24.3.2016 Ajoneuvot Muistelmia kilparadalta: Nissan GT-R Track Edition Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoittain autotekniikan kehityksen huimaa vauhtia pysähtyy ajattelemaan. Viimeksi näin kävi Nissan GT-R:n ohjaksissa Parcmotor Castellolín kilparadalla Espanjassa. Vuonna 2007 Nissan GT-R edusti lähes avaruusteknologiaa. Kaksoiskytkinvaihteisto ja huippukehittynyt neliveto siivittivät painavan auton fysiikan lakeja uhmaaviin nopeuksiin. Nissan ei hetkeäkään häpeillyt esitellä suorastaan huimia kierrosaikoja Saksan Nürburgringillä. Nyt GT-R vaikuttaa lähes vanhanaikaiselta – ei toki negatiivisessa mielessä. Auton suorituskyky perustuu yhä rehelliseen mekaniikkaan, ja 3,8-litraiseen V6 tuplaturboon. Tietokoneohjattu neliveto on auton suorituskyvyn ydin: taka-akselille sijoitettu vaihteisto ohjaa akselien välistä voimanjakoa, ja takatasauspyörästön voimanjakoa. Mekaanisesti ratkaisu on hieno, mutta tämän päivän huipputekniikkaa olisi hybridisointi. Bensiiniturbon ohella autoa vauhdittaisivat väkivahvat sähkömoottorit. Kaupungissa auto kulkisi sivistyneesti sähköllä. Todennäköisesti juuri sellaisen auton tulemme näkemään, kun Nissan paljastaa seuraavan sukupolven. Sitä saamme odottaa vielä hetken, sillä juuri koeajon jälkeen Nissan paljasti kevyesti uudistetun GT-R:n. Näkökenttä umpikypärän läpi on rajoittunut. Silti autoon laskeutuessa katse kiertää muovimateriaaleja ja katkaisimia, jotka eivät oikein tähän autoluokkaan kuuluisi. Sisusta ei ollut uutenakaan auton vahvimpia puolia. Vieressä istuva ajokouluttaja pitää kolme auton käytöstä hallitsevaa katkaisinta visusti perustilassa. Niin voimansiirto, alusta kuin ajonvakautuskin pysyvät katuasetuksilla, vaikka edessä aukeaa kilparadan suora. Anelu ei auta, espanjalaisen mieli on vankkumaton. Ymmärtäähän sen, istuuhan mies sataseen 2,7 sekunnissa ampuvassa ohjuksessa matkustajan paikalla, kun ohjaksiin laskeutuu 15 sekuntia aiemmin tavattu ventovieras. GT-R syöksyy varikolta kumean, bassovoittoisen murinan säestämänä. Minkäänlaista sointia moottorissa ei ole, mutta teollista voimaa riittää sitäkin enemmän. Täydet 550 hevosvoimaa. Koeajoauto on Track Edition –versio. Autoa on paranneltu ratakäyttöön sopivammaksi korin jäykistellä, Nismo GT-R:n alustapäivityksillä ja upeilla Rays Engineeringin valmistamilla takovanteilla. Painava auto taittuu nöyrästi mutkiin, vaikka vaaka näyttää 1740 kilogrammaa. Kaasun voi avata todella, todella varhain. Moottori herää nopeasti. Turboahtimien ylipaine sinkoaa auton eteenpäin, mutta jotenkin neliveto onnistuu pitämään ohjuksen halutulla radalla. Kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa ripeästi, mutta iän huomaa – esimerkiksi Porsche 911 GT3:n lähes telepaattiseen nopeuteen Nissanin laatikko ei yllä. Pienen totuttelun jälkeen GT-R istuu käteen kuin ajatus. Nopeusluokka huomioiden auton hämmästyttävän eleetön kumppani. Viattoman vauhdinlisäyksen aistii kevyenä elämisenä, jonka ajonvakautusjärjestelmä katkaisee aivan liian varhain. GT-R tuntuu autolta, jolla perusnopeat kierrosajat syntyvät lähes itsestään. Eleettömästi ja vaivattomasti. Kaikki asetukset perustilassa voisi jopa sanoa hivenen tylsästi. Jos keskikonsolin keinukytkimillä saisi kytkeä niin sanotun täyden rähinän päälle, voisi kokemus olla merkittävästi elävämpi. Kuljettaja pääsisi lähemmäs auton ydintä. Hieman rajoitetusti nautittunakin GT-R muistuttaa siitä sensaatiosta, jonka auto markkinoille saapuessaan aiheutti. Vaikka menestysresepti perustui aikansa huipputekniikkaan, on ajan hammas purrut siihen kunnioittavasti. Nissan GT-R:n seuraajalla, on se hybridi tai ei, on edessään melkoiset paineet. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan GT-R Track Edition Moottori 3 799 cm³ V6, kaksi turboahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 441 kW (550 hv), 6400 r/min Vääntö 632 Nm (3200–5800 r/min) Vääntö 632 Nm (3200–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 2.7 s Huippunopeus 315 km/h Kulutus l/ 100 km 17 (kaup.) / 8,8 (maant.) / NEDC-kulutus 11.8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 275 g/km Mitat pituus 4680 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1370 mm, akseliväli 2780 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?