologiaan luottava Nissan GT-R voi tuntua nykyaikaiselta kohta yhdeksän vuotta ensiesittelynsä jälkeen. Tuoreus perustuu hyvään perusautoon ja jatkuvaan parantamiseen.Moottoriteho on noussut vuoden 2007 alkuperäisestä 485 hevosvoimasta nyt peräti 570 hevoseen. Hevosia on 20 kappaletta enemmän kuin Moottorin keväällä koeajamassa vuosimallin 2015 GT-R Track Editionissa.Teholisä juontaa VR38DETT-koodilla tunnetun 3,8-litraisen tuplaturbo-V6:n korotetusta ahtopaineesta ja hienosäädetystä sytytyksenohjauksesta.Vuosimallin 2017 merkittävimmät uudistukset on tehty auton sisätiloihin. Akilleen kantapäänä pidetty muhkun pyöreä kojelauta runsaine nappuloineen on vaihdettu selkeälinjaiseen ja pelkistettyyn tyyliin.Ulkokuorta koristavat uudet puskurit ja konepelti, jonka kerrotaan vakauttavan auton käytöstä 315 km/h huippunopeutta lähestyessä.Siihen yltämisestä ei Moottorin koeajossa haaveiltu. Nissan GT-R on jo todistanut kykynsä kilparadoilla, joten nyt oli aika nähdä auton kyvyt ympärivuotisessa käytössä – lumella.Jo Etelä-Suomen kuraisilla valtateillä Nissan vakuuttaa monikäyttöisyydellään. Suuri moottori lämpiää nopeasti, ja kuljettajan olot ovat mukavat penkinlämmittimen ja hyvin toimivan automaatti-ilmastoinnin ansiosta. Näyttääpä GT-R mallia monelle premium-luokan perheautollekin: ajovalot pysyvät kirkkaina pesurien ansiosta.Keski-Euroopan teille suunnitellut kitkarenkaat eivät ole tehokkain tapa välittää 570 hevosvoimaa jäiselle asvaltille, joten pääteillä on paras ottaa rauhassa.Bilsteinin iskunvaimentimien mukavuusasetus tarjoaa onneksi yllättävää mukavuutta. Titaanisen pakoputkiston sointi sopii matka-ajoon, rähinä alkaa vasta kaasua avaamalla.Varsinainen huvi alkaa GT-R:n päästessä lumelle. On lähes hämmentävää, miten nöyrästi ja takavetomaisesti alle 7 minuutin ja 20 sekunnin Nürburgring Nordscheife -kierrosaikoja takova super-Nissan käyttäytyy kovaksi pakkautuneella hangella.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle